Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skulle räddningstjänsten vara lika inkompetent som förra gången, så torde väl svaret sakligt sett vara ja.

/Niklas


Kan du förklara för någon som inte är brandman vad de skulle gjort annorlunda givet de medel och den beredskap de hade, vilken jag antar är bestämd utifrån en politisk budget och inte utifrån brandmännens kompetens?
 
Kan du förklara för någon som inte är brandman vad de skulle gjort annorlunda givet de medel och den beredskap de hade, vilka jag antar är bestämd utifrån en politisk budget och inte utifrån brandmännens kompetens?

Jag är ju inte heller brandman, då det kan ju lätt bli som "en blind man leder en annan blind man". Jag sitter inte heller på någon inside information i fallet. Men jag gör ändå ett försök.

1 De borde rimligtvis se till att ha korrekta kartor, så att de hade hittat dit i tid. Nu blev de bortåt 40 minuter försenade - med kända konsekvenser!

2 Det ryktas på skogsforum att räddningstjänsten i "fel" kommun först ryckte ut, men avbröt utryckningen efter en kontraorder och i stället fick "rätt" räddningstjänst rycka ut. (Jag har inte fått det bekräftat och jag hoppas innerligt att det är fel, ty annars är det ju ett fullständigt oförlåtligt revirpinkande).

3 De borde omedelbart ha skickat upp någon form av brandflyg, för att att skaffa sig en bättre beredskap och framför allt en överblick över brandområdet.

4 De borde från början haft en ledning med ett övergripande ansvar. "Lystring! Jag tar befälet".
/Niklas
 
Senast ändrad:
Enligt skogsvårdslagen är markägaren skyldig efter en föryngringsavverkning att antingen plantera inom 3 år eller lämna tillräckligt med fröträd, så att en ny generation skog kan växa upp och på så sätt säkerställa att skogen även i framtiden kan producera virke. Oavsett föryngringsmetod, är markberedning i praktiken en nödvändig del i etableringen av den nya generationen skog.

Säger lagen att markberedning måste göras när det är torrt och eldningsförbud?
 
1 De borde rimligtvis se till att ha korrekta kartor, så att de hade hittat dit i tid. Nu blev de bortåt 40 minuter försenade - med kända konsekvenser!
Kan du tala om hur de konkret ska göra för att "ha korrekta kartor"?

3 De borde omedelbart ha skickat upp någon form av brandflyg, för att att skaffa sig en bättre beredskap och framför allt en överblick över brandområdet.
Hur mycket är du beredd att lägga i skattepengar för den beredskapen?
 
Kan du tala om hur de konkret ska göra för att "ha korrekta kartor"?

De får väl kontakta Lantmäteriet eller någon av dess avknoppningar som Metria eller Cartesia. Kanske kan även Vägverkets nationella vägdatabas vara användbar.

Navtec, Teleatlas, Google maps, Eniro eller Hitta är ju inte alls lika tillförlitliga i obygden, enligt min erfarenhet.


Hur mycket är du beredd att lägga i skattepengar för den beredskapen?

Borde räcka med en omprioritering av samhällets kostnader, så att skattepengar används till vettiga saker som t.ex. brandflyg, istället för att som idag lägga skattepengarna på diverse dumheter.
/Niklas
 
Senast ändrad:
De får väl kontakta Lantmäteriet eller någon av dess avknoppningar som Metria eller Cartesia. Kanske kan även Vägverkets nationella vägdatabas vara användbar.
Och du tror inte att de redan har tillgång till dessa data? Problemet är att deras data uppdateras inte i realtid.

Fast nu var ju problemet inte att kartorna var fel, problemet var att larmoperatören av nån anledning råkade klicka fel på kartan och satte en position 500 m söder om den position som den som larmat uppgett.

http://www.sala.se/Global/1 SALA KO...ng av räddningsinsats Västmanland20141216.pdf

Borde räcka med en omprioritering av samhällets kostnader, så att skattepengar används till vettiga saker som t.ex. brandflyg, istället för att som idag lägga skattepengarna på diverse dumheter.

Ja, såna dumheter som att ge skogsägare ersättning för att deras skog blir naturreservat t.ex.? :)
 
Enligt skogsvårdslagen är markägaren skyldig efter en föryngringsavverkning att antingen plantera inom 3 år
Sant, men "inom 3 år"-klausulen borde ju göra det möjligt att undvika att jobba med tocket när det är så pass torrt i markerna.
Att dessutom myselda när det uttryckligen råder eldningsförbud, är ju synnerligen idiotiskt.
Håller med, det jag ville säga var väl att markberedningen (särskilt som de flesta andra tydligen avbrutit sådant pga brandfaran) nästan var lika idiotisk.

Skulle räddningstjänsten vara lika inkompetent som förra gången, så torde väl svaret sakligt sett vara ja.
/Niklas
Om brandförsvaret inte utnyttjade de resurser de hade på vettigt sätt, eller fattade dåliga beslut på andra sätt ska de klandras (och förhoppningsvis bli bättre), men jag anser fortfarande att det var den som startade det hela som är ansvarig.
 
Och du tror inte att de redan har tillgång till dessa data? Problemet är att deras data uppdateras inte i realtid.

Enligt det jag läst, har de samma kartor i brandbilarna som i en vanlig bil-GPS. Dock är skärmen större.

Fast nu var ju problemet inte att kartorna var fel, problemet var att larmoperatören av nån anledning råkade klicka fel på kartan och satte en position 500 m söder om den position som den som larmat uppgett.

http://www.sala.se/Global/1 SALA KO...ng av räddningsinsats Västmanland20141216.pdf

Stod mycket intressant i den rapporten, som över lag ger en svidande kritik åt räddningstjänsten - dit även SOS ingår som en viktig del i räddningsorganisationen!

Dessutom kan du beakta kapitel 7.7 i rapporten - som just handlar om undermåligt kartstöd.


Ja, såna dumheter som att ge skogsägare ersättning för att deras skog blir naturreservat t.ex.? :)

Ja visst är det dumheter att ha myndighetspersoner för att stjäla andras marker till naturvård. De som verkligen anser att naturvård är viktigt, bör ju snarare betala den ur egen ficka, t.ex. genom att köpa in egen mark på den öppna marknaden och sedan idka naturvård på denna mark. Eller varför inte betala t.ex. SNF för att göra samma sak (ifall de är för snåla för att köpa egen mark). Sådan omsvängning i naturvårdspolitiken skulle väl knappast drabba någon fattig, eller? Se på t.ex. Charlie Hamilton http://www.theguardian.com/tv-and-radio/2014/jun/02/i-bought-rainforest-tv-guide
/Niklas
 
Sant, men "inom 3 år"-klausulen borde ju göra det möjligt att undvika att jobba med tocket när det är så pass torrt i markerna.

Det är en hel del som ska klaffa, varför det är lättare sagt än gjort. Samma sak när det gäller körskador och tjäle f.ö. Svårt att passa in maskiner och väderlek.

Håller med, det jag ville säga var väl att markberedningen (särskilt som de flesta andra tydligen avbrutit sådant pga brandfaran) nästan var lika idiotisk.

Håller inte riktigt med där, eftersom markberedningen är nödvändig på ett helt annat sätt än en mysbrasa.

Om brandförsvaret inte utnyttjade de resurser de hade på vettigt sätt, eller fattade dåliga beslut på andra sätt ska de klandras (och förhoppningsvis bli bättre), men jag anser fortfarande att det var den som startade det hela som är ansvarig.

Om du t.ex. läser i den intressanta rapport som Nermander länkade till, så ser du ett stort antal misstag från räddningstjänsten som gjorde att branden blev till den jättebrand det nu blev. Dessa misstag och de enorma konsekvenser det resulterade i, kan omöjligt den enskilda entreprenören eller markägaren lastas för.
/Niklas
 
Ja visst är det dumheter att ha myndighetspersoner för att stjäla andras marker till naturvård.

Grundfrågan här blir ju: Vems var marken från allra första början?

Det är det som är poängen med mark, innan den första personen mutade in marken (troligen med vapenmakt) så tillhörde den ingen. Och det är också det som gör att det blir väldigt konstigt att folk kan äga mark.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar