Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du kan knappast anses ha skyldighet att på förhand förhöra dig om pågående jakt med markägaren. Om du däremot upptäcker jakt när du är ute är du skyldig att iakta rimlig försiktighet för att inte störa jakten.

Lagstiftning är inte så definitivt som den allmänna uppfattningen av den tycks vara. Om något är olagligt eller inte måste i princip alltid prövas från fall till fall och beror på en rad omständigheter.

Det är exempelvis felaktigt att påstå att det är olagligt att döda en person, det finns undatag även från en så självklart uppfattning.

Många tycks missa proportionalitetsprincipen. Din eventuella ansträngning för att undvika jakten måste stå i proportion till skadan du riskerar att medföra. Bara genom att röra dig genom ett område finns ju alltid risken att störa vilt/jägare men det är inte proportionerligt att gå runt ett stort skogsområde bara baserat på risken att stöta på en jägare. Däremot, om du ser en jägare som sitter på pass så bör du gå runt honom för att minska skadan då det är en mindre ansträngning och en stor risk för att du stör jakten.

Det går därmed inte sätta upp en skylt om att "jakt pågår" och kräva att allmänheten håller sig borta från området. Lika lite som allmänheten likgiltigt kan förstöra din jakt utan att visa hänsyn.

Äganderätten är inte oinskränkt, din mark är inte en ny nation utan svensk lag gäller fortfarande där och kommer påverka vad du får göra med marken på en massa olika sätt.

Även allemansrätten är inskriven i grundlagen i regeringsformen.

Vad gäller skidspår så är det sannolikt svårt att beivra någon som nyttjar spåren utan att betala för sig men det är sannolikt inget stort praktiskt problem.

Vad gäller näringsidkares nyttjande/överuntyjande av allemansrätten på annans mark finns en del om detta. Mest känt är kanske det som benämns som "Forsrännsingsmålet" (googla).

Du kan knappast kräva betalt för ett skidspår på annans mark då det först och främst skulle behöva klassas som anläggning och någon sådan får du inte upprätta på annans mark (inte ens egen utan bygglov etc).

Däremot kan du ta betalat för en organiserad skidutflykt, då avser pengarna din handledning och inte tillgången till naturen. Lika så kan du hyra ut kajaker även om du inte äger ett vatten de ska paddlas i, då avser kostnaden materialhyran och inte vattnet där det ska paddlas.

Näringsidkare som arrangerar exempelvis vandring på annans mark kan göra detta via allemansrätten. Däremot måste allemansrätten följas och hänsyn måste då tas till att större grupper ger större risk för slitage. Att överbelasta samma rutt/plats kan därför innebära att man inte följer allemansrätten vilket också blev utfallet av det så kallade forsränningsmålet. Näringsidkaren är visserligen fri att använda allemansrätten men markägaren behöver inte acceptera att väsentliga skador uppstår (ringa skador så som fotavtryck etc måste accepteras, dock inte nertrampade plantor etc). Eftersom en stor grupp och återupprepad aktivitet innebär skador kan näringsidkaren förbjudas fortsätta med aktiviteten.

Svensk lag är inte skriven i svart och vitt vilket jag är väldigt tacksam för, att allemansrätten är luddig ger visserligen att det ibland kan vara svårt att avgöra vad man får och inte får göra. Det öppnar samtidigt för tolkning som gör att en domstol kan resonera sig fram till vad som är rimligt.

Alternativet med den väldigt hårt skriven lag innebär allt som oftast kryphål då lagstiftaren inte kan förutse alla möjliga och omöjliga scenarion. Då får man hollywood-effekter där kryphål hittas för att stänga ute allmänheten eller kryphål som används för åt andra hållet och gör markägare utsatta.

Att det finns tolkningsutrymme skapar balans där en domstol kan resonera sig fram till hur det borde vara och vad som är rimligt. Så ser nästan alla lagstiftning ut även om det inte ser så ut på TV.

/Gustav
 
Ja bedömningen av vad som stör är relativ och det är den som är mottagaren av störningen som avgör.

Riktigt så enkelt är det inte, det måste finnas proportionalitet mellan risken för att störa och ansträngningen för att undvika den. En jägare kan inte säga att du stör bara för att du befinner dig på jaktområdet (om det inte är väldigt begränsat). Däremot kan jägaren få visst tolkningsföreträde men inte hela.

Däremot är det alltid bra med dialog. Den bör dock snarare vara "vilken väg ska jag ta för att inte störa" snarare än "kan jag passera här det här området alls".

/G
 
Är det så svårt? Jag tänkte det var väldigt lätt; aningen genom skyltar eller att den vanlige vandraren viker av och håller avstånd när denna upptäcker en åtel eller passkytt.

Jag har tidigare i tråden länkat till naturvårdsverkets tolkning. http://www.naturvardsverket.se/Om-Na...91-620-8161-6/ läs kap. Rättigheter och skyldigheter (sid 7f) Jakten är, brevid markägarens andra åtaganden och verksamheter på marken, ett ekonomiskt intresse. Antingen genom att arrendera jaken eller bedriva den själv.

Det är din skyldighet att varken störa eller förstöra - så ja, du har som besökare i och med detta en långtgående "undersökningsplikt". Markägaren kan givetvis informera på valfritt sätt - men besökaren är den som har skyldigheterna. Kontakta är alltid uppskattat.
Å andra sidan har du fullständigt rätt att det är snudd på "omöjligt" att ta reda på vem som är markägaren (om du inte skulle ha en markägarförteckning på dig) Gränserna finns inte synliga i naturen (i vart fall inte uppenbara). Vanligtvis är det heller inget bekymmer, annat än på forum då man debatterar med skräckscenarier och de värsta övertrampen man upplevt tas upp - vanligtvis störs jag sällan annat än vid badplatsen där eldningsplatser uppstår lite här och där.
Då huvudparten av allmänheten sköter sig kanske allemansrätten kan leva ett tag till. Jag upplever dock övertrampen vara mer frekventa, mer vårdslösa och okunskapen större än för bara tio år sedan så det är viktigt att både debattera och lyfta detta.
Jag tycker det även är en stor portion bristande respekt och förståelse här mot de som vårdar våra landskap som vi avser nyttja under vår fritid.


Om jägare=markägare kan den absolut kräva att du följer de skyldigheter som följer allemansrätten. Om jägare = arrendator är det från min sida oklart med partsförhållanden. Dessa bör lika lite som en skogsentreprenör beträda skogen på mandat av allemansrätten.

"Är det så svårt? Jag tänkte det var väldigt lätt; aningen genom skyltar eller att den vanlige vandraren viker av och håller avstånd när denna upptäcker en åtel eller passkytt. "
Enligt vissas resonemang här på forumet är det ju då redan försent för viltet kan ju vara stört redan. Men det är väl just så det stora flertalet av oss gör. Jag är helt övertygad om att jägare och andra friluftsmänniskor kan nyttja skog och mark tillsammans utan att förstöra för varandra. Det bygger på respekt för varandra och för varandras intressen, rättigheter och skyldigheter. För mig är det självklart att jag

"Jag har tidigare i tråden länkat till naturvårdsverkets tolkning. http://www.naturvardsverket.se/Om-Na...91-620-8161-6/ läs kap. Rättigheter och skyldigheter (sid 7f)"
"Men allmänheten får inte ta sig sådana friheter att markägaren och andra fastighetens invånare tillfogas någon nämnvärd olägenhet eller skada: hemfriden(i vidsträckt mening) och markägarens ekonomiska intressen får inte kränkas
"
Det är ju en tolkningsfråga när en markägares ekonomiska intressen blir kränkta. Min personliga tolkning är att det inte kränker när jag rör mig genom skog och mark, eller om jag plockar vilda bär. Det som skulle kunna kränka de ekonomiska intressena är sådant som inte är tillåtet under allemansrätten.

"Det är din skyldighet att varken störa eller förstöra - så ja, du har som besökare i och med detta en långtgående "undersökningsplikt". Markägaren kan givetvis informera på valfritt sätt - men besökaren är den som har skyldigheterna. Kontakta är alltid uppskattat.
Å andra sidan har du fullständigt rätt att det är snudd på "omöjligt" att ta reda på vem som är markägaren (om du inte skulle ha en markägarförteckning på dig) Gränserna finns inte synliga i naturen (i vart fall inte uppenbara)."
Eftersom det är snudd på omöjligt att ta reda på vem som är markägare så kan jag ju inte kontakta dem och då är det ju även snudd på omöjligt att ta reda på när och var jakten kommer att bedrivas innan jag är på plats

"Jag upplever dock övertrampen vara mer frekventa, mer vårdslösa och okunskapen större än för bara tio år sedan så det är viktigt att både debattera och lyfta detta. "
Jag håller med fullständigt men det är en annan fråga. De har ju inte följt allemansrätten. Diskussionen i tråden har ju svängt till att gälla om jag som vandrare kan nyttja allemansrätten såsom den har varit tänkt eller om den ska begränsas

"Om jägare=markägare kan den absolut kräva att du följer de skyldigheter som följer allemansrätten. Om jägare = arrendator är det från min sida oklart med partsförhållanden. Dessa bör lika lite som en skogsentreprenör beträda skogen på mandat av allemansrätten"Jag håller fullständigt med att jag ska följa allemansrätten men den begränsar inte mitt tillträde till skog och mark helt enkelt för att det inte stör tillräckligt mycket. Läs Gustavs mycket sakliga inlägg. Skulle jag däremot få för mig att tälta framför ett älgtorn för att återanvända ett exempel från tråden då kränker och stör jag på ett otillbörligt sätt.
 
Senast ändrad:
"Det stör inte tillräckligt mycket."

Åfan. Så då var det hela klarlagt då.


Hur mycket något stör beror såklart på situationen. Det framgår om du väljer att ta med hela stycket istället för att rycka ut ett citat som passar ihop med din argumentation. Lite onödigt att förvränga andras påståenden istället för att bemöta dem.

Det finns situationer där du är skyldig att anpassa dig efter jakten och det finns situationer där du kan passera områden där det pågår jakt. Det finns ingen knivskarp skiljelinje som är enkel att förklara allt, beror på omständigheter. Juridik är inte som mattematik med exakta frågor och exakta svar. Enda sättet att få redan på vad som faktiskt gäller i en given situation är att pröva det i domstol, jag rekommenderar dock att undvika att testa gränser bara för sakens skull. Kan du välja en annan väg så gör det, kan du komma överens med bärplockaren om jakten så gör det. Finns inget som får en domare att sucka högre än rättshaverister som tror sig vara säkra på sin sak och provocerar fram ett rättsfall för sakens skull.

Tror att de flesta jägare och friluftsmänniskor har tillräckligt med vett för att kunna komma överens. Undantagen får gärna bråka med varandra så vi övriga slipper.

Min egen bild är inte att problem ökar men det är säkert väldigt varierande i landet. Markägare kring storstäder har nog en helt annan bild av problemen än den som finns långt ute i glesbyggd. De flesta problem kopplade till brott går ju faktiskt ner men jag har inte sett någon specifik statistik för skador pga friluftsliv och det kan säkert utmärka sig, någon som har en bra källa?

Ett sätt att förbättra synen på allemansrätten bland markägare i drabbade områden skulle vara att etablera en specifik fond, tror att det nämns i podcasten om allemansrätten. Då kan markägare kan söka och få ersättning de fall som det uppstått skador från allmänheten där inte någon specifik person/näringsidkare kan pekas ut. Då garanteras markägare skydd även i de fall där ingen skyldig ertappas.
 
Ja, de fick väl 3000 ha reservat för en billig peng.

Varför ska skogsägaren (Stora Enso) ensamt stå för kostnaden när det var räddningstjänstens klantighet som gjorde att branden kunde växa till den storbrand det sedermera blev https://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsbranden_i_Västmanland_2014

Hade räddningstjänsten skött sig från början, hade det ju aldrig blivit någon större brand av det. Räddningstjänsten är ju knappast markägarens utan snarare statens ansvarsområde.

Hade det varit några tonåriga vildkampare som startat brandet, hade du då också tyckt att de skulle stå för hela räddningskostnaden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78505
/Niklas

Niklas, det här var ett riktigt lågvattenmärke! Menar du verkligen på allvar att den som tuttar på skog ska gå helt fri och att det var räddningstjänstens fel att det brann? Nu får du faktiskt skärpa dig. Jag är riktigt besviken på din "argumentation" då jag vet att du kan bättre. Men det här var riktigt dåligt.
 
Niklas, det här var ett riktigt lågvattenmärke! Menar du verkligen på allvar att den som tuttar på skog ska gå helt fri och att det var räddningstjänstens fel att det brann? Nu får du faktiskt skärpa dig. Jag är riktigt besviken på din "argumentation" då jag vet att du kan bättre. Men det här var riktigt dåligt.
Helt fri? Jag känner mig lite besviken på din läsförståelse.
 
Vad kul att vi på utsidan-forumet har två stycken anti-allemansrätten-troll som tar varje chans att få berätta hur usel allemansrätten är och triumferande slår fast gång på gång att den snart kommer vara försvunnen.

Samma person som sitter på sitt skogsägarforum och diskuterar med likasinnade hur man ska ta ner skyddsvärd skog innan naturreservatbeslutet går igenom.

Ja, det kanske snarare är så att det krävs en lagstiftning om/mot skogsskövling?
 
Allemansrätten förbjuder att markägaren får ensamrätt på sina egna vilda bär, så länge de inte är odlade.
/Niklas

Allemansrätten hindrar mig för att ta betalt av t.ex. bärplockare, svampplockare och vandrare.
/Niklas

Är det där skon klämmer?

Du kan ju helt säkert tjäna en massa tusenlappar bara på en dag genom att plocka bär och sälja dem, det krävs mycket arbete.

Problemet är ju inte direkt att bären tar slut, du behöver inte ha ensamrätt, problemet är arbetsbördan.

Men, konkret, så påverkar det alltså äganderätten p.g.a. att du inte får ensamrätt till bären på av allemansrätten. Ok, kass anledning till att inskränka allemansrätten, men ändå.
 
Får att skogsägaren var den som startade branden, om denne (entreprenören) skött sig från början så hade inte branden startat.

Men det var en intressant och kreativt att kräva en omvänd skuldbörda i denna fråga.

Sant! Men hade räddningstjänsten skött sig från början, så hade branden blivit väldigt liten och därmed väldigt snabbsläckt. Således kan ju inte entreprenören, eller för den delen markägaren eller virkesköparen, gärna anklagas för att branden utvecklades till den jättebrand det nu blev. Således kan knappast entreprenören (eller för den delen markägaren eller virkesköparen) tvingas betala den miljard som nu släckningskostnaderna hamnade på.
/Niklas
 
Fantastiskt resonemang!

Om jag knivhugger nån och den personen avlider innan ambulansen hinner fram så är det räddningstjänstens fel och inte mitt?

Knappast jämförbart, då knivhuggning torde vara en aktiv handling. Skogsbranden startade ju genom en olycka och förvärrades p.g.a. räddningstjänstens inkompetens.

Mer jämförbart torde kanske vara om du kör bil och överraskades av plötslig blixthalka, får sladd och råkar köra på någon. Exempel på blixthalka https://www.youtube.com/watch?v=bT9iL6cxGQ8
/Niklas
 
Som vanligt så fabulerar du.
Det finns ingen lag, regel eller hävd i Sverige där det står att jag ska betala för att färdas genom skog och mark. Inte heller kostar det något om jag vill plocka vilda bär.

Det ändrar inte saken. Du gör fortfarande inte rätt för dig visavi markägaren. Bären på buskarna är fortfarande markägarens egendom.
/Niklas
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar