Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja du erephus, du framstår som en mästare i vantolkning!
Jag menar med exemplen på där man lyckats vända en opinion eller en politik, att det är möjligt. Om det är bra eller dåligt kan man självfallet ha olika åsikter om.
Så din motivering av att räkna upp andra exempel var för att visa att det går att påverka saker, ok. Inte för att ge sken av att du hade "rätt".

Så kan det ju vara, men det är inte ett ovanligt sätt att argumentera och övertyga andra.

Du kan ju skapa opinion om brännvinstillverkning, om det är viktigt för dig.
Jag skrev att jag bestämmer när min bil ska köras, inte vem (även om jag också bestämmer det) Nu gillar jag att köra själv, så fyllechaffis är inte aktuellt, men det skulle kunna vara ett alternativ.
Njae, om du bestämmer när den ska köras så gör du ju det även om du ber att någon annan ska köra. Ja du äger din bil, men det finns också regler som påverkar din "äganderätt".

För att visa att jag inte bestämmer över mina pengar, plockar du fram spriten igen. Du kunde ha nämnt prostitution också.
Det där med exempel är roligt, det finns kanske någon innebörd i det ordet om att det finns andra saker också. Nu valde jag sprit.

Det är dina pengar, men du får inte göra vad du vill för dem trots att du försökte få det låta annorlunda.

Jo, staten har faktiskt lovat bort rådighet över min mark. Detta faktum kommer du inte undan.
Du skrev att staten lovat bort din egendom. Det kan tolkas olika, det är bra att du klargör det så att det inte finns andra läsare som tror att staten gett bort din äganderätt.
Jag förespråkar frihet, vilket du säkert konstaterat om läst min blogg, www.frihetsportalen.se Frihet förutsätter enligt de flesta filosofer ett rättsväsende som garanterar äganderätten. Friheten gäller att var och en bestämmer över sitt. Det är själva antitesen till totalitär makt, som du tolkat mina svar.
Du ger exempel på som argument, exempel som i sin tur också är reglerad så att det inte bara är att göra som man vill som ägare av vad det må vara. Jag må ha gjort så, men beroende på hur mycket så undviker att göra saker i mitt "hem" som påverkar andra under parollen det är mitt. (Inte utifrån nån lagtext utan av omtanke.)

Frihet blir ju ett relativt begrepp. Du har en definition av vad som är frihet. Och det som du förespråkar begränsar andras frihet, på vilket sätt är det bättre. Jag får ju inte ta mig friheten att förstöra din mark under skydd av allemansrätten.
Fortsätt gärna trolla under pseudonym, det stärker inte din trovärdighet.
Jag lägger inte sån stor vikt vid vad du heter, eller vem du är. Att jag vågar mig på att ifrågasätta dig beror inte på en anonymitet.

Och ja, det är klart att jag fortsätter. Annars så kan det ju bli så att någon tror att staten gett bort din mark när du som tidigare skriver "staten lovar bort min egendom till andra" och därmed blir negativt inställd till allemansrätten utifrån falska premisser.
 
Senast ändrad:
Det kan ju bli så ibland, att det genom bra formulering, bra skrift- språk och liknande övertygas om att den som talar/skriver är "rätt". Även om syftet inte är riktigt något som åhöraren håller med om, att den som lyssnar leds att tro att talaren framför en ståndpunkt som en själv håller med om.

Kan också underbyggas genom att ta med exempel som antingen sedan tidigare allmänt uppfattas som positiva eller negativa eller genom att helt enkelt göra ett påstående om detsamma. Och genom att mena på att det varit rätt och riktigt.

Det kan få resultatet att åsikten ändras till det som talaren förmedlar.

Det går också att låta den som tar till sig av information göra slutsatser, att presentera informationen på ett sådant sätt att tolkningen görs, förvissa inte helt fel i sig alla gånger, med ett annat resultat än om informationen varit tydligare.

Sen ett rent konkret exempel på härskarteknik är att framföra, i internetvärlden, att någon är ett "troll" skriver "anonymt" för att nedvärdera det som sägs. (Det handlar inte om att få skriva elakheter och gömma sig under en pseudonym.)

Summan blir att man förmedlar som nu en negativ bild, onyanserad bild, av att allemansrätten är dålig om inte argumentationen bemöts.
 
Om räddningstjänsten skött sitt uppdrag från början, hade det då brunnit på 13800 ha?

Nix, möjligtvis ett hektar hygge.
/Niklas

Jag tycker inte om att upprepa mig då det insinuerar att den jag skriver till visar uppenbara brister i intellektuell förmåga, men jag gör ett undantag för din skull...

Menar du verkligen att den som tuttade på är skuldfri? Med det resonemang du för är det läkaren som misslyckas med att rädda livet på den knivstuckna mannen som ska dömas för mord och inte den som satte kniven i honom från första början. Ditt resonemang haltar allvarligt...
 
Jag tycker inte om att upprepa mig då det insinuerar att den jag skriver till visar uppenbara brister i intellektuell förmåga, men jag gör ett undantag för din skull...

Menar du verkligen att den som tuttade på är skuldfri? Med det resonemang du för är det läkaren som misslyckas med att rädda livet på den knivstuckna mannen som ska dömas för mord och inte den som satte kniven i honom från första början. Ditt resonemang haltar allvarligt...

För det första var det inte precis någon pyroman som aktivt tutade på, utan det var onekligen ett olycksfall i arbetet. Således faller alla liknelser om knivstucken man, där gärningsmannen rimligtvis hade ont uppsåt.

För det andra. När branden anmäldes till räddningstjänsten utanv entreprenören, brann endast ca 0,09 ha (ca 30*30 m). Då kan du knappast seriöst anklaga entreprenören utan snarare en inkompetent räddningstjänst för att 13800 ha skog bokstavligt gick upp i rök. Ska detta vara så svårt att begripa?
/Niklas
 
Ja, men inte på samma konkreta sätt som du gör här nedan.


Det måste vara penibelt att det inte går att utnyttja ny tekning hur som helst. Men det är också så att det inte bara är allemansrätten, det kan också bli ett jaktbrott.
Du får helt enkelt manövrera kameran själv, precis som alla andra(åtm. de allra flesta) fotografer.

Ja, om allemansrätten ska fungera i praktiken så bör det ju gå att passera genom ett stängsel. Är det ett jobbigt krav?.

Det är jobbigt att t.ex. behöva lägga massa tid på att jaga en massa djur som rymt, för att någon frilufsande inte orkat stänga en grind,

Det är också jobbigt att se sin fina instängslade lövplantering förstörd av vilt, för att någon friluftsande inte orkar stänga en grind.

Det är också jobbigt att behöva nödslakta en ko p.g.a. vasst, för att någon frilufsande slängt en ölburk i en hage.

Med en övervakningskamera hade det åtminstone funnits en sportslig chans att få tag på förövaren. Annars krävs det ju att man kan ta förövaren på bar gärning - helst med några pålitliga vittnen i sällskap - vilket är lättare sagt än gjort https://www.youtube.com/watch?v=XnBr5yKDQHs

Då får man propagera för en lag som säger att stadigvarande läger inte är ok på någon annans mark, t.ex. så skulle det gå att formulera något liknande som att tillfälliga övernattningar i mindre skala (har ingen egen uppfattning själv om vad som är mindre skala, om det är antal och/eller syfte.)

Rimligtvis finns det redan en lag mot detta. Långvarig ockupation av annans mark kan ju knappast vara ok enligt gällande lag, Men det kan säkert juristen i denna tråd reda ut närmare. Inte störa och inte förstöra var det...

Det ju inte ens tillåtet idag, och fordonstrafiken kan ju begränsas såvida inte det använts statliga medel till att göra vägen.)

Vad hjälper det om man inte får tag på den skyldiga på bar gärning. Återigen skulle en övervakningskamera vara användbar. Hur ska man annars få fast den skyldige?

Och jag tycker att det krävs ett ökat ansvar för ägarna, bl.a. för att vi ska lämna över fungerande naturtillgångar till kommande generationer. )

Vi har ju t.ex. mer ståendes virke i skogen än vad vi någonsin har haft tidigare. Men det finns ju inget hinder att du själv köper egen skog och skyddar den mot "skövling". En medelstor skogsfastighet i Götaland kostar ju inte mer än en vanlig 3:a i Bagarmossen.

De som då skulle betala för den rätten ser då förmodligen att de skulle tjäna mer pengar på att plocka bären än vad du tjänar på att arrendera ut.

Det är ingalunda säkert. Vissa skulle nog värdesätta själva plockandet mer än vad de är beredda att köpa bären på torget eller i matbutiken.

Redan idag så kan du plocka bär, sälja och ta hem storkovan även när du äger marken.

Det förutsätter ju att någon inte har varit där och länsat mina bär, medans jag t.ex. röjer i skogen.
/Niklas
 
För det första var det inte precis någon pyroman som aktivt tutade på, utan det var onekligen ett olycksfall i arbetet. Således faller alla liknelser om knivstucken man, där gärningsmannen rimligtvis hade ont uppsåt.

För det andra. När branden anmäldes till räddningstjänsten utanv entreprenören, brann endast ca 0,09 ha (ca 30*30 m). Då kan du knappast seriöst anklaga entreprenören utan snarare en inkompetent räddningstjänst för att 13800 ha skog bokstavligt gick upp i rök. Ska detta vara så svårt att begripa?
/Niklas

Du har ju säkert själv läst rapporten efter skogsbranden och även där sägs det ganska tydligt om vilket ansvar som åligger den enskilde.

Det är alltså inte så att enkelt att beredskapen ensidigt ska finnas för att den enskilde inte ska behöva agera förebyggande, eller helt enkelt "göra som denne vill".
 
Du har ju säkert själv läst rapporten efter skogsbranden och även där sägs det ganska tydligt om vilket ansvar som åligger den enskilde.

Det är alltså inte så att enkelt att beredskapen ensidigt ska finnas för att den enskilde inte ska behöva agera förebyggande, eller helt enkelt "göra som denne vill".

Den enskilda entreprenören kan ju inte gärna stå för de merkostnader som i huvudsak beror på en inkompetent räddningstjänst. Hade räddningstjänsten skött sig från början, hade ju branden knappast blivit större än någon hektar.
/Niklas
 
Båda filmerna är fiktion och stereotypiska.

Men jag skulle inte hänvisa till filmen "Jägarna" för att försöka bevisa hur jägare är ... du gör som du vill.

Jag hänvisar bara till filmen för att visa exakt vad som krävs för att få fast en friluftsmarodör på bar gärning. Detta efter som övervakningskameror inte får användas av markägaren för att övervaka dennes egendom p.g.a. att en viss myndighet anser att allemansrättigheten väger tyngre än markägarens rätt att skydda sin egendom.
/Niklas
 
Så ni hade inte tid att fira midsommar igår?
@erephus
Du är en lustig en som märker ord och tycker att det är noga med hur man uttrycker sig. Men du (in-)ser inte, vill inte begripa att när jag säger att staten lovat bort min mark, eller att staten lovat bort rådigheten över min mark, så blir effekten för mig som markägare i flertalet fall densamma. Det vill säga att jag gått förlustig rätten att bestämma över min mark. Du verkar inte hysa någon förståelse för att det är irriterade och försvårande för mig i den dagliga skötseln av marken och inte heller att det är stötande för både mitt och det allmänna rättsmedvetandet.

I inlängg #362 kommer du med en besynnerlig harang om att jag med för fint språk eventuellt lurar folk att tycka sådant de egentligen inte håller med om. Det finns ett ord för det du håller på med. Det kallas för desinformation, vilseledande argumentation/information. Det är ohederligt som debatteknik och görs undantagslöst i oärliga avsikter.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar