Hej
Har ett Nallo 2GT och ett Kaitum 3GT (samt två andra tält som inte efterfrågas här…) Nallot köpte jag för att jag fått för mig att jag ville ha ett. Men nu har jag kommit på att jag kan vara utan det. Jag upplever att man blir blöt om sovsäcken vid fötterna. Har ett liggunderlag på 7cm + fluffig sovsäck + strl 38 på fötterna +171cm lång. Några få gånger har jag inte blivit det och det har varit när vind, väder och terräng inte samarbetat. Det har varit då jag legat med huvudet i nedförsbacke och således glidit mot myggnätet. Har oftast sovit i det med något av barnen och de har haft torra sovsäcksfotdelar.
Det som oftast väljs är Kaitum 3GT. Jag har med mig två barn och bär det således själv (plus en massa annat). Med footprint eller presenning blir det inget att ”kräla i lera” för att nå saker i GT-absiden, vi klarar oss dock oftast utan ett. Däremot blir det ett fanttiskt utrymme att umgås i! Bekvämligheten med tältet överväger klart vikten att släpa med det, tycker jag.
Visa bilaga 37152
Skulle jag välja mellan Nallo 3GT och Kaitum 3GT skulle jag alla dagar välja Kaitum:et! Vad gäller Kaitum 3 har jag ingen erfarenhet mer än att innertälten i Kaitum 3 och 3GT borde vara lika, och det är jag nöjd med. Om jag inte hade barnen med så kanske det skulle räcka med vanliga absider. Nu har ibland GT-absiden fått vara ”extra-rum” åt surt barn som väst ”lämna mig i fred!” men som inte tolererat flygfäna utanför 😆