Skarpa alternativ till Nallo

Re: Re: Re: Några alternativ

Röksvamp; sa:
Vänd på steken istället: ....

Bäste Röksvamp,
Om man nu inte är särskilt priskänslig alls utan istället lättviktsnörd (ibland) med intresse för bra duglighet (värsta vädret) och största utrymme på lägsta vikt så måste man väl få fundera och fråga?

(Eller får inte folk köpa Porsche fast det är absurt onödigt för de flesta småbarnfarsor? Jag tyckte att Martins fråga var jättekul och randvillkoren just klara för en gångs skull, är det fel? Det är väl fritt fram att ställa en fråga om bästa tältet för dig under 2000kr om du vill det?)

Undrar, Patric
 
Nordesjö; sa:
Om jag skulle köpa nytt tält idag skulle det förmodligen bli ett Nallo 3.
Här på Utsidan hör man ganska ofta att Hilleberg är överskattade och överprissatta. Om det stämmer borde det finnas högvis med konkurrenter som har bättre egenskaper men lägre pris.

Med tanke på att frågans grundvalar har diskuterats så vill jag påpeka att kraven är lite väl hårda om man vill ha BÅDE lägre pris och bättre egenskaper.

Och även om man anser att Nallo 3 är ett mycket bra tält även i sin egen prisklass, så kan det ju finnas tält som är bättre lämpade för andra användningsområden.

För många är det ju också så att priset är en mycket viktig faktor. Lågt pris är viktigare än 500 g för många, osv..

Personligen anser jag att det finns "högvis" (nästan) med tält som är mer intressanta än Nallo, just pga priset (och även som nån var inne på, Nallo är ju lätt, vilket innebär att man ofrånkomligen kompromissat med t ex slitstyrkan.)

Men en sak som slår mig när jag lägger ihop ett och ett är: du är lång (193cm) och jag har hört att Nallo är skuret så att långa personer lätt tar i tältduken i fotändan. Jag är själv också lång, och är därför tveksam till Nallo på ett sätt om är än mer konkret än priset. Kan man ens sova i det?
 
Re: Re: Re: Re: Några alternativ

olle11; sa:
Röksvamp; sa:
Vänd på steken istället: ....

Bäste Röksvamp,
Om man nu inte är särskilt priskänslig alls utan istället lättviktsnörd (ibland) med intresse för bra duglighet (värsta vädret) och största utrymme på lägsta vikt så måste man väl få fundera och fråga?

(Eller får inte folk köpa Porsche fast det är absurt onödigt för de flesta småbarnfarsor? Jag tyckte att Martins fråga var jättekul och randvillkoren just klara för en gångs skull, är det fel? Det är väl fritt fram att ställa en fråga om bästa tältet för dig under 2000kr om du vill det?)

Undrar, Patric

Till pudelns kärna, frågoställningen är ledande. Att frångå alla viktiga parametrar vid i en produktjämförelse ger en skev bild av verkligheten, därav min kritik.
Självklart är vikten en av dessa parametrar, men också pris, hållbarhet e.t.c.
Som tidigare sagts, om en rättvis produktjämförelse skall kunna göras krävs mer ingångsdata. Först och främst mer information om vad produkten skall användas till, och användningens karaktär.

Sen får givetvis vem som helst köpa ett Hilleberg, tycker bara att villkoren var snävt satta med tanke på tillverkarens nisch.
Och visst är frågan kul, annars hade den inte väckt mitt intresse. Det behövs brandfacklor ibland.

Mvh Hasse
 
Re: Re: Re: Re: Re: Några alternativ

Röksvamp; sa:
Till pudelns kärna, frågoställningen är ledande.
Ja för dig kanske. Enligt mig just korrekt OCH med rimligt jämförbara randvillkor. Finns det bättre i avseende på vikt och utrymme för samma peng, eller samma med avseende på vikt och utrymme men för mindre peng. Som jag ser frågan så söker den konkurrenter (inte "ledande" utan "spridande") inom ett (för vissa) intressant segment. Något som i sin tur möjligen kan öka chansen (inte minska, enligt mitt sätt att se det) för en priskonkurrens såväl som prestandakonkurrens. Jag ser framemot fler "spelare" i detta (för mig) intressanta segment.

Den dagen jag blir småbarnförälder så tar jag tag i saken från ett annat häll, önskar mig andra frågor och skickar runt blandade brandfacklor. Nu är jag "nöjd" (nja, knappast) med att kunna konstatera att H-berg inte (enligt denna lilla undersökning) rimligen kan vara så himla överskattade och överprissatta som det brukar sägas.

(Därmed har jag inte sagt att Hbergtälten är den rimligaste rekommendationen för vilken tältfråga som helst, tvärtom, tvärtom...)

Patric
 
Re: Re: Re: Några alternativ

Röksvamp; sa:
Det är en viss skillnad mellan 3:an och GT modellen, konskevens!

Rondane är förlängt, alltså jämförs det med Nallo 3 GT. Konsekvens i kvadrat.

Röksvamp; sa:
Vänd på steken istället: vad för billiga alternativ finns till Nallo 3 GT för en priskänslig ensamstående småbarnsförälder. Då kommer alternativen flöda, nu är diskussionen likriktad p.g.a. usla randvillkor.

Vänd gärna på steken, men gör det i en annan tråd. (Sådana trådar finns dessutom redan, bara att söka. Jag deltar i dem också.)

Det är de "usla randvillkoren" som gör att det här just inte är en vanlig tältinköpstråd.

Frågan kvarstår:
Om nu H-berg är så keff, vilka andra tält har samma prestanda som Nallo (som ju förutom att det skulle kunna passa mig är en av deras bästsäljare)?

Frågan ställer jag inte för att propagera för Hilleberg, utan för att hitta alternativ med samma prestanda.





[Ändrat av Nordesjö 2004-09-22 kl 12:59]
 
Nordesjö; sa:
plattfot; sa:
Varför inte Bergans kompakt 6002.
2.7kg visserligen, men priset 2100:- måste anses som ett fynd.
/henrik

Ett mycket intressant tält, helt klart ett fynd. Förmodligen det bästa valet för ganska många.

Men... inget alternativ i Nallo-tävlingen, eftersom det väger för mycket, och har lägre takhöjd. Sen finns det inte som 3-mans.
Det finns visst som 3 mans. För 4 pers ocksåc om det skulle vara så. Kolla mer på http://www.bergans.no
Det skulle vara mitt val om jag inte börjat plugga i stan.
 
sunderlux; sa:
Det finns visst som 3 mans. För 4 pers ocksåc om det skulle vara så.

3-mans finns endast med förlängd absid, menade jag.
Och även där gäller att det är trängre och tyngre.
(Men fortfarande inget dåligt tält, tvärtom)

millimeter; sa:
du är lång (193cm) och jag har hört att Nallo är skuret så att långa personer lätt tar i tältduken i fotändan.

Japp - ligglängden tillsammans med innerhöjden är mått som måste viktas hårt i en mer exakt jämförelse, eftersom de kan vara avgörande.
Det enda liknande tält jag har hittat med längre ligglängd är Helsport Borgefell Light 3.
Men det är klart att det inte bara är längden utan även vinkeln som avgör om en storfotad långling får plats.

En annan Nalloegenskap som kan vara problematisk är den dåliga ventilationen.
 
Airjet 3 vs Nallo 3

Vi lämnar gnabbet....och sätter igång verkstaden!

Jag gör det enkelt och sätter en bock (poäng) för det alternativ som är bäst i de viktigare funktionerna utan att ha viktat dem (vi kanske skulle utveckla ett jämförelsesystem?).
Jämförelsen står mellan Nallo 3 och Airjet 3.

Fakta:

Nallo 3: 2,4 kg, liggyta 3,5 m2 (220/160), absid 1,6 m2, höjd 105cm, 5300 kr.

Airjet 3: 2,5 kg, liggyta 3,85 m2 (224/188/155), absid 1 m2, höjd 114 cm, 320 $ = (exkl moms och tull) 2400 kr.

Användes för normalt friluftsliv, vikt, pris, ventilation, och rymlighet är viktiga faktorer. Ventilationen är inte lätt att bedöma, men troligtvis är Airjet bättre. Således sex variabler att leka med: vikt, liggyta, absid, innertältshöjd, pris och ventilation

Nallo 3 får 2 poäng (vikt, absid)

Airjet 3 får 4 poäng (liggyta, höjd, pris, ventilation)

Helst skulle man vikta egenskaperna, fast då måste man ha mer specifika ingånsdata att utgå ifrån.
Raskesven hade ett mkt intressant alternativ, fast jag tror detta är vinnaren(?). Med moms och tull kostar Nallo 3 fortfarande 70 % mer.
Nå vad säger den allsmäktiga massan?

/Hasse
 
Re: Airjet 3 vs Nallo 3

Röksvamp; sa:
.....
Användes för normalt friluftsliv, vikt, pris, ventilation, och rymlighet är viktiga faktorer. Ventilationen är inte lätt att bedöma, men troligtvis är Airjet bättre. Således sex variabler att leka med: vikt, liggyta, absid, innertältshöjd, pris och ventilation

Nallo 3 får 2 poäng (vikt, absid)

Airjet 3 får 4 poäng (liggyta, höjd, pris, ventilation)

Helst skulle man vikta egenskaperna, fast då måste man ha mer specifika ingånsdata att utgå ifrån.
.....
/Hasse
Jag förstår, antar att du med förutsättningen "normalt friluftsliv" menar att kvalitén på båda tälten räcker till för det. Om sen Nallo har en tia i kvalité och Airjet en åtta så spelar det ingen roll, eftersom betyget sju hade räckt(betygen som exempel). Rätt tolkat?

Men jag tycker inte man kan bortse från variabeln "kvalité". Priset, det som sätts som positivt för Airjet, kan ju vara ett positivt tecken på kvalité för Nallo. Jag tycker du bara ska ge en halv poäng till Airjet för priset ;-), så någon hänsyn tas till kvalitén, även om vikten kanske ska sättas avtagande efter viss punkt, eftersom prissignalen här används. Helt överdriven eller inte. För Nallo 3 har väl bra kvalité, kanske bättre än Airjet? Och i ett generellt jämförelsesystem mellan tält bör ju kvalitén absolut ingå.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
Zachie Andra alternativ än sovsäck Bo och sova 0
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
Vandrare Alternativ till AlpKit Pipedream? Bo och sova 5
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
pzac Tips! Alternativ till snösåg... Bo och sova 1
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
Familjen F. Alternativ till liggunderlag för familj? Bo och sova 38
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
brigas alternativ till HB Nammats efterlyses Bo och sova 9
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
Fritidsbutiken Goda alternativ Bo och sova 10
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg