Re: Re: Re: Amen!
Som ett intressant exempel så beslutade regeringen här i Norge att sätta upp ett flera mil långt stängsel. Problemet är att stänglset sattes upp rakt över renarnas normala färdväg till ett betesområde hos en sameby. Renarna har vandrat där i flera hundra år men några stugägare ville inte ha de springande förbi deras stugor 1ggr i året. Så nu kommer de inte fram, de måste köras med lastbil t.ex. Att ha renar på en lastbil i flera dygn anser jag som djurplågeri om man inte ger dem vila och vatten. Kanske är det därför ni nångång har sett några samer på vägen.
Har exempel på stängsel som blockerar renar från att komma upp på kalfjället också. Så vissa renar kan inte skydda sig från mygg t.ex på sommaren så de tvingas på andra platser. Mygg tycker jag själv är en plåga, skulle jag behöva gå naken utan att kunna skydda mig hade jag flytt söderut där det inte är lika plågsamt!
Renlaven försvinner på andra platser också! Om din lokala matbutik försvinner stannar du inte kvar och väntar tills en ny kommer, du behöver mat dagligen och finns det inte på den plats du befinner dig letar du efter andra platser. Renarna har inte en telefonkatalog, kartor så de vet inte exakt vart maten finns så att de springer runt och letar lite får man väl nästan förstå.avslutad210712; sa:Måste säga att det är länge sedan jag sett renlav i skogarna där jag bor och jag bor nog väldigt kustnära eftersom byn där jag bor är omgiven av vatten på tre sidor. Så det är knappast pga renlaven det finns "småflockar" på 3-400 renar här och var i omgivningen. Och dessa flockar är oftast vägnära vilket ställer till ordentliga problem för trafiken och fortfarande går det inte att klara sig utan bilar i norrbotten.
När sedan samerna stödutfodrar 5 meter från vägarna så blir problemet inte mindre och befolkningen som bor utmed dessa vägar blir inte vänligare inställd till samerna/renarna. Och kom inte och säg att det inte sant för jag har själv sett det efter vägen där jag bor. Som tur är påpekade polisen det olämpliga i det hela men att ens komma på tanken att göra något sånt gör att man blir lite fundersam.
Som ett intressant exempel så beslutade regeringen här i Norge att sätta upp ett flera mil långt stängsel. Problemet är att stänglset sattes upp rakt över renarnas normala färdväg till ett betesområde hos en sameby. Renarna har vandrat där i flera hundra år men några stugägare ville inte ha de springande förbi deras stugor 1ggr i året. Så nu kommer de inte fram, de måste köras med lastbil t.ex. Att ha renar på en lastbil i flera dygn anser jag som djurplågeri om man inte ger dem vila och vatten. Kanske är det därför ni nångång har sett några samer på vägen.
Har exempel på stängsel som blockerar renar från att komma upp på kalfjället också. Så vissa renar kan inte skydda sig från mygg t.ex på sommaren så de tvingas på andra platser. Mygg tycker jag själv är en plåga, skulle jag behöva gå naken utan att kunna skydda mig hade jag flytt söderut där det inte är lika plågsamt!