Jag lägger ogärna mer än 3k på tält, vad hade ni köpt för dom pengarna?
Ett litet tvåmans.
Jag köpte det här som solotält efter lång granskning: Quesha Quickhiker UL 2 Ligger som du ser långt under budget, men det verkar bra. Kanske är 1.9 kg för mycket, du har inte varit så tydlig med önskemålen där. Jag valde aktivt ett tält med lite tjockare vävar (dvs tyngre) eftersom jag är en slarver och inte kan se mig själv rensa varenda liten pinne och kotte när jag slår upp tältet. Ville ha tåligare botten.
I övrigt valde jag det för att:
- Det trots allt har relativt låg vikt (I vikten 2.05 ingår två packpåsar, har för mig att jag vägde det till 1.95 eller något strax under 2 kg med en påse)
- Billigt
- Helt ok absid
- Bra vattenpelare 4000/5000
- Bra ventilation
- Sitthöjd
- DAC-stänger
- Tältduk en bra bit upp på innertältet för att hindra blåst och stänk (istället för mesh)
- Rymligt nog för två om det kniper, eller med helt ok plats för att ta med någon av mina töser
- Mycket bra recensioner (kolla sidan jag länkade)
Enda nackdelarna hittills efter endast tre regniga men lugna nätter:
- Lite ovanlig lösning med två raka dragkedjor till innertältet istället för en lång böjd. Funkar iofs men jag hade föredragit en.
- Två dörrar är lite onödigt när man bor solo, hade hellre sparat vikt.
- Klena "spikar". Bra kvalitet men för korta enligt min smak. De är utbytta.
Som sagt, jag har ingen stor erfarenhet av detta tält, men jag är nöjd så långt.
Var också riktigt nyfiken på Salewa Litetrek 2 som är en tusing dyrare, en gnutta tyngre men kanske bättre? Helt självstagande vilket är guld värt när man lyfter runt det och prövar ut bästa stället. Finns också som en lättare variant.
Ett par konkreta tips!
//A