Shimano Nexus SG-7C26

Mickael83; sa:
FC-M560; sa:
Vissa Nexus 7or har varit otäta från fabriken och då kan de läcka och rosta upp. Ett sådant nav går inte att tvätta upp och få att fungera igen. Man måste byta navinsatsen och den är dyr. Kostar kring 1100 har jah för mig. Grejen med att göra det på en nästan ny cykel är att Shimano ger 2 års garanti på naven.. Har det rostat och du är inom garantin så sparar du en rejäl slant..

Summan av kardemumman är att man BÖR ta upp och rengöra 7orna vartannat år.. Kör man riktigt mycket och hela året kan man behöva göra det oftare än så.

Hur ska Shimano kunna avgöra om man själv har varit framme och smörjt upp sitt nav. Klart att det är onödigt om den skulle börja rosta inom två år, men då skulle väll ändå garantin gälla, eller har jag missat någon viktig punkt?

DU missade punkten totalt. Om insatsen är rostig reklamerar man den. Är det rostigt så är den otät och därmet fabrikationsdel. Är insatsen inte rostig tvättar man ur den och fettar in den så den klarar 2 år till utan att rosta upp. Enkelt tycker då jag iallafall.

FC-M560; sa:
DU missade punkten totalt. Om insatsen är rostig reklamerar man den. Är det rostigt så är den otät och därmet fabrikationsdel. Är insatsen inte rostig tvättar man ur den och fettar in den så den klarar 2 år till utan att rosta upp. Enkelt tycker då jag iallafall.

Att jag missar punkten är jag inte så säker på för det verkar ju som om du inte riktigt förstod vad jag menade.
Det är väll ändå rätt så uppenbart att man reklamerar den om den är rostig, det fattar väll vem som helst. Men det lät på dig som om det var dumt att plocka isär navet på en nästan ny cykel eftersom garanti då inte skulle gälla. Och om det inte var så du menade vilken slant skulle jag då spara ifall jag inte hade plockat isär mitt nav och den började rosta (om den börjar rosta skickar jag ju bara tillbaka den)?
Förresten, hur menar du att den skulle vara otät och börja rosta? Pga. de enkla plastskydden som sitter på sidorna, att de inte skulle sluta tätt?
Förresten svarade du inte på min fråga förut, vart sitter den där fjädern du talar om?

Tar du inte isär navet inom garantitiden för inspektion/rengöring upptäcker du inte ev problem och får således betala en ny insats själv.

Plastskydden håller tätt ibland och ibland inte. Det har hänt så pass många gånger att det kan vara en bra idé att kika på saken.

Fjäderna jag pratade om är den dära lilla piggen som sitter på del nr 10 tror jag det var.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg