Jag planerar en tur i Sarek och vill gärna ha lite feedback:
Synpunkter?
- Dag1: Anländer Sourvadammen kl 11:40
- genom Sourva, vik ner söderut, vada över Njabbejåhkå/Njavvejågåsj vid sjö 642 (alt västerut och vada vid sjö 906, vilket är bäst?)
- Gå mot Guhkesvaggebron, når förmodligen inte ända fram, läger kanske i höjd med Niendotjåhkko. (Tänker mig att man går söder om, eller är det bättre att gå norr om Niendotjåhkkå/Njavvetjåhkkå?)
- Dag2: Passera Guhkesvaggebron
- Gå norr om Voujnesvarasj, stigning ut mot sjön Bienkjavvre - gå norra sidan
- Anländ vid Tjågnårisjåråsj - vada om förhållandena är bra, eller slå läger och vada morgonen efter.
- Dag3: Mot Skarjabron
- gå västra sidan Smallajåhko upp genom Ruohtesvagge
- vada Smallajåhko när den svänger av västerut i ett slags delta nära Rouhtessvarasj. (ev. Slå läger och vada morgonen därpå)
- Dag4: Förbi Routessvarasj och renvaktarstuga
- Gå på östra sidan Nijakjågåsjp förbi Niak
- vada Souttasjjåhkkå, slå läger någonstans nedanför Ahkka (om svårvadat - Plan B, gå tillbaks mot Niak, vada Nijakjågåsjp och gå vägen via Kisuriskåtan och Kisurisstugan)
- Dag5: Gå genom Sjnjuvtjudis Ahkkapasset.
- Ner mot Padjelantaleden - passera 2 broar, framme vid Akkastugorna, slå läger.
- Dag6: Till Änonjalme, Båt från Änonjalme till Ritsem
Synpunkter?
- *Har jag missat något svårt vad? (fetstilade) Vilket av dessa är svårast vanligtvis, är det Tjågnårisjåråsj eller kanske Souttasjjåhkkå?
- *Andra synpunkter på vilken sida av diverse jokkar och berg man bör hålla sig?
- *Är hastigheten rimlig för hyfsat vältränad man på 37bast? (Den är tänkt att vara hyfsat lugn, jag vill inte stressa)
- *Hur ofta kommer man stöta på folk ungefär? Jag utgår ca 2 augusti så det är ju "högsäsong" och jag tror jag valt en rätt så enkel och populär väg så borde väl stöta på folk lite då och då inbillar jag mig(?)
- *Finns någon fördel att vända på hela turen och gå samma sak åt andra hållet? Eller spelar det ingen roll?
Senast ändrad: