Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra?

Blev nyfiken på hur stor säck jag egentligen behöver så jag slet fram all utrustning (kök, liggunderlag, sovsäck, gas, kåsa, matkåsa, kryddlåda, Leatherman-tång, eldstål, ficklampa etc) jag brukar ha med mig samt kläder för tre övernattningar. Tyvärr har jag inte tältet hemma så en stor sovsäck fick vara substitut (lite kortare men större diameter än tältpåsen så antalet liter är antagligen ungefär detsamma). Packningen var inte snålt tilltagen men heller inget extra lulllull om ni frågar mig. Det som saknas är mat och dryck.

Tog sedan fram de ryggor jag har hemma och försökte få plats med allt.

Haglöfs Skarja Exklusiv:
Allt fick plats i ryggan förutom "tältet" som fick ligga på bärramen längs ned (men det är väl därför man har en ramsäck?). Topplocksficka, sidofickor och ryggficka användes inte så lite extrautrymme finns kvar.

Jula Kayoba 50Flex (gammal modell, finns ej längre)
Med våld gick det att pressa ned allt i ryggan, men den såg ut som att den skulle explodera vilken sekund som helst. Regnstället fick ligga under locket ovanpå snölåset. Sidofickorna användes inte, men skulle heller inte gå att användas pga att säcken är för fylld.

Jag tror mig minnas att Skarjan är 60L, men är osäker på om det innefattar sidofickor eller inte. Jula-ryggan är egentligen helt fantastisk, var nästan gratis men otroligt skön att bära och har följt med på flera fjällvandringar (med halva packningen hängandes på utsidan). Tyvärr så har det låga priset visat sig i att den slits fort. Kommer ha den på kortare dagsturer men vågar inte bära tungt i den längre eftersom tyget börjar visa tecken på utmattning.

Slutsatsen av mitt lilla test är att ommin reskamrat bär sina egna kläder och personlig utrustning (sovsäck, liggunderlag) samt all mat o dryck så skulle jag teoretiskt klara mig med en rygga av Skarjans storlek. Om vi tar en modern säck där tältet måste in i ryggan så behöver den volymen läggas till. Så 75L är kanske egentligen lagomt? Så då står nog valet mellan Kajka 75L eller Altra 75L.

Å andra sidan så kanske jag ska köpa en rejäl packsäck (20L?) och använda Skarjan istället? Jag testade den förra helgen med ca 9kg packning och gick 23km på en dag utan problem. Den sitter bra, men jag svettades om ryggen så kopiöst. Kan inte minnas att jag har svettats så mycket med någon annan rygga. Men det är ett intressant budgetalternativ helt klart. Fast det är kul med nya prylar också.

Därmed var vi tillbaka på ruta 0 och får besöka Alewalds, Naturkompaniet, Länna Sport etc igen. :) Fast jag klagar inte, jag gillar inte att gå och shoppa men släpp in mig i en friluftsaffär och jag liknar kossorna på Kosläppen. :)

/lasse

Kajka 75 väger 3300 gram vilket är väldigt tungt, tycker jag. Min Arc'teryx Bora 65 väger 3000 gram och jag skulle mer än gärna byta till en Altra 75 som väger 2400 till 2450 gram. Jag skulle dra en gräns vid 2500 gram för en ryggsäck - även om jag tycker att Fjällrävens idé med trä istället för aluminium är bra. Har du funderat på Abisko 75? Den väger 2250 gram och är - enligt mig - riktigt snygg, på ett diskret vis.

65 liter räcker till cirka fyra dagar i fjällen för mig, 75 skulle nog räcka till åtta dagar eller mer. Då har jag även en systemkamera nedpackad.

Och varför skulle trä istället för aluminium vara bättre?
Miljöbelastningsmässigt är aluminium svårslaget - om det återförs (som burkarna) till omsmältning.
När formpressat limträ är slut så är det limmet som avgör hur bra det är för miljön att låta träet förmultna eller brinna - många limsorter är klart obra när de skall till återbruket...

Ett sidospår kanske detta med om trä är bättre eller sämre för miljön. Är en lekman på området men har förstått det som att aluminiumets stora nackdel är att det går åt stora mängder energi både att tillverka första gången som att smälta om. Det är dessutom en ändlig resurs som inte tillför något till ekosystemet, utan endast tär.

Trä å andra sidan räknas som en förnyelsebar råvara då det, teoretiskt, växer upp ett nytt trä för varje du sågar ned. I och med att trädet under sin levnad även upptar koldioxid så brukar man säga att så kallade biomassor är växthusgasneutrala.

Fjällräven själva hävdar att trä-ramen sänker miljöbelastningen till mindre än en tiondel jämfört med aluminium. De har säkert räknat på detta och kan styrka det vid förfrågan.

Jag jobbar en del med förpackningslösningar och där räknar man med att energiåtgången för att tillverka ett kilo aluminium är 15 gånger större jämfört med exempel plast. Fast glas är ännu värre om man gör en livscykelanalys för det energikrävande och tungt så transportbelastningen är hög.

/lasse

Hej och tack för er input.

Behöver jag verkligen 85L och har jag en utrustningslista med volym och vikt? På fråga A svarar jag "vet inte" och på fråga B är svaret "nja egentligen inte".

Kanske en kortare beskrivning om vad jag ska ha ryggsäcken till kan vara till hjälp?

Jag är ingen extremvandrare. En eller två sommarveckor spenderar jag i fjällen tillsammans med familjen alternativt en vandrarpolare. Det är oftast endagsvandringar på 10-20km där jag endast behöver thermos, matsäck och regnkläder plus en extra tröja. Eventuellt får jag bära regnkläder även till övriga familjemedlemmar om vi väljer att endast ha en rygga med oss. Detta gäller fjällvecka 1.

Vecka 2 innehåller oftast 2 till 4 övernattningar (tillsammans med min kamrat) så då är det ju kök, tält, sovsäck, liggunderlag, kläder, mat etc som ska bäras för lika många dygn. Som goda kamrater delar vi solidariskt på utrusningen så att vi bär ungefär lika mycket. Vi brukar landa på 15-20kg per gubbe när vi startar. Vi är alltså inga gramjägare utan resonerar som så att har vi utrymme över i ryggan så tar vi med oss en extra öl eller två eller varför inte lite god salami som kvällsvickning. Vikten brukar därför minska markant de första dagarna i takt med att drycken konsumeras till kvällsmaten :)

Att jag landat på just 85L är för att det ser ut som en bra storlek genom att titta på ryggan. Tält, sovsäck och liggunderlag är inte på något sätt optimerat vad gäller utrymme så det är nog inga problem att fylla upp ryggan när tältet ska med. Jag har heller inga planer på att införskaffa ny utrustning förutom ryggsäck.

Det finns även i planerna att fjällvandra med min fru med övernattning. Eftersom hon är lite mindre och nättare än vad jag är så tänkte vi köpa en ryggsäck på ca 60L till henne. Och då känns det bra att ha lite mer utrymme i min rygga.

Jag lastade både Kajkan och Altran med 15kg när jag testade dem i affären. Jag gick inte i några trappor men knallade runt några minuter med båda. De satt båda lika bra tyckte jag.

/lasse

Blev nyfiken på hur stor säck jag egentligen behöver så jag slet fram all utrustning (kök, liggunderlag, sovsäck, gas, kåsa, matkåsa, kryddlåda, Leatherman-tång, eldstål, ficklampa etc) jag brukar ha med mig samt kläder för tre övernattningar. Tyvärr har jag inte tältet hemma så en stor sovsäck fick vara substitut (lite kortare men större diameter än tältpåsen så antalet liter är antagligen ungefär detsamma). Packningen var inte snålt tilltagen men heller inget extra lulllull om ni frågar mig. Det som saknas är mat och dryck.

Tog sedan fram de ryggor jag har hemma och försökte få plats med allt.

Haglöfs Skarja Exklusiv:
Allt fick plats i ryggan förutom "tältet" som fick ligga på bärramen längs ned (men det är väl därför man har en ramsäck?). Topplocksficka, sidofickor och ryggficka användes inte så lite extrautrymme finns kvar.

Jula Kayoba 50Flex (gammal modell, finns ej längre)
Med våld gick det att pressa ned allt i ryggan, men den såg ut som att den skulle explodera vilken sekund som helst. Regnstället fick ligga under locket ovanpå snölåset. Sidofickorna användes inte, men skulle heller inte gå att användas pga att säcken är för fylld.

Jag tror mig minnas att Skarjan är 60L, men är osäker på om det innefattar sidofickor eller inte. Jula-ryggan är egentligen helt fantastisk, var nästan gratis men otroligt skön att bära och har följt med på flera fjällvandringar (med halva packningen hängandes på utsidan). Tyvärr så har det låga priset visat sig i att den slits fort. Kommer ha den på kortare dagsturer men vågar inte bära tungt i den längre eftersom tyget börjar visa tecken på utmattning.

Slutsatsen av mitt lilla test är att ommin reskamrat bär sina egna kläder och personlig utrustning (sovsäck, liggunderlag) samt all mat o dryck så skulle jag teoretiskt klara mig med en rygga av Skarjans storlek. Om vi tar en modern säck där tältet måste in i ryggan så behöver den volymen läggas till. Så 75L är kanske egentligen lagomt? Så då står nog valet mellan Kajka 75L eller Altra 75L.

Å andra sidan så kanske jag ska köpa en rejäl packsäck (20L?) och använda Skarjan istället? Jag testade den förra helgen med ca 9kg packning och gick 23km på en dag utan problem. Den sitter bra, men jag svettades om ryggen så kopiöst. Kan inte minnas att jag har svettats så mycket med någon annan rygga. Men det är ett intressant budgetalternativ helt klart. Fast det är kul med nya prylar också.

Därmed var vi tillbaka på ruta 0 och får besöka Alewalds, Naturkompaniet, Länna Sport etc igen. :) Fast jag klagar inte, jag gillar inte att gå och shoppa men släpp in mig i en friluftsaffär och jag liknar kossorna på Kosläppen. :)

/lasse

Det är fint att du kollat upp vad du har av volymbehov.
Tror du att du klarar dig med 75 liter, så välj det, erfarenheten säger att har man en liten säck klarar man sig med det, och har man en större säck kommer man ändå att fylla den.

Utan att lägga någon värdering i det är det fascinerande att se hur stora skillnader det är i packvolym mellan olika vandrare.
Jag (som är väldigt medveten om både vikt och volym på utrustningen) klarar en veckovandring i fjällen med min Osprey Exos 38L säck, medan andra tycker att de behöver varenda liter i en 120-liters säck. :)
75-85 liter ligger då nära en gyllene medelväg. :-D

Det låter som du klarar dig med den gamla Skarjan och en 20-liters vattentät packsäck, men det är inte så kul att gå en vecka på fjället med dyblöt rygg, förutom att det är obehagligt att vara våt ökar det betydligt risken att frysa vid raster och du kan behöva ha med dig extrakläder, vilket ökar både vikt och volym och ger mindre utrymme för ett par extra öl och salami!

Lycka till med säckköp.

Abisko 75 väger 2420 gram på en del sidor och 2250 gram på några andra ;)

Om du är nere på 75l säckar så tycker jag personligen att Lundhags V12 75l är ett betydligt bättre val än Abisko 75l.
Dels är "litrarna" mindre än på V12:an samt när man packar dom med vikt och provgår dom, vilket jag gjorde så kände jag ganska snabbt att Lundhagssäcken hade bättre bärkomfort än vad Abiskon har.

V12 väger dock lite mera, 2800g, men tro mig, det har du tillbaka i bärkomfort...och i slutänden är det vad som räknas. hur den står sig gentemot Kajkan 75 har jag ingen aning om!

Om du är nere på 75l säckar så tycker jag personligen att Lundhags V12 75l är ett betydligt bättre val än Abisko 75l.
Dels är "litrarna" mindre än på V12:an samt när man packar dom med vikt och provgår dom, vilket jag gjorde så kände jag ganska snabbt att Lundhagssäcken hade bättre bärkomfort än vad Abiskon har.

V12 väger dock lite mera, 2800g, men tro mig, det har du tillbaka i bärkomfort...och i slutänden är det vad som räknas. hur den står sig gentemot Kajkan 75 har jag ingen aning om!

Jag har faktiskt redan en 75-liters rygga som är riktigt nöjd med, och jag tycker den blir bättre och bättre för varje gång, det är en Osprey Xenith 75. http://addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREY_XENITH75

Fick lära mig idag att i Skarjans vikt ingår regnskydd. I Altran så tillkommer regnskyddet med 255gr. Så då är skillnaden mellan de två i vikt lite mindre.

/lasse

Hade i princip bestämt mig för att köra med den fina gamla Skarjan men ville ge den en test till. Sagt och gjort, fyllde den med PET-flaskor med vatten till totalvikt 17,2 kg och gav mig ut i skogen igen.

Tyngden var inga problem och benen var pigga hela vandringen på en mil. Men axlarna gjorde rejält ont. Så Skarjan funkar nog bra upp till kanske 12-13 kilo men för högre vikter så bör nog en annan rygga användas.

Tillbaka till ruta 0, igen! :)

/lasse

Ta en Alaska! - Med de senaste/sista versionerna av bärsele och avbärarbälte...

Min vandrarkamrat har en Alaska som han är mycket nöjd med. Men i mitt fall så är det nog så att min ursprungsfråga angående Kajka eller Altra kvarstår. :)

Om vi utgår från att båda ryggorna sitter lika bra och att viktskillnaden inte spelar någon roll. Vilken rygga skulle ni välja och varför? Hur tänker ni, vad är viktiga faktorer i ert ryggsäcksval förutom att den passar er att bära?

Och jag vill poängtera att vikten spelar ingen roll. Om jag ska gå 50km på tre dagar så är 2,6 eller 3,4 kilo en marginell skillnad.

/lasse

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg