Re: Re: Re: Re: Re: Långt från
Jag är emot kraftverk också, men när detta exempel togs upp för att bevisa att samerna förstör naturen kände jag att jag behövde försvara lite. Naturen i detta område var redan förstörd, bl.a samerna försökte fösvara området men ingen lyssnade. Vindkraftverk är naturvänligt i ett redan dött område (förutom synligt) och det kan t.o.m plockas bort. Samma sak kan man inte göra med ett vattenkraftverk... men sådana ska fortsättas byggas lite överallt..avslutad210712; sa:När man läser motionen så står det
"Eftersom naturen redan är så skövlad kring dammanläggningarna och rennäringen inte kan nyttja dessa marker som tidigare, utgör byggandet av ett antal vindkraftverk i och utmed dessa vattenmagasin inte på något sätt någon olägenhet vare sig för rennäringen eller utseendemässigt i landskapsbilden."
Den som har skrivit de tre sista orden i texten måste vara blind. Har sett vindkraftverk i kiruna och nere vid göteborg och nog måste man vara otrolig miljökämpe om man tycker att det inte stör landskapsbilden. Hemma i byn kommer vi att få vindkraftverk och jag gråter nästan när jag tänker på hur de kommer att förstöra landskapet men anser ändå att något måste man offra för att få el. Dock kan jag aldrig någonsin acceptera att man förstör fjällvärlden med vindsnurror utan då kommer nog jag att vara en av de som är fatskedjad för att hindra maskinerna.