Re: Smalt och Skule..
Nej jag tycker inte att Kaitum är smalt, jag tycker det är för smalt; en viss skillnad. Jag vill gärna ha de ytterligare 20 cm man får i t ex ett Nallo 3, det känns som om det är något jag nyttjar mer än den extra luftvolym Kaitum ger. Inte minst om man vill kunna använda det som 3-mannalösning då och då...
Vad jag inte förstår (eller, jo, det gör jag, men det stör mig i alla fall) är att HB envisas med att inte ha samma ventliationslösning på Nallo som på Nammatj, tror inte att viktskillnaden är stor jämfört m nuvarande dragkedjelösning.
Martins inledande fråga kvarstår alltså... skarpa alternativ till Nallo 3...
EDIT:
Fjällrävens Skule var intressant -- men prisskillnaden var inte så stor att jag tycker att den motiverar mig att bära 250 g extra
[Ändrat av alven 2006-11-10 kl 08:59]
andy69; sa:alven; sa:Min enda invändning mot Kaitum är att jag tycker det är lite för smalt. Jag brukar lägga en hel del prylar (kläder t ex) längs tältets ytterkanter, och några extra cm är inte dumt då. Men om man upplever att ett Nallo blir för kort så är nog Kaitum klart att föredra.
Men trådfrågan kvarstår: finns det några tält som kan utmana Nallo? Jag tycker nog det när det gäller 2-manstält, men på 3-mannasidan är det svårare. Där tenderar vikten att rasa iväg, inte minst för att många då envisas med att ha en större absid (motsv GT hos HB).
Tycker du att Kaitum är Smalt??? Jag tycker att det är väldigt brett med sina 140-150cm i mitten..för att vara ett 2-manna!
Hur är det med Fjällrävens Skule 3?, väger förvisso 300g mer än Nallo:t..dom är ju något snarlika ...
Nej jag tycker inte att Kaitum är smalt, jag tycker det är för smalt; en viss skillnad. Jag vill gärna ha de ytterligare 20 cm man får i t ex ett Nallo 3, det känns som om det är något jag nyttjar mer än den extra luftvolym Kaitum ger. Inte minst om man vill kunna använda det som 3-mannalösning då och då...
Vad jag inte förstår (eller, jo, det gör jag, men det stör mig i alla fall) är att HB envisas med att inte ha samma ventliationslösning på Nallo som på Nammatj, tror inte att viktskillnaden är stor jämfört m nuvarande dragkedjelösning.
Martins inledande fråga kvarstår alltså... skarpa alternativ till Nallo 3...
EDIT:
Fjällrävens Skule var intressant -- men prisskillnaden var inte så stor att jag tycker att den motiverar mig att bära 250 g extra
[Ändrat av alven 2006-11-10 kl 08:59]