Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, de fick väl 3000 ha reservat för en billig peng.

Varför ska skogsägaren (Stora Enso) ensamt stå för kostnaden när det var räddningstjänstens klantighet som gjorde att branden kunde växa till den storbrand det sedermera blev https://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsbranden_i_Västmanland_2014

Hade räddningstjänsten skött sig från början, hade det ju aldrig blivit någon större brand av det. Räddningstjänsten är ju knappast markägarens utan snarare statens ansvarsområde.

Hade det varit några tonåriga vildkampare som startat brandet, hade du då också tyckt att de skulle stå för hela räddningskostnaden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78505
/Niklas

Får att skogsägaren var den som startade branden, om denne (entreprenören) skött sig från början så hade inte branden startat.

Men det var en intressant och kreativt att kräva en omvänd skuldbörda i denna fråga.
 
Näste steg skulle ju vara att ta entreavgifter/spåravgifter vid nyttjande av friluftsanläggningar, som ju ofta ligger på kommunal mark.

F.ö. tar väl STF betalt om man tältar nära STF-stugorna?
/Niklas

I STFs tältavgift ingår att man får nyttja deras allmäna utrymmen inomhus till viss del, t ex duscha, laga mat i gemmensamhetskök, använda deras torkrum mm.

Men det är väl inte så att STF fritt smäller upp en fjällstation på någon annans mark?
STF brukar väl ha som tumregel att man ska tälta så långt bort att man väljer att gå på toa ute istället för inomhus - eller om de har någon metergräns som motsvarar hemfrid ungefär (nej, hemfrid är inte applicerbart på en fjällstation).
Jag anser att fjällstation och dess omedelbara närområde är att betrakta som en anläggning och därmed undantagen allemansrätten.

/Patrik
 
Vad kul att vi på utsidan-forumet har två stycken anti-allemansrätten-troll som tar varje chans att få berätta hur usel allemansrätten är och triumferande slår fast gång på gång att den snart kommer vara försvunnen.

Samma person som sitter på sitt skogsägarforum och diskuterar med likasinnade hur man ska ta ner skyddsvärd skog innan naturreservatbeslutet går igenom.
 
Sannolikt inte, hur pass mycket av anläggning är det. Är det kylslingor, läktare, snökanoner och hela kittet? Är det inhägnat?

/G

Inget av det uppräknade, men det är fantastiskt fina och välpreparerade spår. Bredd och preparering både för skating och klassisk åkning. Personligen har jag inget problem med detta, och jag antar att "alla" som använder spåren också betalar avgiften. Jag antar vidare att spåravgiften är en förutsättning för att de som driver anläggningarna ska kunna hålla den höga standarden på spåren, och det är det värt!
 
Alltså, det är inte markägare som kommer att förändra allemansrätten. Det är attityden hos nyttjarna. Är det svårt att inse detta? Tycker denna tråd tydligt påvisar problemet.
 
Och hur tänkte du att det skulle gå till? Hur ska den vanlige vandraren få reda på när en jägare får för sig att sätta sig vid sin åtel? Eller sätta sig vid ett pass?
Är det så svårt? Jag tänkte det var väldigt lätt; aningen genom skyltar eller att den vanlige vandraren viker av och håller avstånd när denna upptäcker en åtel eller passkytt.

Visa mig var det står /.../
Jag har tidigare i tråden länkat till naturvårdsverkets tolkning. http://www.naturvardsverket.se/Om-Na...91-620-8161-6/ läs kap. Rättigheter och skyldigheter (sid 7f)
Men allmänheten får inte ta sig sådana friheter att markägaren och andra fastighetens invånare tillfogas någon nämnvärd olägenhet eller skada: hemfriden(i vidsträckt mening) och markägarens ekonomiska intressen får inte kränkas
Jakten är, brevid markägarens andra åtaganden och verksamheter på marken, ett ekonomiskt intresse. Antingen genom att arrendera jaken eller bedriva den själv.

Hur ska vandraren kunna veta? Menar du på allvar att den som vill vandra genom skog och mark ska kontakta alla markägare för att förvissa sig att det inte förekommer nån jakt just då?
Det är din skyldighet att varken störa eller förstöra - så ja, du har som besökare i och med detta en långtgående "undersökningsplikt". Markägaren kan givetvis informera på valfritt sätt - men besökaren är den som har skyldigheterna. Kontakta är alltid uppskattat.
Å andra sidan har du fullständigt rätt att det är snudd på "omöjligt" att ta reda på vem som är markägaren (om du inte skulle ha en markägarförteckning på dig) Gränserna finns inte synliga i naturen (i vart fall inte uppenbara). Vanligtvis är det heller inget bekymmer, annat än på forum då man debatterar med skräckscenarier och de värsta övertrampen man upplevt tas upp - vanligtvis störs jag sällan annat än vid badplatsen där eldningsplatser uppstår lite här och där.
Då huvudparten av allmänheten sköter sig kanske allemansrätten kan leva ett tag till. Jag upplever dock övertrampen vara mer frekventa, mer vårdslösa och okunskapen större än för bara tio år sedan så det är viktigt att både debattera och lyfta detta.
Jag tycker det även är en stor portion bristande respekt och förståelse här mot de som vårdar våra landskap som vi avser nyttja under vår fritid.


Var påstår jag att markägaren skulle beträda sin egen mark på mandat av allemansrätten. Jag skrev "en jägare kan inte kräva att ingen människa får vistas i skogen för att han/hon vill jaga." En markägare får gärna jaga på sin mark (ej allemansrätt) men han/hon måste då ha med i beräkning att det kan finnas människor som rör sig i naturen (allemansrätt).
Om jägare=markägare kan den absolut kräva att du följer de skyldigheter som följer allemansrätten. Om jägare = arrendator är det från min sida oklart med partsförhållanden. Dessa bör lika lite som en skogsentreprenör beträda skogen på mandat av allemansrätten.
 
Att man inte längre vet och förstår när man stör t. ex en jakt påvisar faktumet att allemansrätten snart är ett minne blott.

Jag har frågat älgjägare på pass om det var ok att cykla efter grusvägar/stigar där de jagade. Den jägaren tyckte att det var bra att det rördes folk i skogen - det höll igång viltet.
 
Jag har frågat älgjägare på pass om det var ok att cykla efter grusvägar/stigar där de jagade. Den jägaren tyckte att det var bra att det rördes folk i skogen - det höll igång viltet.

Ja bedömningen av vad som stör är relativ och det är den som är mottagaren av störningen som avgör.
 
Så länge du inte betalar för dig, gör du inte rätt för dig visavi markägaren.
/Niklas

Som vanligt så fabulerar du.
Det finns ingen lag, regel eller hävd i Sverige där det står att jag ska betala för att färdas genom skog och mark. Inte heller kostar det något om jag vill plocka vilda bär.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar