Sova utan att frysa.

Min erfarenhet säger mig att man inte ska krypna ned i säcken och på så sätt stänga in utandningsluften. Visst, det blir varmt till en början, men som nermander påperkar så blir det rejält kallt och rått efter ett tag. Det finns flera anledningar till varför vintersäckar har en halskrage, inte bara att hålla kvar kroppsvärmen, utan också att stänga ute kondensen från utandningsluften. Jag känner inte till huruvida trådskaparens säck RAB Quantum top bag har halskrage eller ej, men om det saknas så är det inte en optimal vinter- eller ens för den delen tresäsongssäck. Detta kan också förklara varför han fryser.

Mvh /Joel

Min erfarenhet säger mig att man inte ska krypna ned i säcken och på så sätt stänga in utandningsluften. Visst, det blir varmt till en början, men som nermander påperkar så blir det rejält kallt och rått efter ett tag. Det finns flera anledningar till varför vintersäckar har en halskrage, inte bara att hålla kvar kroppsvärmen, utan också att stänga ute kondensen från utandningsluften. Jag känner inte till huruvida trådskaparens säck RAB Quantum top bag har halskrage eller ej, men om det saknas så är det inte en optimal vinter- eller ens för den delen tresäsongssäck. Detta kan också förklara varför han fryser.

Mvh /Joel

Halskrage är störtviktigt, men kan ju också improviseras av en tröja eller liknande.

Rab Quantum Top Bag

Nej inte har den någon halskrage och inte är det någon vintersovsäck. Totalvikt 565 gram inkl dunfyllning. Har heller inte tänkt använda den på vintern men hade hoppats att den skulle räcka ner till omkring 0-strecket. Huvan går att sluta till på ett bra sätt så läckaget ur sovsäcken blir måttligt.
Tror att det kommer att lösa sig med hjälp av alla era tips!

Är det någon här som har erfarenheter av "VBL's", "Vapor Barrier Liner" vad det nu kallas på svenska? Fuktspärrsäck? En helt tät tunn innerpåse som fuktspärr för sovsäcken som hindrar avdunstning, och ökar värmetalet många grader, betydligt mer än vad ett innerlakan med samma vikt ger. Tydligen så används de av tradition bara på vintern, men funkar precis lika bra vid varmare väder, åtminstone enligt Grant på http://asset2.rivbike.com/#product=52-069 . (Råkar ni vara intresserade av cykling, så läs vidare på siten - otroligt fina cyklar och skön filosofi.)

Hittade den här gamla tråden här på forumet, men det var ingen fokus på mer värme i förhållande till vikten, bara att hålla sovsäcken torrare framförallt vid långturer. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=4674

Är det någon här som har erfarenheter av "VBL's", "Vapor Barrier Liner" vad det nu kallas på svenska? Fuktspärrsäck? [...] Tydligen så används de av tradition bara på vintern, men funkar precis lika bra vid varmare väder, åtminstone enligt Grant på http://asset2.rivbike.com/#product=52-069

Intressant länk!

Har precis kommit hem från en vandring med lite för kall sovsäck, och var inte alls nöjd med sovkomforten trots syntetfodrade byxor och jacka. Har följt denna tråd, men inte reflekterat över dessa VBLs.

Någon som testat VBL för att klara av tresäsongstempraturer med en sommarsäck?

Vilka finns att köpa i Sverige förutom WMs?

Jag vet inte om någon annan VBL som man kan köpa i Sverige, men vill man prova borde det väl funka lika bra med en skarvad sopsäck eller???

Jag tror fuktspärrspåsar blir det nya svarta inom lättviktspackning...! ;) Det blir vinster både för natten och under hela tiden man är ute om det fungerar, och det betvivlar jag inte att det gör. Direkt mer värme i förhållande till vikten från början, och sovsäcken håller sig torrare under tiden man är ute, vilket både håller isoleringsförmågan konstant och gör att den inte blir tyngre ju mer man sover i den. Fördelarna borde göra att en dunsovsäcks egenskaper tas tillvara optimalt.

Hoppas flera av er inbitna och erfarna vandrare tar och prövar, och kan göra några jämförelser under förhållanden ni är vana vid. Själv har jag undantagslöst bara varit ute på vintern och har ingen rutin i att sova i sovsäck och tält på sommaren och hösten, så jag har inga direkta referenser. Men jag kommer försöka ta mig ut på en cykeltur under några dagar, kanske en vecka snart, och då har jag tänkt mig att pröva det här, med några ihoplimmade sopsäckar till att börja med.

Nja, en riktig lättviktare verkar ju ligga i riktigt tunn sovsäck med alla varma kläder på. Det går inte att ha några förstärkningsplagg på sig i en VBL, därför är det tveksamt om VBL är maximalt vikteffektivt.

Nja, en riktig lättviktare verkar ju ligga i riktigt tunn sovsäck med alla varma kläder på. Det går inte att ha några förstärkningsplagg på sig i en VBL, därför är det tveksamt om VBL är maximalt vikteffektivt.

Fast samtidigt, på min senaste tur tog jag med mig mer kläder än de jag egentligen behöver för rast mm, utan togs med enbart för att förstärka sovsäcken. Dessutom upplevde jag det inte som någon optimal lösning. OM VBL skulle fungera bra för att förstärka sovsäcken så skulle det för egen del innebära att jag kan ta med mig mindre kläder och därmed lättare packning. Som fattig student har jag inte råd att köpa en varmare sovsäck.

Dessutom finns det VBL-kläder, tänkta (antar jag?) att använda innanför förstärkningsplaggen bl a när man sover?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg