Re: Re: Några alternativ
Nordesjö; sa:
Röksvamp; sa:
Eftersom du mer eller mindre bestämt dig utan reflektion över den egna utövningens karaktär och dess krav på utrustning leds man till att Nallo 3 är enda alternativ (pr –kampanj?).
Naturligtvis har jag reflekterat, och kommit fram till att jag inte behöver köpa nåt tält alls, eftersom mitt Haglöfs Twin Peaks duger finfint.
Men nu var inte frågan "Vilket tält ska jag köpa?" utan snarare "Om nu Hilleberg är så attans keff, vilka tält uppfyller ungefär samma krav som Nallo men på ett bättre sätt?".
Helsport Rondane 3 är trängre (bla 40 cm kortare absid och 15 cm lägre tak) än ett Nallo 3 GT som väger ungefär lika mycket.
"Finns det några skarpa alternativ till ett Nallo 3?"
Det är en viss skillnad mellan 3:an och GT modellen, konskevens!
En bra försäljare kan sälja en Porshe till småbarnsfarsan med genomtänka argument. Sedan kan man diskutera om den typen av bil är rätt val för småbarnsfarsan...
Att utesluta prisfaktorn leder till platta jämförelser.
De flesta är inte ekonomiskt oberoende utan väljer efter vad plånboken tillåter. Visst vet de flesta att bättre saker finns, men avböjer p.g.a. högt pris.
Så är fallet med Hilleberg många gånger. Jag tror inte det är många som påstått att tälten är dåliga, men överprissatta.
Själv hade jag ögonen på Nallo 2 (ej GT) men valde annat märke och fick en Norröna ryggsäck på köpet.
En sund konsument reflekterar över friluftsfunktionen vilken uppfyller reellt behov till ett bra pris (i relation till användning), bra teknik, låg vikt ( i relation till användning), komfort (i relation till användning) o.s.v.
Det finns ju någon anledning till att alla inte kör Porshe...
Nallo är ett lättviktstält vilket ger sämre slitagemotstånd jämfört med tyngre tält. Om man tänker använda tältet frekvent och kräver lång hållbarhet är lättviktstält sämre varför viktaspekten kan komma på skam. Återigen är användningsområdet en avgörande faktor.
Vänd på steken istället: vad för billiga alternativ finns till Nallo 3 GT för en priskänslig ensamstående småbarnsförälder som tänker använda tältet 1 - 2 veckor årligen under sommarhalvåret!
Då kommer alternativen flöda, nu är diskussionen likriktad p.g.a. usla randvillkor.
Mvh Hasse