Sova utan att frysa.

Ta fram den ändå så att vi får höra hur den funkar. Jag har inte letat men tror inte att det finns någon recension om den... än :)

Peter (som för övrigt blev först med en NeoAir recension ;))

Hittar inte din recension... skrev du någon annanstans än under recension?... Blev lite nyfiken... Jag ska iaf skriva en recension efter Jotunheimen...

Det kan ju låta lite bakvänt, men ett tips är att du tar på dig en mössa alt. balaclava på huvudet. Det kan faktiskt visa sig att du fryser mindre om benen då. :)

Mvh /Joel

Skaka, fluffa upp sovsäcken ordentligt en stund innan, så isoleringen inte är ihopklämd.

Sätt fötterna mot botten på säcken, låt "överflödet" av säcken hamna runt midjan.
Går det inte att göra så har ni en felaktig sovsäck, den är för kort...

Mössa på skallen kan få en tunn ÖB-sommarsovsäck att funka kanon i 60 minusgrader utan tält !
( jag vet, jag tog i lite, men mössan gör mycket va ni än säger...

Allt som isolerar är bra. En jacka som bara isolerar överkroppen kyler ju inte ner underkroppen. Värmen som kroppen får behålla i överkroppen kan värma underkroppen också.

Att det vore fel att ta på sig kläder i sovsäcken är en sanning med lite modifikation.

Visst är en bättre sovsäck mer optimalt, men om man ligger och fryser ska man nog inte låta bli att ta på dunvästen.

Allt som isolerar är bra. En jacka som bara isolerar överkroppen kyler ju inte ner underkroppen. Värmen som kroppen får behålla i överkroppen kan värma underkroppen också.

Att det vore fel att ta på sig kläder i sovsäcken är en sanning med lite modifikation.

Visst är en bättre sovsäck mer optimalt, men om man ligger och fryser ska man nog inte låta bli att ta på dunvästen.

eller ännu hellre lägga dina kläder över sovsäcken. Det håller värmen bättre.
//Peter

Det värmer!

Tack för alla kreativa svar. Tror jag börjar med att prova "linern". Fick inte tag på någon backalva i sommar men nu till vintern så lär det gå bra. Blir det inte bra så får det väl bli en häftigare sovsäck - hellre ½ kilo till än att frysa.

Jag har ett Neo Air underlag som tillsammans med en lätt (311grams?) quilt Nunatac Arc edge fungerar bra i plusgrader.Lätt dunjacka som extra förstärknng om det är kallt under natten,sover i tunnt ullställ och mössa.
En natt då det var rått men knappast nära noll grader tog jag på en extra fleese och då blev det lagom varmt.
Jag tycker det är vettigare med en varmare riktig sovsäck om man räknar med att temperaturen ska hålla sej kring noll än en massa olika lager;den väger ju marginellt mer;tex WM lättaste säck.

eller ännu hellre lägga dina kläder över sovsäcken. Det håller värmen bättre.
//Peter

Att det "håller värmen bättre" tycker jag är väl teoretiskt och generaliserande. Jag tror att det i praktiken ofta är bättre (dvs varmare) att ha jackan på sig i säcken. Så länge inte isoleringen komprimeras av att man överfyller sovsäcken och är det inte dumt att ta på sig mer kläder. I min gamla stora sovsäck kunde jag ha hur mycket som helst på mig utan att det förstörde systemet. I min nya, något snävare säck så funkar det med fleecetröja och tunn dunjacka, men inte mycket mer än så. Och hela min kropp blir verkligen varmare när jag tar på dunjackan.

Att få jackan att ligga kvar ovanpå sovsäcken verkar besvärligt jämfört med att ha den i sovsäcken. När man vänder sig glider den av etc. En fördel med att ha jackan på sig i jäcken är att man kan minska utflödet av varm luft i öppningen. Konvektion är ju värre än konduktion i det här fallet.

Rätt ände?

Skitig sover sämre och fryser. Tvagning ger varmare sömn....
Mössa värmer mer än knoppen.
Lakan och liner skapar två luftlager till.
Tunna ylleunderkläder håller varluftlagret bättre kring kroppen.
Bra underlag isolerar för markkylan.
Extrakläder gör oftast störst nytta lösa ovanpå tunn eller genomsydd sovsäck.
Fryser du i sovsäcken, tvätta den!
Skaffa en med högre loft.
Trång sovsäck har mer än en gång visat sig inte kunna leverera maxloftet.
Så är du en i eller medvändare?
Kvällsgymnastik är undervärderat.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg