Jag tar med skammens rodnad på kinderna tillbaka allt jag skrivit i den här tråden!
Och jag var ju helt ute å cyklade oxå. Här är vad vi letade efter:
http://lamountaineers.org/xRopes.pdf
Om man bökar om lite i hans formel så får man att
Fmax = mg*(1 + sqrt(1 + 2ff/töj))
där
Fmax är maximala kraften på klättraren
m är kroppsmassan
h är frifallet (dvs fallhöjden innan repet börjar bromsa fallet)
ff är fallfaktor (= h/L, där L är längden av rep ute)
töj är en repkarakteristik som anges som "Static elongation" på säljreklam för rep. För moderna dynamiska rep är ca 6-8% angivet (töj = 0.06 - 0.08).
Så nu kan mezzner kanske falla i mätapparaten och genom denna magiska formel lista ut sin egen vikt.
Jag anar att ovanstående uppskattning av Fmax inte funkar om säkraren står på marken och fallfaktorn är över 1. Friktion mellan rep och karbiner är inte heller med och vilken säkringsmanick som används förtäljer inte formeln.
Observera dock att kraften går upp linjärt med kroppsvikten. Inte nån bökig rot-funktion som tidigare spekulerats.
Och vad får vi för siffror med riktiga data från
http://www.stockholmsklattring.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=35 ?
Om vi bortser från friktion i karbinen, så blir ju maximalkraften på säkringen dubbelt så stor som på klättraren, dvs
Fqd = 2*Fmax
Det anges att "ca 60 cm mellan inknytning i selen och punkten som tog fallet". Jag antar att detta ska tolkas som att selen var 60cm över översta karbinen, så att totala frifallet var 1.2m. Med 8m rep ute blir fallfaktorn 0.15. Sätt in en "töj"-siffra på 0.07, så blir (1 + sqrt(1 + 2ff/töj)) = 3.25. Därmed får vi
Fqd = 6.5*m (om vi 'mäter' i kg).
Med modiga Alma i snöret, så ger formeln en uppskattad kraft av 6.5*32 = 208kg
Med Robert som testfallare, så uppskattas en kraft av 6.5*69 = 455kg
Dessa siffror är inte alls så långt från de uppmätta (266kg och 412kg).
mezzner sa:Jag ska troligen med mina 90 kg till det aktuella labbet ikväll, men har inte avtalat med någon om att göra nån mätning, med det vore förstås intressant att ha den teoretiska kraften klar för sig vid ett ev kommande ytterligare prov.
Så med mezzners 90 kanelbullar + kilpetare, så blir den uppskattade kraften 585kg.
En liten slutkommentar: Jag anar att mezzners fallkraft kommer att bli lägre än 585kg som även Roberts fall var 412kg istället för det uppskattade 455kg. Detta kommer förmodligen från att säkraren inte var en helt statisk historia. Knyt in säkrarens säkringsdon till marken, så kommer nog de uppmätta siffrorna att bli mer liknande de uppskattade.