Barracudan
Här kommer lite mer bakgrund om Trappers Barracuda
Jag anväder samma program som dom på Peters länkar här är motsvarande siffror för Trappers Barracuda.
Jag har omvandlat till kilo för enkelhetens skull
2knop 0,4kg 3knop 0,88kg 4knop 1,5kg 4,5knop 2,1kg 5knop 3kg 6knop 5,2kg, deplacementet är 110kg
ser man generelt så finns det ett helt koppel med kajaker med liknande värden. Barracudan och Inuken har väldigt liknade värden. Det som egentligen skiljer Barracudan är stabiliteten Barracudan har ett rätande moment som är dubbelt så stort som för Inuken
Se också Nelos FW som bara är några procent mer lättdriven men otroligt mycket rankare FW är egentligen en upphottad slätvattens kajak.
Inuken har väldigt tunna ändskepp speciellt akteröver och detta gör att den effektiva vattenlinjen blir väldigt kort. Den borde vara snabbare i förhållande till stabiliteten
Men bara för att man har ett lättdrivet skrov behöver inte kajaken vara speciellt snabb. Ergonomin och stabiliteten är viktiga. För att kunna driva fram kajaken måste man ha en stadig plattform med möjlighet att kunna paddla effektivt.
Längstrimmet är också viktigt det spelar ingen roll hur bra kajaken är om den ligger fel i vattnet.
Kursstabiliteten är viktig så att all kraft går åt för att driva kajaken framåt. Men kursstabilitet menas här kajakens förmåga att hålla kursen utan att behövas korrigeras hela tiden. Många förväxlar kursstabilitet med trögsvängdhet. Dock är dom flesta snabba kajaker relativt trögsvängda för att inte kajaken skall vifta med "näsan" vid varje paddeltag.
En snabb havskajak måste också vara lättdriven i sjögång Barrarcudan går som dom flesta snabba moderna båtar mer genom sjön än över, så att den inte stoppas upp av varje våg. Detta gör förstås kajaken lite blötare men det relativt höga fördäcket gör att inte så mycket vatten når sittbrunnen
Det finns en massa andra faktorer också men bäst är egentligen att prov paddla. Gärna med möjlighet att ta tid det är alltid svårt att skatta farten