Njae, bären på buskarna är knappast markägarens egendom, om vi nu ska vara noga. Träd och odlade grödor är förstås din egendom, men vilt växande bär och svamp är det inte. Inte heller eventuella mineralfyndigheter under jord.
(Jo jag vet att du anser att de BORDE vara din egendom, men det förändrar inte faktum.)
Vad hela den här diskussionen (och otaliga tidigare) egentligen handlar om är ju vad det i praktiken innebär att "äga mark".
Ingenstans i världen innebär markägande en totalt oinskränkt rätt till allt inom de utstakade gränserna. Att du äger marken betyder till exempel inte att du äger vattnet som passerar din mark, eller luften som blåser ovanför.
Att en bärplockare äter "dina" bär är inte konstigare än att en person nedströms dricker "ditt" vatten. Allt handlar om vad som av hävd och lagstiftning anses ingå i markägarens egendom.
När du pratar om att "lida ekonomisk skada" kan du ju inte jämföra med hypotetiska intäkter i ett parallellt universum utan om faktiska förlorade intäkter här.
Om en bärplockare trampar ned en granplanta lider du ekonomisk skada.
Om en bärplockare tar med sig blåbär till ett marknadsvärde av 1000 kr så har du inte lidit ekonomisk skada trots att bärplockaren inte hade kunnat göra så om du haft äganderätt till bären.
Om en affärsman avslutar en försäljning i mobilen när han passerar din mark har du inte heller lidit ekonomisk skada, trots att affärsmannen inte hade kunnat göra så om du haft äganderätt på radiovågorna på din mark.
Det här inlägget sätter med tydlighet fingret på det ständiga problemet i de här allemannsrätt-trådarna som regelbundet dyker upp. Flertalet deltagare argumenterar från mer eller mindre rimliga tolkningar av existerande lagstiftning och praxis, och fåtalet hittar på egna helt godtyckliga regler som de anser kan fungera som grund för sin vidare diskussion. Inte så lätt att bemöta, och också ganska meningslöst faktiskt.
Jag har efter att ha läst denna tråd, också insett det rimliga i att inte slösa pengar på att brandförsäkra mitt hus. Det är ju brandkårens och samhällets ansvar att ersätta mina och grannarnas förluster om de inte klarar av att släcka eventuell eldsvåda i tid...