Ursäkta om jag gav en av er kicken från denna tråd, vi har väl rett ut det hela via PM och där fick jag även lite mer tips som jag tänkte dela med mig av.
Jag har tipsat om att vägarna inte alltid är vad det är på kartan,
att enkla vad, precis som i fjällen kan bli besvärligare.
Att bensinstationer ute i geografin inte har tre underjordiska tankar med
50 kubikmeter i varje. Att kartor väger, fyller och kostar.
Att gamla bilvrak inte blir bättre med ytterliga tusentals kilometer dåliga vägar.
Vi hade i varje fall en bra verkstad tillgänglig 7 dar i veckan och det behövdes.
Visst kan vägarna vara urusla så jag har väl i princip kravet på att alla bilar ska ha fyrhjudsdrift, ett annat krav är väl att bilarna ska vara något höjda kanske, bensin kan man väl ta med sig, 2 Jeepdunkar på taket på varje bil i reserv, sen ser man till att tanka på alla stationer om det är ett större avstånd mellan dem, då kan man tanka lite och ofta.
En folkabuss elelr volvo från sent 90tal klassar jag inte som gamla bilvrak, ge hellre tips på en bra bil man kunde satsa på.
Ang bilverkstad så får man väl ha med sig ett reservdelsförråd modell mindre och även verktyg, sen får man se att man har med sig resekompisar där alla kan tänkas täcka upp för varann kunskapsmässigt, 2 st är jätteduktiga på att skruva bilar och 2 andra är jätteduktiga på att planera resa och läsa karta.
Det 3e, tänkte tidigare att var man ansvarar för sin egen bil och på så sätt ställer man några krav bilarna ska uppfylla men en annan tanke är kanske att gå ihop och tillsammans köpa de fordon man anses behöva, var nån som nämnde Land Rover via msn, 3 st Land Rover eller liknande som är något höjda och har fyrhjudsdrift och lite av varje, där kanske man rymms 12 st som kan sitta bra iallafall, sen gör man allt tillsammans, ev ombyggnad av bilar förberedelse och serivce av bilar o.s.v. o.s.v. och på så sätt kanske man har bra koll på grejerna
Ang bilar så får ni gärna ge tips på vilka bilar som vore tänkbara för ett sådant här projekt också, dock funderar jag på att korta ner restiden en hel del,
6 månader kanske är att föredra? 3 månader?
Så mitt råd till er, kom med bra ideér och synpunkter, ge positiv kritik och be mig utveckla saker som ni kanske retar er på, men jag hoppas jag slipper höra er kalla 12 år gamla bilar museeföremål och skrothögar o.s.v.
Ang restiden och allt detta, innan man ger sig in på en resa som kanske är över 1000 mil lång kanske man ska göra kortare resor först, jag är nyfiken på England jag, eller pimpelfiske i Norge som jag dock provat 2 gånger, att man gör en 2 veckors resa över till England, kanske via Frankrike, efter den resan vet man vad det innebär att sitta och kuska omkring i 100tal mil hit och dit,. man kanske nöjer sig med en Englandsresa som man kan göra om flera gånger.
Tack för ikväll! MVH Per