När jag började fjällvandra var det med ett bomullstält 3,8 kg torrt. Det blev både snö och regn på den fjällturen så väl ner i dalen vägde tältet 5,4kg.
Nästa tält blev i stålnylon, jag köpte även en Mora kniv till en Norsk bekant en No 2, den kostade med pappslida under 4kr.
Nylontältet höll bara lite regnvatten, torkade snabbt i blåst och var utrustat med ett tak med absider på bägge sidor. Vid drivsnö sommartid från kortändan blev gavlarna våta, det fixades med improvisationer.
Brandsäkerheten med ett nylontält var obefintlig vid tur tre brann det upp som en puff.
Vi hade stugnycket med oss och i ungdomligt övermod växlade till stugtur.
Har sett Hillebergtält blåsa sönder, andras, men det berodde nog mest på felaktigt vald tältplats och rejäl storm.
Har flera begagnade grejor i min utrustning och då de är funktionella stannar de kvar.
En tonåring som gått runt på nätet med papper och penna frågade mig vad för utrustning man skulle välja. Jordenruntresepriset eller karnevalspriset? Mitt svar var som vanligt det lättaste du kan hitta.
Risken med en rejäl och tung utrustning är den att du aldrig ser naturen du vistas i p g a allt släpet med en tung utrustning. Det felet gjorde jag i hela min tidiga ungdom. Konserver, syntetfibersäck etc.
Hon tonårigen fick en lätt ramsäck av mig och en tarp av mig. Förhoppningsvis vill hon inte köpa eller bära tungprylarna. Ett löfte om att få låna ett lätt tvåmannatält för 14 dar fick hon oxå.
Har flera gånger köpt hela fjällvandringsutrustningar med och till kamrater som var nybörjare hos äldre vandrare som tömde förråden inför flytten till mindre. Härligt blandat och med både patina och minnen.
Trevliga möten.
Så se dig om i god tid, ha inte för brottom, beakta att det finns en begagnadmarknad, uthyrning av fjälltält.
Väg allt, gör Excelark, ruta insidan på en flyttlåda i dm rutor så kan du snabbt se ryggsäcksvolym så småningom när du plockat på dig utrustning.
Till att börja med behöver du en dagstursäck ca 30 l, bra gåskor, yllestrumpor med ombyten, regnställ, sittlapp, thermos och karta över hemtrakten och en kompass för du skall ut och gå och fundera på vad du saknar och behöver. sittlappen och anteckningsmaterial jämte kaffet är den bästa inspirationen.
go tur