gerhard53; sa:
Debatten har kommit en bit på avvägar mer rör nu ett intressantare ämne. Flera som skriver här tror att "urbefolkningar" hade och har miljöpoliser vilket ju inte någonsin varit fallet.
Det är inte ens europeerna ensamma som står för miljöomvandling och miljöförstöring. Både på den amerikanska såväl som den afrikanska kontinenten höll täta städer av "ursprungsbefolkningar" då europeerna anlände dit.
T ex var Panamanäste helt kallhugget då europeerna kom dit. Panamanäset har ALDRIG varit så skogsbevuxet som det är idag.
Likaså kan vi idag påvisa att bl a på dessa två kontinenter (Afrika + Amerika) hade ekologiska katastrofer ägt rum pga ursprungsbefolkningarnas ödeläggelse.
Att samerna i den svenska rennäringen "lämnat få spår" som de ofta själva uttrycker det beror endast på deras fåtalighet, enkla levnadssätt vilket ALLA små grupper av människor ALLTID gjort oavsett vilka det varit. Men tittar vi på 1900-talet så är "spåren efter rennäringen" enorma i våra skogar och fjäll (liksom av vattenkraft och skogsbruk). Detta eftersom rennäringens nyttjare NU HAR FÖRMÅGAN att exploatera fjällen. Det är samebyarna i Lu lpm som ansökt om de största anläggningarna av vindkraftverk (runt 500 st) i Stora Sjöfallets nationalpark och runt Tjaktjajaure på gränsen til Sarek i och runt världsarvet Laponia. Tack och lov avslogs ansökan av miljödomstolen i Umeå.
På hela östgrönland föreligger NU en miljökatastrof eftersom eskimåerna själva råder där med Köpenhamnsregeringens goda minne.
Som jag nämnde tidigare här så står den svenska rennäringen för huvudskulden till att våra två vildrensraser är utrotade. Myskoxen i skandinavien utrotades av skandinavisk ursprungsbefolkning vem de nu än var.
Den som tror att ursprungsbefolkningar lever ETT MED NATUREN måste öppna ögonen. Det har aldrig skett och sker inte idag. Det är en fördom som ska förpassas till historien som just en fördom.
Så det handlar inte om vilka vi är utan om hur många vi är.
MVH
Rolf
[Ändrat av gerhard53 2004-03-15 kl 11:22]
Området runt sjöfallet är redan förstört av vattenkraft. Ville samerna ha vattenkraft runt sjöfallet och lyssnade någon på vad de och andra lokala ville, nej så området blev förstört. Samma sak har hänt och händer fortfarande på många platser i Norge och Sverige. Är det ursprungsbefolkningens fel?
Att det byggs nya kraftverk kan väl ingen stoppa för ström till TV'n måste vi ju ha! Att sätta upp vindkraft i ett redan förstört område är väl då ändå bättre än att bygga nya vattenkraftverk/vindkraftverk i ett orört område. Området runt sjöfallet är också bra gynnat för just vindkraft. Helst skulle jag inte vilja se något kraftverk eller industrier men vad jag önskar spelar ingen roll.
Eskimoer har tidigare fått döda val och sälar m.m. Idag får endast ett visst antal av dem jaga och dessa får endast döda ett begränsat antal djur. Det är begränsat för att det inte finns så mycket djur, de dör av bl.a miljöförstöringar. Inte miljöförstöringar p.g.a att 5000 eskimoerna eldar i husen utan för att vi i storstäderna ska ha bilar, motorcyklar, hus, jobb, mat, hobbies, kläder o.s.v. Så för att eskimoerna ska få mat måste de syssla med andra saker de är vana till, t.ex starta företag som säljer skotrar m.m. Att det då blir miljöskador på den naturen där uppe kommer inte som en överraskning för mig.
Frågan man kan ställa sig är hur hade det sett ut om eskimoerna hade fått göra som de vill. I dag får de inte och kan inte det!
Kolla bara runt i sverige, hur ser skogen, havet, älvarna och djurlivet ut? Det är katastrof överallt! Att det skulle vara ursprungsbefolkningens fel tycker jag än en gång i så fall skulle vara helt imponerande! Imponerande för att så några kan göra så mycket dåligt på en så kort tid!