Om du hade använt en riktig (expeditions-)ramryggsäck istället - så hade du inte behövt oroa dig för volymen på sovsäcken. Den har ju sin givna plats spänd mot ramen under/över huvudsäcken - oberoende av årstid/volym/väder/mode.Jag är nyss hemkommen från fjällen och använde min Skarja av senare årgång, jag är helt nöjd med den ... Vilken storlek behöver man till vinterbruk, jag har en stor (-volym) syntetsovsäck som jag vill använda? Ni får gärna föreslå en säck!
Så min rekommendation om säck blir (som alltid) en Haglöfs Alaska. Skarjans ram med 'hylla' begränsar ju placeringsfriheten av huvudsäck, packpåse, liggunderlag etc i höjdled och intern ordning.
Skarjans säck (om det inte är en LillSkarja) är i sig helt OK, och kompletterad med en bra modern packpåse (för sovsäck och liggunderlag etc.) blir den säkert ett OK kostnadsfritt alternativ till att få tag i en riktigt sen Alaska. Dom tenderar att dra iväg i pris igen numera, det gick t.ex. en mycket fin svart Alaska för 12-1300 kronor i förra veckan...