Snabbaste havskajaken?!

Re: snabb kajak

polarisen; sa:
Jag var ute och provade härom kvällen min Prijon yukon
angående fart. Tog med min Garmin XL12:a och kollande
farten som jag höll i ca 10km den visade mellan 3,8knop
och 4,8 jag höll ett ganska ordinärt motionstempo
nu vet jag ej om man kan mäta farten med Gps utan man kanske ska använda logg.
Men med den skrovformen som min Prijon håller tyckte jag det verkade lite väl raskt.

GPS borde väl mäta bättre än en logg då den t.ex. inte påverkas av strömningar? Speciellt om en snittfart skall fastställas borde GPS:en vara att föredra.
Angående din fart är den väl inte speciellt hög då de motståndsberäkningar som presenterats tidigare visar att skillnaden mellan "långsamma" och "snabba" kajaker i farter mellan 4-4,5 knop är näst intill försumbar.
Ett skojigt test du kan göra är att mäta farten när du tycker att du har en hög marschfart. Ge sedan full fart och se hur mycket du kan höja farten. Du kommer bli förvånad över hur pass lite farten höjs trots att det känns som kajaken forsar fram.

/Erik

commanderjo; sa:
GPS mäter ju som sagt fart över grund väldigt bra men vad som diskuteras gär är väl ändå fart genom vattnet?
Bara en tanke.

Johan

Varför är fart genom vattnet intressantare än den faktiska farten, dvs S/T? Vid surf i medsjö kommer en logg visa en högre fart en den faktiska och vid motsjö det omvända, pga vågformen. En logg är dessutom känslig för placering av impellern. Vattnet strömmar olika snabbt på ett skrovs olika punkter, även om det inte har någon större inverkan på den faktiska farten.
Jag har sedan några år tillbaks en NK Speedcaoch som jag ibland använder vid träning. I dagsläget skulle jag hellre lägga dem pengarna på en GPS än en Speedcoach, då loggen är omständig att montera och dessutom rostar impellern sönder.
Loggens enda fördel är att det går att mäta farten utför en våg.

/Erik

well...

men om man diskuterar vilka kajaker som är snabba och inte så hjälper kanske loggen mer än GPSen då surf och medström inte är en egenskap hos kajaken.
/Johan

Ska köpa kajak inför kommande säsong och är väldigt inne på en Point K1XP.

Den nämns dock inte bland snabba kajaker på denna tråd vad jag sett.

Men det beror kanske på att den inte hunnit provas av särskilt många?
Det jag ändå läst av de som paddlat den har dock varit mycket positivt, inte minst lär den vara mycket lättpaddlad och snabb (fast det kanske beror på vad man jämför med...

Point K1XP snabbast

Har en XP som jag tycker är grymt lättdriven. I senaste Seakayaker Magasin där den testas bekräftar dom att den är mycket snabb. 4,5 knop i normalpaddling, 5,25 i träningspaddling och 6,5 knop i spurt. Bara att hålla med.

Va?? måste man jobba med paddeln? Jag som först frågat runt vilka klätterskor jag ska tjacka för att börja klättra 8:eek:r (franska förstås), och så hoppades jag ju hitta en kajak som jag bara behöver styra. Usch nu blev jag besviken... Får fundera på nån ny sport Fallskärmshoppning? Vilken skärm ska jag köpa för att hoppa högst?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg