Stabilitetsbegreppet kan problematiseras hur långt som helst. Om det sedan bör göras beror på sammanhanget. Relingshöjden påverkan på sekundärstabiliteten kan sägas bero på avståndet från centerlinjen – dvs de högre relingen i stävarna har mindre betydelse än relingshöjden midskepps, eftersom de hamnar närmare centerlinjen och därför påverkar med kortare hävstång. Men i grunden är hela skrovet med och skapar stabilitetskurvan. För det är ju en kontinuerlig kurva det handlar om – inte två steg: initial- och sekundärstabilitet.
När man kör stabilitetsberäkningar i dator används hela skrovet och däcket som underlag för kurvan (däcket för att ett högvälvt däck ger ett större stabilitetsbidrag än ett lågt vid stora lutningsvinklar). Men den blir ändå inte så användbar eftersom den förutsätter en fast tyngd på en specificerad höjd (en stelopererad paddlare fastlimmad i sitsen!). Därför kommer ingen paddlare att uppleva stabiliteten som den presenteras på skärmen – hur långt ifrån man hamnar beror på balans, rörlighet, erfarenhet mm.
Det jag avsåg med resonemanget om vattenytans lutning var mest att så smala kajaker som vi pratar om här är ganska lätta för paddlaren att kontrollera, oavsett bottenform. Och det beror på att en smal kajak har begränsad initialstabilitet och därför inte påverkas så mycket av vattenytans lutning. Hela mitt resonemang bygger på att det är sänkningen av tyngdpunkten som ger en stabilitetsvinst, medan den smalare relingen innebär att paddeln kan sättas i närmare centerlinjen.
Avvägningen mellan initial- och slutstyvhet måste anpassas efter kajaken och kravspecifikationen. En tävlings- eller motionskajak med stort sittbrunnshål kan med fördel optimeras med avseende på initialstabilitet och på bekostnad av slutstyvheten – helt enkelt därför att med lutningvinklar på 20 grader eller med ramlar man ur kajaken. Paddlaren måste med hjälp av paddeln och rörlighet i midjan hålla kajaken någorlunda horisontell. I en havskajak däremot är slutstyvheten mera intressant därför att det med lämpligt utfomad sittbrunn går att luta kajaken 45-90 grader (högt stöd, balance brace) och komma upp igen.
Men problemet är att allt är kompromisser: mer av det ena ger ofta mindre av något annat. Därför finns ingen patentlösning för alla. Det närmaste man kan komma är att kajaken beter sig optimalt för den paddlare och i den situation den är konstruerad för. Jag är inte ute efter att ifrågasätta varken någon annans uppfattning eller branchens konsensuslösning - utan bara att presentera och diskutera ett tänkbart alternativ som jag ser fördelar med...
ok Det är bäst att sitta fastspänd på botten i en plattbottnad kajak byggd i gran med skedda och med minimal flytkraft .
Ungefär ett tjog kommentarer längre upp skrev jag att det inte finns rätt eller fel när det gäller sittställning, men att det kan vara givande att fundera över och testa alternativa lösningar vid paradigmets utkanter. Det tycker jag fortfarande...
(En liten faktakorrigering: om det är Black Pearl Siven raljerar över så är den flackt v-bottnad, har inte skädda och man sitter inte fastspänd - sittbrunnsidén är den rakt motsatta. Gran och minimal flytkraft blev däremot rätt...)