Solovandra med ett Hilleberg Niak?

Jag har kollat lite på nordisk också för att de säljer nu ut deras lättvikts telemark nu för att en ny modell är påväg. Och som sagt det är ju lockade att halvera din tältutgift i sommar.

Men läste att "the tearing strength" på deras i alla fall nya modellen är bara 8kg. Och läste någonstans att helsports är på 20 kg. Så telemark kanske inte är gjort för det svenska fjället då 🤷

Nja, 10 kg för min gamla Ringstind enligt denna gamla sparade spec (den går ej längre att hitta på nätet). Det nya tvåmansversionen är i princip lika stor och förstärkt med en extra båge i fotänden. Min gamla, utan extrabåge, har klarat sig i 22 m/s vind + 18 timmars ösregn på tvären - som jag upplevde med betryggande marginal. Inte för att jag sov särskilt mycket den natten, men ingen del av tältet kändes hotad.
Så jag tror inte du behöver vara särskilt orolig. Det handlar mer om att välja sin tältplats och vara noga med uppsättningen och förankringen. Den gången ville jag faktiskt testa tältet och slog upp det på en naken bergsrygg, men normalt kan man ju alltid gå ner till mer skyddat läge.
1745857390213.png

PS: min tältstång är bara 8,05 mm i diameter, så där har Helsport också uppgraderat.
Telemark har 8,7 mm. Gränslasten ökar med kvadraten på diametern ;)

Senast ändrad:
Även sommartid förekommer snöfall. Vi började med bomulls ryggåstält, 3,8 kg för två. Ett FR Keb som vida lättare men brann som fnöske. 2,4 kg väger mitt Nallo. Bågtält ger bättre rymd. Rajd väger under kilot. Har räckt länge. Knäppetält, tarp och puppa som oxså kvalar in under kilot. Men obra vakna av hälleregn och bli genomsur. Så välj vad du tror på och vill bära.

YMMV

Det var riktigt rolig tråd. Jag som har pyramidtält 😂
Det hade en del i fjällen på 70 talet sedan försvann det från SV fjällen Inga pinnar i vägen varken i mitten av tältet eller mitt i en ingång tack.
Jag hade Caravan keb 3 ett ryggåstält med 2 pinnar som var i vägen när man skulle in innertältet och även laga mat speciellt i små tält blir det extra dum lösning.
Kupoltält är ett stort steg mot ett bra rymligt stabilt tält och med bågar i rymliga förstärkta kanaler och ej med utvändiga klips som lätt går sönder och kan bl bli is i.
På HB Unna kallar jag det utrymmet från innertältets slut fram till ytter duken en Abside som även finns på andra sidan.

Även sommartid förekommer snöfall. Vi började med bomulls ryggåstält, 3,8 kg för två. Ett FR Keb som vida lättare men brann som fnöske. 2,4 kg väger mitt Nallo. Bågtält ger bättre rymd. Rajd väger under kilot. Har räckt länge. Knäppetält, tarp och puppa som oxså kvalar in under kilot. Men obra vakna av hälleregn och bli genomsur. Så välj vad du tror på och vill bära.

YMMV
Impregnerade så kallade Scout tält liknande Caravan Keb med Vattenglas en borsyrelösning i vatten liknande finns i brandklassade inomhus färger.
Knödde man 3 i mitt Keb3 som vägde 3.6kg blev det ju 1.2 kg per person och delade på stora Traniga ev på 3.
Men 36 kg var inga problem för oss att bära på tex JO-JO leden när man var i form ,man slapp ju vara rädd för att blåsa bort i gatten.
M59 byxorna var ingen höjdare när grönlandsvallan regnat bort.
Var snö flera gånger på dessa turer i månadsskiftet Juli/Aug men pga sk klimatförändringen så mindre vanligt nu med snö i fjällen iaf på lägre höjder.
Är ju bara att skaka av snön ofta bättre än regnblött och lättare att bära.
De flesta här tränar för lite och gnäller när packningen är tung är ju bara att förbereda sig och bita ihop när kroppen värker av tungt lass.(förr bar man ju även något kg extra om det var mixade tur grupper)

Senast ändrad:
De flesta här tränar för lite och gnäller när packningen är tung är ju bara att förbereda sig och bita ihop när kroppen värker av tungt lass.(förr bar man ju även något kg extra om det var mixade tur grupper)
Nu kan det ju dock vara så att en del vandrare pga av ålder och/eller sjukdom/skada inte kan bära tungt. Och angående att "bita ihop när kroppen värker av tungt lass" så är det inte säkert att alla vandrare känner för det. Men var och en gör naturligtvis som hen vill.

Nu kan det ju dock vara så att en del vandrare pga av ålder och/eller sjukdom/skada inte kan bära tungt. Och angående att "bita ihop när kroppen värker av tungt lass" så är det inte säkert att alla vandrare känner för det. Men var och en gör naturligtvis som hen vill.
Jag håller med. Jag har burit tungt. Vill inte göra det längre. Däremot inte sagt att allt mitt är det lättaste som finns på marknaden.
Min sked kompromissar jag exempelvis aldrig bort, den går inte att böja då den är rejäl. Inte den lättaste, men den kommer att hålla livet ut.
Det där med att ”det är bara att bita ihop” är bara jobbigt. Alla kan inte heller som sagt.
Jag är av den arten att jag vill förbereda mig inför en uppgift. Det innebär att jag tränar inför uppgiften. Helt klart rimligt enligt mig.
Nu var tråden om tält…ursäkta denna urspårning.

Det hade en del i fjällen på 70 talet sedan försvann det från SV fjällen Inga pinnar i vägen varken i mitten av tältet eller mitt i en ingång tack.
Jag hade Caravan keb 3 ett ryggåstält med 2 pinnar som var i vägen när man skulle in innertältet och även laga mat speciellt i små tält blir det extra dum lösning.
Kupoltält är ett stort steg mot ett bra rymligt stabilt tält och med bågar i rymliga förstärkta kanaler och ej med utvändiga klips som lätt går sönder och kan bl bli is i.
På HB Unna kallar jag det utrymmet från innertältets slut fram till ytter duken en Abside som även finns på andra sidan.
Jag håller med att pinne i mitten stör mig lite. Men hitta 2 manna tält som väger 1kg och är vindstabilt är svårt, kupoltält är betydligt tyngre.
Jag har även ett ryggåstält som jag gillar verkligen och störs inte av pinnar.
Unna däremot gillade jag inte alls. Hade det på 2 vandringar varav en under påsken i fjällen. Hela utrustningen blev insnöad och kondensen var betydande. Jag var nära att klippa tältet i små bitar men sansade mig och sålde det i stället. Så olika kan upplevelser vara.
Vikten på utrustningen är viktig för mig för att överhuvudtaget kunna vandra i fjällen. Jag går helst oledad och är ute 1-2 veckor. Max startvikt jag orkar med är 18 kg. 2 veckorsmat+ utrustning + 2 kg kamera landar ung där med mina lättvikstält.

Jag säger att det är kanon att solovandra med Niak. Har även använt Enan och för mig är Niaks extra centimetrar i storlek, inte minst i takhöjd värt den högre vikten.

För mig råkade det även vara så att Niak var mycket bättre att packa i ryggsäckens bottenfack, bara att knöla in, stångpåsen på utsidan av säcken. Enan har några slags glasfiberpinnar i ändarna som gjorde att det inte funkade lika bra.

Sedan är ju Hilleberg generellt väldigt genomtänkta, insåg först när jag stod och fipplade i snöblandat regn med ett tält av annat fabrikat att alla Hilleberg jag har använt har jag kunnat sätta upp med tjocka handskar på...funkade inte alls med det tältet.
Men det är ju förstås en pengafråga också.

Jag använder oftast ett Nallo 2 när jag vandrar själv (ofta med en eller två hundar). Det är ännu tyngre än Niak. Jag har provat ultralätta alternativ från Tarptent, men valt att gå tillbaka till HB p.g.a. i mitt tycke bättre komfort. Tyngre att bära, men bekvämare att bo i.

Här får alla göra sin egen prioritering. Det mesta av min övriga utrustning är ultralätt. Det gör att jag tar mig lyxen att ha ett bekvämt tält. Och bär ofta med lite vin och god mat...

Tältval är rätt personliga. Niak hör utan tvivel till de som fungerar som solotält. Det finns utan tvivel alternativ som andra tycker är bättre, billigare eller outstanding ur andra perspektiv. Men om de förslagen passar TS är något som TS själv måste förhålla sig till.

Jag vill t.ex. ha tältöppningen i huvudändan. En stor orsak till det är att jag vinterfiskar en del. Då borras först ett hål i isen, sedan slås tältet upp med hålet i absiden. Med tältöppningen i huvudändan så är det enkelt att öppna innertältet och ligga kvar i sovsäcken -- och ändå kunna kikmeta.

Ovanstående fungerar riktigt dåligt med tältöppningen på långsidan. Öppning på långsidan har utan tvivel fördelar -- men för mig överväger nackdelarna helt klart. Nu är just Niak inte ett tält jag gärna använt för isfikse, så där är det OK även ur mitt perspektiv att öppningen finns på långsidan. :)

Niak är ju generellt ett alldeles utmärkt tält. Ett självstagande tält är mycket smidigt att sätta ihop och sedan välja plats.

Vindtålighet är något man man kan bolla fram och tillbaka hur länge som helst och alla blir saliga på sin egen tro. Att Niak är vindtåligt råder det nog inga tvivel om.

Vikten då? Niak kvalar inte in i segmentet "lättviktstält" hur man än räknar.

Alternativ? Här blir även jag salig på min tro. Jag har med framgång och utan att oroas när vinden viner använt mig av Durston X-mid i två varianter och väntar nu in det nya X-dome. Finns enligt uppgift nu att köpa i Sverige.

Priset? 7500 är inte orimligt. Hillerberg är väldigt robusta och håller länge utan synbart slitage.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 48
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
The_Lost_Cyclist Nya pinnar till ett Marmot Racer X? Bo och sova 2
avslutat_medlemskap_2501 Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
avslutat_medlemskap_2501 Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Öhrnell Om att sy ett eget tält... Bo och sova 17
bäfver Ett tältdilemma Bo och sova 2
Bulldozer Behov av ett tält! Bo och sova 4
andy69 Sy om ett Rajd..?? Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg