Sova utan att frysa.

2 rätt....

Det slår mig att ni båda kan ha rätt till viss del..

Självklart har Jamo rätt i det han skriver, att med dubbla underställ +sockar, mössa o vantar så blir det betydligt varmare än bara i ett underställ!

(Ide´n med lättpackning som jag själv förespråkar är just att använda de kläder man har i packningen för att förstärka med.)

Men jag har oxå träffat på människor som har frysit fastän dom har massor med tröjor/jackor på sig..i de fallen har dom knappt lämnat en luftspalt mellan plaggen utan bara byltat på sig..och jag som varit mer "lättklädd" har inte upplevt det lika kyligt!

Åter till sovandet.
Trötthet, hunger är oxå faktorer som får en lättare att frysa på natten. Liggunderlaget har stor betydelse...

Men slutligen: torra, dubbla underställ+mössa o vantar och ev en flaska varmt vatten i sovsäcken höjer comforttempen betydligt!

//A

Helt sant att man inte ska bylsa på sig så att man börjar klämma ihop loftet på sovsäcken. När man inte kan klä på sig mer isolerande kläder utan att det sker är det bättre att lägga resterande ovanpå sovsäcken (bara dunplagg då, annat blir för tungt, trycker ihop sovsäcksdunet). Om liggerunderlag/madrass är för tunn, för dåligt isolerad, är det bra att använda en del av plaggen till att lägga på den också/istället.

Oavsett, direkt svar på orginalfrågan, bör vara helt lugnt att förstärka en RAB Quantum Top Bag med extrakläder och förstärkning av liggunderlaget såpass att man sover varmt och skönt i +3 grader . Varm mat och dryck strax innan man lägger sig är också mycket bra, så motorn som genererar värmen tuffar på bra.

Nu tror jag inte att det behövs redan vid +3 grader, och det är nog inte tillräckligt bekvämt för flertalet campare även om man är åt lättviktshållet / UL-hållet, men jag har ofta på vintern även sovit med en värmeväxlare i munnen; en "rånarluva" med en sådan inbyggd. Tar också ner komforttemperaturen i sovsystemet åtskilliga grader.

Olika frösna

Vi var ute och campade i öknen med ett par nybörjare, + 25 när man kryper ner och -5 strax före soluppgången, så det gäller att ha rejält att dra över sig framåt morgonkvisten.
En frusen i sällskapet påstod att hon huttrat sig genom natten....sovsäcken som hjälpte till hade 0 som komforttemperatur. Vi andra svettades i våra.... men frågan var om det var temperaturen eller miljön som var orsaken, d v s vad hände inne i hennes huvud?
Vid en vintecampning några år senare sov hon trygg i en -20 säck när morgontemperaturen krypit ner till-30.....jo med ylleunderställ medel och tjock balclava på huvudet...
Det är många faktor som skall samverka när vi fryser eller sover illa, alla har ju inte bettan i sovsäcken.....

och tjock balclava på huvudet...

Skillnaden kan ligga där. Jag har märkt att det är en oerhörd skillnad på att ha mössa på sig och inte. Det spelar ju ingen större roll hur bra sovsäcken isolerar om all värme försvinner genom huvudet.

En annan sak som brukar kunna skilja är om man andas inuti säcken eller inte. Jag gjorde det ofta när jag var patrullscout just eftersom jag tyckte det blev varmare. Men jag småfrös alltid på morgnarna. Numer har jag förstått att det troligen berodde på all fukt i säcken efter att jag hade andats i den.

Skillnaden kan ligga där. Jag har märkt att det är en oerhörd skillnad på att ha mössa på sig och inte. Det spelar ju ingen större roll hur bra sovsäcken isolerar om all värme försvinner genom huvudet.

En annan sak som brukar kunna skilja är om man andas inuti säcken eller inte. Jag gjorde det ofta när jag var patrullscout just eftersom jag tyckte det blev varmare. Men jag småfrös alltid på morgnarna. Numer har jag förstått att det troligen berodde på all fukt i säcken efter att jag hade andats i den.

Det BLIR varmare när man andas inuti säcken, fukten har inte varit till besvär för mig när jag varit ute flera nätter i sträng kyla, det kanske beror på att jag lagt av tältandet, och sover i vindskydd med därtill bra luftcirkulation ? Har ej heller överdrag på säcken, då jag ligger med huvet mot elden.

Nackdelen är när man vaknar första natten o tror man är hemma, allt är kolsvart o man hittar inte den där jäkla plastmojängen som drar åt sovsäckshuvan...lite minipanik någon sekund innan man får ut huvet...

Det BLIR varmare när man andas inuti säcken, fukten har inte varit till besvär för mig när jag varit ute flera nätter i sträng kyla, det kanske beror på att jag lagt av tältandet, och sover i vindskydd med därtill bra luftcirkulation ? Har ej heller överdrag på säcken, då jag ligger med huvet mot elden.

Jag frös i en -12 syntetsäck när det var nollgradigt när jag som patrullscout sov i vindskydd och andades i säcken. Det räcker för mig som bevis på att det inte funkade för mig:)

Jag frös i en -12 syntetsäck när det var nollgradigt när jag som patrullscout sov i vindskydd och andades i säcken. Det räcker för mig som bevis på att det inte funkade för mig:)

Du andades för sällan......eller höll andan din jäkel !;), allt för att kunna skriva här att det jag känt som värme inte var värme....:(

Det är klart att det initialt blir varmare. Det kändes varmt och skönt tills man somnade. Sen vaknade man vid 3-snåret på natten och frös och hela övre delen av sovsäcken kändes kall och rå. Nere vid fötterna, dit utandningsluften inte hade nått, var det oftast varmare.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg