Sova utan att frysa.

Tänk tumvante! Det är ganska självklart att tumvanten blir varmare eftersom fingrarna värmer varandra. Om det är kallt tar man på sig en tunn fingervante under tumvanten, men inte tunn vante + skidhandske + skalvante först. Lite samma tänk med en sovsäck - kroppen värmer sig själv.

Det är så man brukar förklara det för barn. Den korrekta anledningen till att en fingervante inte isolerar lika bra är att den avkylande ytan blir större.

Tänk kylfläns. Eller tänk fosterställning.

Det är ju totalt ologiskt att det blir varmare om man tar på sig ett underställ, men kallare om man tar på sig mer kläder än understället... Var går i såna fall den magiska brytpunkten? Det finns ju olika varma underställ (jag har minst tre olika tjocklekar), och värmen kan ju inte gärna känna av vilken typ av plagg man har på sig?

Då måste du höra av dig och berätta om den funkar!
Jag har tittat på den, men skeptisk som jag är så undrar jag om den verkligen håller måttet.
//Peter

Borde väl inte vara några konstigheter, jag har en liner i "halvbra" fleece som åtm lägger på 5*C. Microfleece i bra kvalisort tror jag skulle ge samma egenskaper, men till en lägre vikt än den jag har, den väger ~400g. Fleece är kalasgott att sova i, om man som jag helst sover naken eller i kalsingar till en viss gräns, annars underställ.

valdemar

Borde väl inte vara några konstigheter, jag har en liner i "halvbra" fleece som åtm lägger på 5*C. Microfleece i bra kvalisort tror jag skulle ge samma egenskaper, men till en lägre vikt än den jag har, den väger ~400g. Fleece är kalasgott att sova i, om man som jag helst sover naken eller i kalsingar till en viss gräns, annars underställ.

valdemar

Fast det här är ju ingen vanlig liner och har inte ens halvbra fleece i sig. Visst vet jag att en liner hjälper till men denna skall ju vara i en klass för sig.
//Peter

Fast det här är ju ingen vanlig liner och har inte ens halvbra fleece i sig. Visst vet jag att en liner hjälper till men denna skall ju vara i en klass för sig.
//Peter

Vanlig och vanlig, jag vet inte, den ser ungefär (exakt?) ut som den jag har iaf (GDS). En "påse" med dragsnodd upptill, jag har den åtdragen under armarna/över bröstet oftast, men den går att dra över axlarna om det behövs. 8 grader ser jag inte som omöjligt, även om det inte är mätbart utan en "uppskattning" bara.

valdemar

Det är så man brukar förklara det för barn. Den korrekta anledningen till att en fingervante inte isolerar lika bra är att den avkylande ytan blir större.

Det är ju totalt ologiskt att det blir varmare om man tar på sig ett underställ, men kallare om man tar på sig mer kläder än understället... Var går i såna fall den magiska brytpunkten? Det finns ju olika varma underställ (jag har minst tre olika tjocklekar), och värmen kan ju inte gärna känna av vilken typ av plagg man har på sig?

Jag håller nog med dig lite. Att ha så lite kläder som möjligt på sig är en sanning med modifikation; det är klart att om man går och lägger sig lite småfrusen med sitt lite småfuktiga underställ som man haft under dagen, så fryser man mer än om man tar av sig det och sover utan. Själv brukar jag sova i ett microfleece- eller ett ullunderställ, tjocksockar och mössa och ibland får jag förstärka min hydrogensäck med dunjacka vilket gör påtaglig skillnad och om jag skulle ta på mig en dunoverall i säcken så blir det ju inte kallare än att sova naken. Principen är ju samma som när man förstärker med liner eller använder dubbla sovsäckar när det är riktigt kallt. Sen är det kanske en annan sak att det är mer vikteffektivt att använda sig av mer 850+ dun i en varmare sovsäck, men med microfleeceställ, dunjacka, tjocksockor och mössa så har jag använt min hydrogen ner mot tio minus.

Sen handlar det mycket om underlaget och jag ställer mig lite frågande till påståendet att NeoAir nästan är jämförbart med ett Downmat. Är det så? Är det någon som verkligen hunnit testa i kallgrader? Jag är själv väldigt nyfiken eftersom jag nyligen stod och valde mellan ett NeoAir och ett Downmat, och valde ett Downmat pga en antaget bättre isolering. Jag har de senaste åren mest använt ett ridgerest som dock har varit otillräckligt under hösten (jag har påtagligt känt kylan underifrån), därav mitt val. Jag ser fram emot lite rapporter från höstturer med NeoAir då termometern sjunkit en bra bit under noll.

Tittar man på R-värdet så är dom ju inte direkt jämförbara men det är ju inte alltid det viktigaste. NeoAir är ju inte gjort för vinterbruk men går naturligtvis att använda det men behöver kompletteras med något annat underlag också.
Det som är den stora fördelen med NeoAir är ju vikten och komprimeringsmöjligheten. Där är det outstanding.
//Peter

Bra förklarat!
Den här diskussionen kommer ju upp med jämna mellanrum, och jag brukar fundera på hur jag ska kunna skriva något pedagogiskt. I fortsättningen ska jag länka till ditt inlägg :)

/OJ

Ursäkta PetNor, men du vet inte vad du talar om. Vet inte hur du fått en sån uppfattning. Isolerande plagg (dvs inte bomull då utan fleece, ull , dunplagg, underställ som binder luft etc) kan drastiskt sänka komforttemperaturen på sovsäckar. Vilket är särskilt användbart för UL-hiking då man vill ha multipurpose på allt.

Trådskaparen pratar om att frysa i en RAB Quantum Top Bag vid plus 3 grader. -Jag har sovit i exakt samma säck (numera såld) i minus 12 grader, på en TR Prolite3 short madrass, i ett single-skin tält med all ventilation öppen. Jag hade på mig dubbla underställ, rejäla ullsockar, tjock mössa, vantar och dunväst. Det gjorde det uthärdligt, om än inte alltför cozy.. Iklädd endast kallingar eller ett tunnt underställ hade det troligen varit ren tortyr och/eller förenad med stor risk för farlig nedkylning.

Finns andra fördelar med den här approachen också. Man slipper krypa ur sovsäcken på vintern halvnaken å frysa häcken av sig, bara på med skalbyxor, jacka , kängor, så kan är man good to go. (runt hörnet tex)

Ursäkta PetNor, men du vet inte vad du talar om. Vet inte hur du fått en sån uppfattning. Isolerande plagg (dvs inte bomull då utan fleece, ull , dunplagg, underställ som binder luft etc) kan drastiskt sänka komforttemperaturen på sovsäckar. Vilket är särskilt användbart för UL-hiking då man vill ha multipurpose på allt.

Trådskaparen pratar om att frysa i en RAB Quantum Top Bag vid plus 3 grader. -Jag har sovit i exakt samma säck (numera såld) i minus 12 grader, på en TR Prolite3 short madrass, i ett single-skin tält med all ventilation öppen. Jag hade på mig dubbla underställ, rejäla ullsockar, tjock mössa, vantar och dunväst. Det gjorde det uthärdligt, om än inte alltför cozy.. Iklädd endast kallingar eller ett tunnt underställ hade det troligen varit ren tortyr och/eller förenad med stor risk för farlig nedkylning.

Finns andra fördelar med den här approachen också. Man slipper krypa ur sovsäcken på vintern halvnaken å frysa häcken av sig, bara på med skalbyxor, jacka , kängor, så kan är man good to go. (runt hörnet tex)

Och eftersom du inte verkar ha en aning om vad frågeställaren frågade om så tänker jag ej heller kommentera ditt dumma utalande.
//Peter

Men PetNOr - jamo har ju helt rätt - testa själv

Problemet om du sätter på dig för mycket kläder är att du hindrar kroppsvärmen från att komma ut i säcken. Innebärande att du i princip bara kommer att bli varm om just den kroppsdel som du har tagit på dig mer kläder på.
Har du redan underställ och strumpor på dig så skulle jag rekommendera dig att skaffa en riktig sovsäck.
//Peter

PetNOr, det där har du fått helt om bakfoten. Ut och testa. Och säg inte att jamo gör dumt uttalande. Så är det ju inte. Han har full koll och vill bara hjälpa dig med att bli av med ett missförstånd. Det är nog uppenbart för de flesta som är vana vid att sova ute... Se´n när du känner kanske börjar inse att du kan ha fel ska du inte gå till personangrepp... Det är en dålig klassiker: den som inte klarar sakfrågan går till personangrepp. MEN, det finns ingen anledning till det. Kan hända den bäste (att missförstå något). Man lär sig ofta genom att upptäcka att man har fel. Det är jättenyttigt. Ut i skogen och ta på dig underställ, mössa och raggsockar (eller två omgångar) innan du kryper in i sovsäcken. Varmt och gosigt. OM du fortfarande inte förstått kan du testa utan underställ.... lycka till... jag lovar att det är en stor skillnad.

PetNOr, det där har du fått helt om bakfoten. Ut och testa. Och säg inte att jamo gör dumt uttalande. Så är det ju inte. Han har full koll och vill bara hjälpa dig med att bli av med ett missförstånd. Det är nog uppenbart för de flesta som är vana vid att sova ute... Se´n när du känner kanske börjar inse att du kan ha fel ska du inte gå till personangrepp... Det är en dålig klassiker: den som inte klarar sakfrågan går till personangrepp. MEN, det finns ingen anledning till det. Kan hända den bäste (att missförstå något). Man lär sig ofta genom att upptäcka att man har fel. Det är jättenyttigt. Ut i skogen och ta på dig underställ, mössa och raggsockar (eller två omgångar) innan du kryper in i sovsäcken. Varmt och gosigt. OM du fortfarande inte förstått kan du testa utan underställ.... lycka till... jag lovar att det är en stor skillnad.

Men herre gud vad fel det kan bli!!
För det första har jag inte gått till personangrepp.
För det andra så är det inte ett missförstånd, jag vet precis vad han menar.
För det tredje så verkar det definitivt inte uppenbart för många eftersom dom håller med. Att komma och säga att jag inte är van vid att sova ute...
För det fjärde så svarar han inte på den ursprungliga frågan och jag har inte gett ett vetenskapligt svar utan en rekommendation till frågeställaren. Läs inte ut mer av svaret än vad det står!!!
Tänkte inte att jag skulle ge ett vetenskapligt lååångt svar, vilket jag kan, utan bara svara på frågan.
//Peter

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg