Sömnrubbningar!

Anna Frimodig; sa:
En del behöver ju inte så mycket sömn, andra behöver massor. Det gäller att hitta sin mängd och gå och lägga sig i lagom tid till just den.

Sen finns det något som kallas för "sömntåg". Det är alltså när man kan somna, när "tåget går" för natten. Detta sker med tämligen jämna mellanrum, mellan ca 40 minuters intervaller upp till 1,5 timmes. Det gäller att släcka lampan lagom till sitt eget "tåg", annars får man vänta på nästa och då kan man lika gärna läsa ett tag till.

Överträning kan förstöra sömnen, om man vaknar efter ett tag och inte kan somna om kan det bero på stress i kroppen av för mycket tränande.

Kaffe, Coca Cola m.m. kan förstöra nattsömnen. En del klarar inte ens vanligt te på kvällen, utan får dricka rött te om de vill ha något.

Har du testat allt kanske du helt enkelt är en sån där som sover lite?

Behöver iofs inte lika mycket sömn som dom flesta andra.
-Men ja sover ofta för lite & på fel tider!!

Mvh/David
 
Skiljer sig era sovmönster hemma respektive ute?

Hemma har jag lång bromssträcka, men när jag väl somnat så sover jag. Skulle jag mot förmodan vakna till mitt i natten så är det nästan hopplöst att somna om. Men det händer så ytterligt sällan. Inte ens en sprängfylld blåsa stör mig.

Ute somnar jag nästan direkt. Men--jag vaknar till i stort sett en gång i timmen, som för att kolla läget. Inga problem att somna om således.
 
Tigershark; sa:
Ja då va det dax igen blääääääää=((((
La mig ganska så tidigt 2300!!!
Men sova gick inte=(((((((((((
-Så ja hamnade framför datorn ist!!
Fy va trött ja ä på att inte kunna sova ordentligt!!

Mvh/David

Jag har inte svårt att sova men hade jag det skulle jag göra såhär:

* Var aktiv på dagen, träna gärna.
* Lägg ner allt som driver upp pulsen innan läggdags: hård träning, dataspel, actionfilmer, kaffe, te (kanske), äta mycket mat o.s.v
* Varva ner en stund innan det är dags att knoppa, lösa korsord, läsa en bra (men inte alltför spännande eller engagerande) bok, ta en långsam promenad runt kvarteret o.s.v.
* Sätt en tid när det är läggdags, gärna ganska sent men på rätt sida midnatt.
* Sätt en tid när det är dags att gå upp som inte innebär att du kommer att vakna innan uppstigning. Känner du att du bara behöver lite sömn så sätt klockan på 5-snåret och gå upp då också.
* Upprepa varje kväll/natt och känner du att du får lite sömn, lägg dig inte tidigare utan skjut hellre på tiden du satt väckningen på.
* Vacknar du av oro på natten så gå upp och skriv av dig. Inga uppsatser men lite stödpunkter så du kan ta tag i det på dagen (men oftast verkar det mycket mindre viktigt då).

Lycka till!