Ska man köpa vandringsbyxor?

Hej! Jag ska tillsammans med skolan åka till Jotunheimen, Norge för att fjällvandra i sommar. Vi kommer då att gå tre dagsvandringar. Det jag undrar är om det är värt att köpa ett par vandringsbyxor? Eller om det går att gå i träningstights och dra på sig ett par lite tjockare träningsbyxor över om det blir kallt? Jag kommer förmodligen inte vandra så mycket efter detta så det kanske är onödigt att köpa ett par vandringsbyxor om de bara kommer ligga i källaren efter sommaren?

avslutad210712

Gäst
Har gått i träningstights och det går bra. Ska man inte vandra mer sen och inte vill använda friluftsbyxor till vardags så är det rätt onödigt att lägga ut pengar för några dagsvandringar.

Visst går det bra att vandra utan speciella vandringsbyxor. Bra om byxorna medger bra rörlighet och om de sitter tight gärna så tätvävda att myggen inte sticker igenom så lätt. Blandmaterial ex bomull/polyester torkar snabbt om de blir blöta och att föredra över ren bomull ( även om jag gjorde min första långa fjällvandring i jeans;)). För bara tre dagar, använd det du har.

Om du har ett par tunna vindbyxor som du använder utan på tightsen vid träning vintertid så ta med dem också.

Kul med Jotunheimen! Fantastisk vacker natur där och härlig varierad vandring.

Jag har dessa vandringsbyxor. Lätta, sköna och användarvänliga till ett väldigt rimligt pris. 600 kronor. För ändamålet väldigt bra byxor.

https://www.sportshopen.com/sv-se/a...s?attr1_id=5193&nosto=productcategory-nosto-1

Man kan absolut vandra utan vandringsbyxor men fördelen med vandringsbyxor är att dom är slitstarka, har bra fickor och är ofta vattenavstötande. Själv skulle jag aldrig betala flera tusen för tunga överprisade fjällrävenbyxor. Men de här jag rekommenderar är lätta och ej så dyra och fyller sin uppgift med råge. Mina har varit med på veckolånga turer i både Sarek och Jotunheimen och ser fortfarande helt nya ut.

Efter att du varit i Jotunheimen kommer du garanterat vilja vandra mer :)

Själv tycker jag att ett par äldre jeans och helst med lite stretch i, fungerar mycket bra.
Även om jag gjort en 14-dagars vandring i jeans på 1980-talet, är det inget jag rekommenderar, då är vanliga träningsbyxor bättre så länge de inte precis som jeansen är i ren bomull (torkar för långsamt). Bor man i stuga och kan torka kläderna varje natt är det helt OK, men ligger man i tält finns det risk att byxorna aldrig känns helt torra (fuktiga nätter och urrväder på eftermiddagarna är ju nästan standard i fjällen).
Men som sagt för en 3-dagars tur spelar detta mindre roll;)

Tycker absolut det är värt att köpa ett par riktiga vandringbyxor!
Den stora vinsten är att de är gjorda att ha på sig flera dagar i streck utan att kännas alltför sunkiga. Bra vandringbyxor ska man kunna ha minst en vecka utan att det blir ofräscha. Sen är det schysst med bra fickor också. De tål också ganska mycket stryk också och det finns modeller med ventilation och många justeringsmöjligheter. Går man bara tillräckligt länge så kommer det allt finnas något ställe där man vill justera något.

Låna?

Du kan ju höra dig för om det finns någon vuxen som vill låna ut. Jag gjorde det till en bekants son som gick upp på Keb. Han var nöjd och mina byxor fick träna att gå upp på toppen :)

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg