Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är väl så de flesta skitspår sköts? I vissa fall är det istället kommunen som ordnar det på sin mark, men då får de inte ta nån avgift vad jag förstått.

Däremot förekommer det väl att markägare som inte lyckas få avtal med nån förening tycker att det är orättvis konkurrens att föreningen har en massa gratis arbetskraft. Kostar markägaren själv mycket mer pengar att ordna skidspår utan ideell hjälp.

Ja, markägaren kan ju starta en egen förening. Det är ju inte så självklart att föreningen kommer att fungera iof.

Det är inget problem utifrån att tillgången till naturen ska kosta pengar, att allemansrätten ska försvinna, för att det finns skidspår och avgifter därefter. Den situationen är ju inte precis ny. Det är ju inte ett problem för en markägare att arrendera ut marken om den vill, det är ju en fördel av att äga marken, marken kan arrenderas ut.

Jag var ju lite överdrivet sarkastisk mot argumentet, det kan kosta pengar att åka i ett skidspår så därför ska tillgången till naturen avgiftsbeläggas också.
 
Enligt vad jag förstått är det ganska svårt att avgiftsbelägga skidspår och stänga ute allmänheten på helt legala vägar. Däremot betyder inte det att du fritt får nyttja dem, men skulle du råka passera behöver du knappast ta en omväg.

Sen är det väldigt betydelsefullt huruvida det är en anläggning eller en stig/väg. Ett skidspår behöver nog ganska många fler attribut för att räknas som anläggning än att någon preppat och kört upp.

Det är ganska stor skillnad på om du nyttjar en anläggning än om du bara råkar befinna dig där. Du kan exempelvis promenera igenom en golfbana om det görs på ett snygg sätt, däremot inte börja spela utan att betala för dig.

Det är naturen du har fri tillgång till inte andras anläggningar, dvs om ditt uppsåt är att nyttja naturen är du fri att göra det (såvida det inte uttryckligen är förbjudet av andra orsaker) men om du är där för anläggningens skull så behöver du ofta betala för dig (om den inte är fri av andra orsaker så som kommunal verksamhet etc). Skidspår tror jag ganska sällan kommer räknas som anläggning utan oftare som väg/stig och dessa får du nyttja till fots men givetvis inte förstöra.

En bra vägledning vad gäller annat än vägar/stigar är vad som gäller för en brygga. Du får tillfälligt använda andras bryggor om det inte stör ägarens eget nyttjande eller om den befinner sig på en tomt.

Finns några exempel på lite enklare skidspår du inte får nyttja permanent? Dvs inte Vasaloppets bana eller liknande.
 
Exempel på skidområden med spåravgifter finns. Exempel tar Hovfjället och Långberget ut avgifter för att nyttja spåren. Fast egentligen har de väl inte rätt att avhysa någon som utan att betala använder spåren.
 
Sannolikt inte, hur pass mycket av anläggning är det. Är det kylslingor, läktare, snökanoner och hela kittet? Är det inhägnat?

/G
 
Finns några exempel på lite enklare skidspår du inte får nyttja permanent? Dvs inte Vasaloppets bana eller liknande.

Idrefjäll kräver spårkort men deras spår kan knappast klassas som enklare : de pistar dubbelspår med bred skateyta mellan och vid behov är pistmaskinen ute flera gånger dagligen. Men vad de skulle göra om någon åker utan kort vet jag inte. Delar av längdspåren har elljus och passerar skjutbana och läktare men andra längre spår har lite mer utfärdskaraktär även om de också pistas väl med maskin.

I min hemkommun Karlskrona är det inskrivet i lokala ordningsstadgan att det är förbjudet att promenera i anlagda skidspår. Jag blev så mäkta irriterad på några som vägrade sluta med denna vandalism trots vänligt påtalande att jag kollade upp med kommunjuristen hur man kan göra om man vill spetsa till det - då är det polisen man ringer och de kan utfärda böter. Jag hoppas polisen inte skulle prioritera en sådan utryckning men att berätta det för den som trots vänlig tillsägelse knatar vidare i spåret kanske ger bättre tyngd åt argumenten att sluta - eller kanske polisen på telefon kan upplysa om att det faktiskt är förbjudet - där jag bor.
Detta är ju en lokal inskränkning i allemansrätten. Skidspåret i fråga ligger så vitt jag vet i kommunlaägd skog men jag kan ha fel - det finns elljus och spåren görs av lokal idrottsklubb.

/Patrik
 
Vi får nog skilja på natur och natur då vi pratar avgiftsbelagda anlagda skidspår. Avgiftsbelagda skidspår finns ofast där det är någon form av anlagda stigar, inte sällan med elljus längs spåret. Är detta den natur-idrottsarena som allemansrätten tar sikte på eller är det mer friväxande skog och mark med stigar som inte har idrott som huvudsyfte? Jag har min uppfattning klar.
Finns någonstans avgiftsbelagd skidterräng som inte innefattar anlagda skidspår, konstsnö eller liftar?

En somrigare jämförelse är kanske golfbanor.


/Patrik, som gärna betalar för välskötta anlagda skidspår, precis som jag skulle göra för en annan välskött träningsanläggning

Näste steg skulle ju vara att ta entreavgifter/spåravgifter vid nyttjande av friluftsanläggningar, som ju ofta ligger på kommunal mark.

F.ö. tar väl STF betalt om man tältar nära STF-stugorna?
/Niklas
 
Senast ändrad:
Detbär fascinerande att du tar upp saker som att det inte bara är att sätta upp åtelkameror hur som helst, eller skogsbränder... förra årets skogsbrand startades av skogsägarens arbete i skogen, andra har harvhaft åskväder som anledning.

Jag har själv larmat om en skogsbrand, som startades av ett par vildkampare. Ca 1 ha skog förstördes vid den branden. (Och nej, det var inte jag som eldade).

Men jaja, i slutändan så är ju det mer tydligt att allemansrätten måste försvaras om det ses som ett problem med övernattningar, bärplockning o.s.v. Är det förlorade hotellnätter som är en ev. förlust?

Är det något som måste försvaras, så är det äganderätten. Det framgår ju med all önskvärdhet när jag läser en del inlägg i denna (och andra) tråd(ar). När allt kommer omkring, så är ju allemansrätten det som blir kvar sedan markägaren och eventuella arrendatorer har fått sitt.


Varför ser inte markägaren till att ta hand om bärplockningen? Det är ju bara att göra själv om det finns ett problem med att andra gör det.

Allemansrätten förbjuder att markägaren får ensamrätt på sina egna vilda bär, så länge de inte är odlade.
/Niklas
 
Varför är det konstigt att preparerade skidspår kostar brukaren pengar? Om du som markägare inte tar ut en peng från de som ordnar spåren, verksamheten, så är det ju en egen dumdristighet som inte ska skyllas på andra.

Allemansrätten hindrar mig för att ta betalt av t.ex. bärplockare, svampplockare och vandrare.
/Niklas
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar