Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra?

Jag är nyss hemkommen från fjällen och använde min Skarja av senare årgång, jag är helt nöjd med den ... Vilken storlek behöver man till vinterbruk, jag har en stor (-volym) syntetsovsäck som jag vill använda? Ni får gärna föreslå en säck!
Om du hade använt en riktig (expeditions-)ramryggsäck istället - så hade du inte behövt oroa dig för volymen på sovsäcken. Den har ju sin givna plats spänd mot ramen under/över huvudsäcken - oberoende av årstid/volym/väder/mode.

Så min rekommendation om säck blir (som alltid) en Haglöfs Alaska. Skarjans ram med 'hylla' begränsar ju placeringsfriheten av huvudsäck, packpåse, liggunderlag etc i höjdled och intern ordning.

Skarjans säck (om det inte är en LillSkarja) är i sig helt OK, och kompletterad med en bra modern packpåse (för sovsäck och liggunderlag etc.) blir den säkert ett OK kostnadsfritt alternativ till att få tag i en riktigt sen Alaska. Dom tenderar att dra iväg i pris igen numera, det gick t.ex. en mycket fin svart Alaska för 12-1300 kronor i förra veckan...

Roligt att läsa alla svar :) vi är alla olika och kräver olika saker. Själv har jag en riktigt tung ryggsäck, Bergans Viking 90L, den väger med sidofickorna på närmre 4,5 kg. Har haft den i minst 16 år. Den är jättebra för mig. Finns säkert bättre ryggsäckar och kanske kollar på det i framtiden nån gång, men inte nu. :) har inte känt nåt behov av att byta ut den helt enkelt.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Det är inte volymen på skarjan som är problemet utan att armarna tar i ramen när jag åker skidor samt att ryggen inte kan vridas tillräckligt. Skarjan sitter bättre på min rygg än alaskan.

Lasse jag är den första att beklaga om du läser mig som han med pekpinnen, det var inte alls min avsikt.

Men för fungerande uteliv krävs system av kläder, läger, kök och mat, bära samt eventuellt det vi göra där ute, skida, klättra, jaga, fiska, fotografera, filma. Eller det mesta i grottfilmning. (Slöa och läsa går in där oxså.)

Hur många kilon som blir över till dessa nöjen beror ju först och främst på hur lite den behövliga grundutrustningen väger.

Ingen vill bära mer än nödvändigt och vill de det är fjällen fulla med stenar.

Höga smala säckar är att föredra vid skidåkning, helst i pulkan.
go tur

Lasse jag är den första att beklaga om du läser mig som han med pekpinnen, det var inte alls min avsikt.

Ok, ursäkten mottagen och accepterad. :)

Du verkar vara en van friluftsmänniska, kunnig i mycket (12 000 inlägg skvallrar om det) men är inte bara viktigt VAD man säger utan även HUR man säger det. I de inlägg du gjort i denna tråd så kan jag läsa bland annat

"Jag är rätt säker på att det inköpet inte kom ut på vandring, det var för tungt. "
"Sorgligt är vad det är för de missar massvis med skoj"

Liknande kommentarer finns i andra trådar. Och då dyker bilden av en Besserwisser upp som står just med pekpinnen och tycker att alla andra vet/kan mindre.

Men med det sagt så är det svårt att få fram nyanser i skrift och kanske är det bara så att jag tolkar in saker när jag läser som inte fanns när du skrev. Så No hard feelings från min sida! Fortsätt att dela med dig av din kunskap och så ska jag försöka tagga ned när jag läser inläggen på forumet. :)

Var dessutom uppe förra veckan runt Helags och gick i tre dagar. Ryggan klockade in på 18kg. Jag är medveten att det kanske är mycket för bara tre dagar men då bar jag all egen utrustning i form av kläder, liggunderlag sovsäck plus Trangia, gas, 3manna-tält, mat för tre dagar (frukost/lunch(middag) samt en ansenlig mängd öl, vin och whisky. Bortsett från myggen så levde vi kungligt kan man säga.

Kan bara konstatera att jag fortfarande är supernöjd med Kajkan.

/lasse

Var dessutom uppe förra veckan runt Helags och gick i tre dagar. Ryggan klockade in på 18kg. Jag är medveten att det kanske är mycket för bara tre dagar...
Äh, viktjagandet är lite väl mycket av religion inom vissa grupper här. Se det så här istället; om man bara ska vara ute i tre dagar och kanske inte vandra vansinniga sträckor, varför ska man då satsa en massa pengar på att skaffa de nyaste och lättaste grejjerna? Då kan ju ens gamla regnställ och spritkök få duga, även om man skulle tjäna ett kilo på att byta ut dem :).

Sen anser väl jag också att det är trevligt att bära så lätt som möjligt (särskilt som jag har en treåring ovanpå min ryggsäck i dagsläget), så köper jag nåt nytt så är vikten helt klart en viktig aspekt, men så många vandringsdagar har jag tyvärr inte i dagsläget att jag kan försvara att byta ut gamla funktionella men tunga saker mot nya lättare. Det får ske successivt, när jag har råd :).

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg