Det står inte still med paddlingen av Njorden, men skäddabygge skjuts på framtiden. Jag klarar mig rätt bra som det är. Egentligen har jag klarat mig väldigt bra. Det är andra saker som känns mer akuta, som att sätta minst ett skott och styva upp "luckorna". Ett bättre fotstöd som sitter kvar skulle också behövas.
Men vad har hänt sista veckan då? Jo jag fixade till mitt stora kapell så det går att använda på Njorden, Kul, eftersom jag nu åtminstone kan försöka mig på roll. Jag har hunnit konstatera att jag inte fixar att paddla utan ryggstöd och det betyder ett stöd ca 5 cm högre än sittbrunnssargen. När jag löste det så ökade farten. Nån roll har jag inte lyckat med, men hängt upp och ner med cyklop och tittat på vattenytan och paddeln och försökt minnas hur de gjorde på Youtube har jag gjort... Men jag gjorde uppenbar inte som de på Youtube....
Njorden rymmer jädrans mycket vatten och man blir ruskigt yr i skallen (troligen av kallt vatten även om jag inte kände av kylan) var vad jag lärde mig av de försöken.
Jag är inte alls i form men jag har bara haft högre snitt en gång i vinter och höstens resultat mättes med en annan telefon. I september hade jag ett par veckors uppehåll och bytte under perioden telefon, sedan har jag haft svårt att nå samma snittfart som under sensommar/höst. Då låg snittet runt 8,5-9,2kmh med "Plastex Marathon Fast". Toppfart ungefär 11kmh. Misstänker dock att mobilskrället hade rätt buggig GPS. Hursomhelst, inte är det väl supersnabbt, men å andra sidan så är det alltså med stöd för ryggen och utan att jobba med benen. Jag får inte det att fungera helt enkelt. Jag får nöja mig med "halv" paddelteknik och fart därefter. Men med det i åtanke verkar det som att Njorden faktiskt fungerar bättre än turbåten. I förrgår när jag fick till ryggstödet tog jag en tur på ca 4km. Armarna är inte riktigt i form för den storbladiga Corrywrecken, men jag hittade en rytm med rätt korta drag och fick upp frekvensen lite. Jag slogs av att det gick ovanligt tyst. Snittfart 8,2kmh och toppfart 10kmh vilket tangerar vinterns snabbaste med Plastexen. Igår gjorde jag samma tur med Plastexen. Skönt med pinnstyrningen, annorlunda med högre sittställning men jag tyckte det gick tungt. Den är 1cm bredare än Njorden men känns lite nervösare. Högre sittställning men även högre reling. Paddlade på så gott jag orkade, men det slutade på 7,8kmh i snitt och 9,9kmh i toppfart.
Så nu sitter jag här och funderar över vad jag ska med turbåten till. En Njord ger mig inte sämmre fart, en sittställning som passar mig (med ryggstöd), en helt annan sjövärdighet och möjlighet att paddla på ställen jag hittils bara kunnat paddla lugna dagar. Överhuvudtaget en lugnare och stabilare kajak som fortfarande är lättpaddlad. Vikten är ungefär densamma, en bit under de flesta fabrikstillverkade havskajakerna. Man kan tippa och sitta kvar och följdaktligen kanske lära sig rolla så småningom.
Synd att jag inte har möjlighet att bygga en egen Njord och att de förmodligen lär vara väldigt sällsynta på beg-marknaden. Ett välbyggt exemplar med skott, luckor och skädda skulle troligen vara den perfekta allround-kajaken för mig.
Någon som har en sjyst Njord och vill byta mot en polsk turbåt? Öppen för förslag