Sorgligt är vad det är för de missar massvis med skoj som man kan göra med en lättare utrustning.
go tur
Märkligt är att alla kloka ord om mindre och lättare packning alltid av oerfarna besvaras med behov av än rymligare tunga ryggsäckar.
Oj vad många vandrare man möter där uppe som säger "fan till nästa gång måste jag lätta min packning". De kommer med sina monster på 75-100 liter och e helt slut i kroppen. Själv bär man lättare än de som går stugturer :-D
Även om man går hemma innan några mil så blir det en annan sak i blockterräng, över myrar eller upptrampade leder fulla med sten. Det känns även utan rygga efter några mil.
. Fjällvandringar blir otroligt mycket behagligare nu ...
Det var värst vilken hetsjakt det är mot de som inte är gramjägare nu för tiden. Ursäkta, men det börjar kännas som en religion det där med gramjakten.
Jag gick från 50L/1,7kg till 85L/3,4Kg och ångrar mig inte för en sekund. Kajkan sitter perfekt och är en ren dröm att bära. 85L är för mig också helt perfekt, jag får plats med allt jag vill ha med mig utan att behöva trycka ned allt. Ni som klarar er i två veckor på 40L, så kul för er! Jag är nöjd, glad och belåten med mina 85L. Jag är helt oförstående till att era fjällupplevelser skulle vara bättre eller mer njutbara än mina. Ni får gärna utveckla det resonemanget och berätta vad för "skoj" som jag missar med min betongklump på ryggen.
Och ja, jag har burit den över stock och sten, upp och ned för fjäll, på stigar och i fri terräng, med lätt och lite tyngre packning. Sorry, jag köper inte ert snack om att allt blir så mycket bättre bara för att man får ned vikten. Sorry, jag känner mig inte som en komplett idiot för att jag valde en större och tyngre ryggsäck framför en plastpåse med persienn-snören.
Jag skrev ett kort inlägg om att jag hade varit ute och testat med min nya rygga, skrev att jag var supernöjd och att allt var toppentoppen. La till och med en fin liten bild där jag står och spejar ut från Anåfjället med min fina rygga och allt. Och vipps så dyker det upp flera snudd på sarkastiska kommentarer om tunga säckar, ifrågasättande om varför de ens finns, att de stackars idioter som köper sådana inte ens kommer att komma ut på vandring för att grejerna är för tunga. Var inte det lite onödigt?
Jag skrev redan i trådstarten att för mig är viktskillnaden oviktigt och att jag istället ville få input på vad som är viktigt för er när ni väljer säckar BORTSETT från vikten. För mig går upp till 20km om dagen i max en vecka så är det oväsentligt om säcken väger 1,5kg eller 3,5kg. Ursäkta om jag låter gnällig men alla påpekanden om viktminskning börjar låta som Cato den äldre i Roms senat.
Hur upplever du att din Kajka står emot vatten? Jag har själv en 100L och har ej ännu upplevt regn, men har med mig sopsäckar för jag inte riktigt litar på den ifall att.
Jag hade faktiskt tur med vädret och fick bara lite kortare duggregn så jag kan faktiskt inte svara på det. Ännu.
Jag lär få uppleva skurar på både längden och tvären med Kajkan så i sinom tid lär jag få veta. Jag packar dock alltid i vattentäta packpåsar så jag har inte funderat allt för mycket på det där med regn. Det följer ju dessutom med ett regnskydd till Kajkan så det kommer nog att lösa sig.
//lasse