Sy ett Bivacktält

Just det, en sak till angående tygerna. Det finns ju både "silicon coated" och "PU coated". Det silikonbelagda är mjukare och prasslar mindre, vilket ju kan göra rätt stor skillnad när det gäller trivseln när man ligger där i kvällsbrisen och ska sova.

Och så vill jag slå ett slag för IKEA:s organzagardintyg Sarita, som inte bara har den fördelen att det är jättelätt och dessutom knottätt och genomskinligt så att det lämpar sig utmärkt till myggfönster - det kostar bara 29 kronor metern också.

jag har inte heller sytt nån sån här, men då tyget ska ligga an mot sovsäcken hade jag valt ett tätare tyg än silnylon tror jag... silnylon har ca 2-3m VP, medan membrantyger ofta ligger på 8-50m VP. Sen finns det helt täta tyger med ännu högre värden...
(fast jag tror egentligen mer på ett tarptent...)

(sedan kan det nämnas att silicon coated har högre rivstyrka, medan PU-coated har större "punkterings"-motstånd)

Försvarsmaktens Enmanstält 2000 (heter det så officiellt eller är det bara ett smeknamn?) fanns tydligen i en försöksvariant med samma material överallt, men den slutgiltiga versionen har en bottenväv som går ca 10 cm upp på sidorna, och en toppväv som täcker ovansidan. Jag vet dock inte varför de i slutändan valde olika material.
.

FM:s puppa är en tung jäkel på ca. 1kg. Tror att anledningen till att man ha plast i botten är en prisfråga helt enkelt. Varför inte liksom?

Hur som helst finns det en poäng med FM:s design jämfört med den på första bilden: Ingen båge. Istället finns det ter öglor att fästa en lina och ev. en skogspinne i. Funkar alldeles utmärkt faktiskt. Du slipper tillverka en båge och lämplig kanal till den. Alltid har man ju någon slags pinne med sig som man kan fästa upp huvan med för att få litet höjd liksom.

Hur som helst finns det en poäng med FM:s design jämfört med den på första bilden: Ingen båge. Istället finns det ter öglor att fästa en lina och ev. en skogspinne i. Funkar alldeles utmärkt faktiskt. Du slipper tillverka en båge och lämplig kanal till den. Alltid har man ju någon slags pinne med sig som man kan fästa upp huvan med för att få litet höjd liksom.

Och om man nu vet att man ska till ställen där lämpliga skogspinnar eller överhängande grenar är sällsynta kan man ju göra sig en lämplig tältbåge att trä in i öglorna. Lite mindre smidigt än en kanal, men helt klart funkis.

Om FMs variant bara hade möjlighet att få upp vattentät duk "framför" ansiktet (och inte bara huvan "bakom" ansiktet) så skulle den vara klart funkis även i hård vind kombinerat med regn. Som det är nu är det lite jobbigt när det blåser mycket, om man inte har möjlighet att lägga sig med huvudet upp i vind. Matlagning inne i puppan är ju dock helt uteslutet.

Jag funderar på om man skulle kunna göra sig någon L-formad variant, där den långa delen av L:et bara är stor nog att rymma sovsäcken, medan den korta delen stagas upp av två bågar och ger sitthöjd. Det skulle ge en absid bredvid överkroppen, stor nog att (försiktigt) laga mat i, och goda möjligheter att ordna bra ventilation. Men det kanske blir så pass tungt att man lika gärna kan köra med ett lätt "riktigt" tält?

Jag kör med Jack wollskins Gossamer tält och dom uppfyller ovanstående L tankar.

Varför det inte finns inom FM och så har med annat och göra - t.e.x priset
Eliten får ändå använda det dom vill för att fullgöra sin tjänst/uppdrag så
dom köper sin egen utrustning.

Fm har köpt in dessa då dom ger deltagare möjlighet till att vila upp sig skyddat
trots att dom kan vara grupperade som elitförband som ständigt måste jaga eller bli jagade.
Onödigt att köpa in mer proffesionella grejer åt folk som kanske inte kommer arbeta med det sen.

Efter en lång tystnad

Först och främst; tack för alla svar, det har skapat klarhet i mina tankar och funderingar; sedan vill jag be lite om ursäkt för att jag startar upp en tråd och sedan överger den. Hursom; nu efter lång tid så har jag faktiskt gjort verklighet utav mina planer. Men mycket har ändrats ifrån urspungsiden och idag så är den tänkta bivacken ett tarp-tält istället.

Den största anledningen till ändringen är nog att jag efter mycket funderande faktiskt insett att det är skönt och bekvämt att ha lite utrymme i sitt "hemmet" när man är ute på fjälltur, speciellt om det är dåligt väder.

Jag valde efter den del klurande följande matrial,

Till botten:
210D Oxford Nylon, PU coated
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?products_id=470

Som tältduk:
Nylon Tarp Fabric, PU coated
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?products_id=90

Sedan plockade jag fram saxen och maskinen och började klippa och sy.

Jag kommer att återkomma med fler bilder och meningar snart...

Kan jag bifoga fler bilder i ett annat inlägg? Eller är det maximallt 6 bilder per använder i forumet?

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Bilagor

• dadds.jpg
    dadds.jpg
    39.1 KB · Visningar: 1,921
  • dgggaa.jpg
    dgggaa.jpg
    143.7 KB · Visningar: 1,763
  • xxbbb.jpg
    xxbbb.jpg
    49.9 KB · Visningar: 1,930
  • tttrr.jpg
    tttrr.jpg
    76.5 KB · Visningar: 1,886
  • yyy.jpg
    yyy.jpg
    137.1 KB · Visningar: 897
  • aaa.jpg
    aaa.jpg
    49.9 KB · Visningar: 1,729
Senast ändrad:
Sådär, Här kommer några fler bilder så att ni kan följa projektet tills hur det ser ut idag. Som ni ser är det bara ett skal på tältet och ena väggen är enbart ett myggnät. Anledningen till detta är att jag ville förenkla konstruktionen och spakandet eftersom detta är det första tältet jag sytt och min vana med symaskinen är ganska liten.

Hursom, jag är väldigt nöjd med resultatet även om det så inte är helt klart än. Som ni ser så är biten med myggnät för liten så det kommer behövas att sprättas och sys in en bit bill. Sedan är väl inte alla "hörn" på tältet perfet så att spänningarna som skapas när man reser tältet orsakar "veck" på sina håll. Detta ska jag försöka modifera på något sätt. Jag har inte riktigt kommit på någon ide för hur än, men det kommer nog snart.

Som det ser ut nu så reses tältet med enbart 6 stycken pinnar. Det fungerar helt klart men funderar lite på om detta kommer att räcka. Jag skulle kunna komplettera med totalt 6 stycken pinnar till om jag skulle vilja. Varsit snöre till en pinne ifrån mitten på längorna och sedan en pinne i varsit hörn som hålller tältgovlet på plats. Vad tror ni om detta? Tältet ska medbringas på min jungfrutur geonom sareksfjäll och som jag har förstått det så kommer ett regntätt och stadigt tält verkligen att behövas där uppe.

Sedan vid ett tillfälle vid maskinen råkade duken komma in under nålen medans jag sydde en söm och skapade några nålstick i tältduken (taket) så detta måste tätat på något sätt, någon som har någon idé?

Bilagor

• with style.jpg
    with style.jpg
    32.8 KB · Visningar: 1,030
  • hjdh.jpg
    hjdh.jpg
    71.8 KB · Visningar: 1,525
  • yyhh.jpg
    yyhh.jpg
    20.7 KB · Visningar: 858
  • yyyttt.jpg
    yyyttt.jpg
    28.4 KB · Visningar: 799
  • dddeeee.jpg
    dddeeee.jpg
    29.3 KB · Visningar: 934
sömmar (och nål-hål) i PU-belagd väv tätas enklast med sömtätningstejp som stryks fast med strykjärnet på LÅG temperatur.
menar du att det bara ska vara myggnät på ena kortsidan? ingen möjlighet att stänga ordentligt vid dåligt väder, eller missförstår jag?
har du ventilation på något sät under "flärparna" som sticker ut på sidan? lite svårt att se...
kul att följa ditt projekt!

sömmar (och nål-hål) i PU-belagd väv tätas enklast med sömtätningstejp som stryks fast med strykjärnet på LÅG temperatur.
menar du att det bara ska vara myggnät på ena kortsidan? ingen möjlighet att stänga ordentligt vid dåligt väder, eller missförstår jag?
har du ventilation på något sät under "flärparna" som sticker ut på sidan? lite svårt att se...
kul att följa ditt projekt!

Okej, var någonstanns får man tag på sömtätningstejp måntro? En vanligt outdoorbutik?

Nej, du missförstår mig inte. Ena sidan utav tältet är enbart en myggnätsväv. Efter att jag lämnade idén om bivybagen blev tanken att jag skulle göra ett tarpskydd, alltså en väv man spänner upp utan väggar över huvudtaget. Sedan efter lite mer funderande lade jag till både golv och några vägger och så blev detta slutprodukten. Visst, när det regnar kommer det ju att bli lite blött lägns ned i ena änden utav tälten, men då får man väl dra upp benen och sova i fosterställning i värsta fall. Jag tänkte också att det skulle bli rätt bra ventilation i tältet med denna design. Och nej; jag har ingen mer ventilation en denna vägg utav myggnät.

Vad tror ni? Kommer jag att ångra mitt konstruktionsval när jag väl är uppe på sareks fjäll?

Enbart myggnät kan bli vått som yttervägg. Badrumssilicon som du späder är både sömtätare och nålstickstätare.
Bra jobbat men pröva först i skogen innan du drar till fjälls, vattentät gavel är aldrig fel.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pjurka Är det lönt att täta ett helt tält? Gör det själv 12
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
AnteÅ Måla om ett par nya skor Gör det själv 4
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
såg Göra ett yxskaft Gör det själv 24
Glännman Knut/knop som fungerar som ett snörlås Gör det själv 14
gro Behöver ett stift! Gör det själv 10
lleberg Sy ett par byxor, hjälp en nybörjare. :) Gör det själv 24
NordenJolt Sy ett tumgrepp i en foderjacka. Gör det själv 4
kanis Tidn. Gör det själv, ett nr från sommaren '09 med beskrivning om verktygsvagn i trä?? Gör det själv 5
såg sy ett vindskydd Gör det själv 1
orren86 Rädda ett par läckande meindl island pro? Gör det själv 10
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3
tompa_m Sy ett snölås? Gör det själv 2
peter1959 ett litet test... Gör det själv 65
bolibaza Sy ett innertält till en tältkåta Gör det själv 6
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
snokke Fjällräven Silhuett M15 ett bra köp? Gör det själv 0
bash Laga ett trasigt underställ Gör det själv 2
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
Håkan K Laddström till ett pannlampsbatteri Gör det själv 2
Olle W rädda ett förhållande - fixa ett therm-a-restfodral... Gör det själv 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg