Ska man köpa vandringsbyxor?

Äh. Ta vad som helst som inte är bommull och som det inte blåser rakt igenom!! Att köra speciella byxor för att vandra i tre dar låter väldigt överdrivet.
Men själv ingår byxor som passar för långa utomhusvistelser i halvtaskigt väder i grundgarderoben. Byter bara från "vandringsbyxorna" om jag ska vara "finklädd":.. =D

Som alla redan påpekat går det naturligtvis utmärkt att använda träningsbyxor eller liknande.

Jag skulle ändå köpa ett par billiga vandringsbyxor från ITAB, Engelsson eller liknande. Dom håller bättre/robustare och du får en massa bra fickor samt att du garanterat kommer kunna använda dom hemmavid för olika ändamål.

Du kommer älska Norge och fjäll efter din tur.

Jag instämmer i kören om att ta något du har och inte skaffa speciella byxor nu.

Sedan håller jag inte med många här om att du sedan skall skaffa vandringsbyxor om du vill fortsätta vandra.

Det som framförts som argument som jag inte håller med om är att vandringsbyxor behöver vara slitstarka. Så länge man inte vandrar oledat i skog så är ju slitaget på fjället lågt.

Ett annat argument är att byxorna har massa bra fickor. Jag tycker det räcker med någon lite ficka att förvara något tillfälligt i. Stora benfickor fullt med saker tycker jag påverkar min vandring negativt. Jag vi ha packningen i ryggsäcken (eller lätt tillgängligt fram på den).

Min erfarenhet av vandringsbyxor är att de är varma och tunga. Mina får främst åka med på långfärdsskridskoturer nu. På vandring har jag shorts, lättviktsvandringsbyxor (från decathlon för ca 150:) eller löpträngingsbyxor.

Trevlig tur i Norge.

Jag gillar vindbyxor och har aldrig vandrarbyxor...
Tänk på att dina byxor ska torka fort och att inte MYGGEN kan bita igenom så funkar det mesta!

Löst sittande lätttorkade träningsbyxor (myggsäkert) som man kan dra upp och fästa som shorts (stretch eller vida benslut med snörning/knäppning) alla dagar i veckan för kortare turer. Med möjlighet att slänga på ett par regnbyxor ovanpå om så behövs.
Vandringsbyxor är bra om det är mer slitig vandring med mycket bushcrafting på vägen (byggande, slöjd, trädfällning, vedhantering, tät vegetation som river, stenig mark som sliter osv).

Det kanske inte ser lika snyggt och exklusivt ut med träningsbyxor, men det är (oftast) skönare, enklare och billigare.

Är man rädd att bli blöt om benen när man går i fuktigt högt gräs och snår så kan man alltid ta med ett par gaiters. Skyddar även mot riv och slit om det är bra kvalitiet på gaitersen.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg