Ryggsäck för ultralätt packning.

Vaude cross ultralight verkar verkligen vara en relativt okänd pärla! Känns som den har allt jag är ute efter! Och dessutom till kanonpris! Märkligt att den inte är mera omtalad.

Finns det fler här som har den? Vill gärna höra mera om vad som är bra respektive dåligt med den. Låter på recensionerna som den itne har något större fel.

Vaude cross ultralight verkar verkligen vara en relativt okänd pärla! Känns som den har allt jag är ute efter! Och dessutom till kanonpris! Märkligt att den inte är mera omtalad.

Finns det fler här som har den? Vill gärna höra mera om vad som är bra respektive dåligt med den. Låter på recensionerna som den itne har något större fel.

på min variant, köpt 07/08, finns en plast- platta vid ryggen(för att hålla formen?), den har jag tagit bort, väskan blir lättare fast är inte obekväm för det. minus är rymligheten, eller den känns inte större än 35 l utan man får vad man får. nätfickorna på utsidan rymmer mycket, jag brukar ha 4 l vatten där.

Följdfråga: hur stora ryggsäckar har ni?
Jag vill helst inte knöla ihop min sovsäck/quilt alldeles för mycket, så jag har den i en vattentät påse och den tar nästan 2/3 av innevolymen i min rygga (GG Mariposa+). Tältet får bli delat i två påsar på utsidan av huvudsäcken..

Nu har jag ju inte dun, men hur skjutton klarar man sig på 35+ liter med sovsäck, tält, kläder och mat?

(...) Nu har jag ju inte dun, men hur skjutton klarar man sig på 35+ liter med sovsäck, tält, kläder och mat?
Det låter ju som att det hänger just på sovsäcken, känner inte alls igen mig i att den tar så mycket plats. Jag har dun och knölar ogenerat ihop den precis som "avsett", dvs i den medlevererade packpåsen (men tar genast fram den och fluffar upp så fort jag slår läger). Har som sagt underlägget på utsidan säcken, och det är ju den mest skrymmande prylen. Resten är heller inget konstigt, kanske bara rätt systematiskt genomfört. Jag har nuförtiden ett tält på under kilot. Fixar all maten själv, det blir garanterat mer energieffektivt per både vikt- och framför allt volymsenhet, än frystorkat i separata påsar. Gaspatronen, brännaren etc fyller precis min kastrull (0,9 l). Tjocktröjan sitter under locket när den inte används, och regnstället i en sidoficka. Enda kläderna kvar i ryggsäcken är ett extra ullunderställ och ett set ullstrumpor (tunna + tjocka) - om de inte hänger på tork utanpå, liksom ombyteskalsingarna ;).
Totalt för en sommarvecka blir det lite under 7 kg, exkl ryggsäcken själv, dvs 0,2 kg/liter "specifik vikt", om man räknar med 35 liters rygga. Inget extremt alltså, och det reella snittet är ännu lägre, eftersom en del sitter utanpå säcken.´

PS jag har som sagt en Osprey Exos 34, de 34 litrarna avser nog bara huvudfacket och det ryms väldigt mycker i fickorna och topplocket.

Just det, det väcker frågan om vaude cross ultralightens 35 litrar avser endast huvudfacket eller även sidofacken och toppfacket.

Försökte googla på det men hittar inte något direkt svar. Någon som vet?

Tack :)

Intressant att 34:an är mycket större än vad som angivits. På ett sätt är det ju bra att Osprey är generöst med volymen. Men det ger också lätt felaktig uppfattning av volym. När jag beställde hem Gossamer Gear Gorilla som har volymen 46 liter ungefär, så visade det sig att min Talon 33 var nästan lika stor som Gorillan. Enda skillnaden var att Gorillan hade större fickutrymmen utanpå. Jag häpnade när jag jämförde båda. Gossamer Gear följer ATSM-metoden vilket Osprey troligen inte gör det. Min Talon 44 har avsevärt mycket större volym än Gorilla som har 46 liter enligt ATSM.

Så var försiktig när du sneglar på andra märken som ULA, bara för att spara ett par hundra hekto och tror att volymen blir detsamma om du beställer en ULA-produkt med liknande volym eller andra märken från USA. Importkostnader tillkommer också. Så nöj dig med Exos 34:an! :)

Jag har gorillan och har precis haft talon 44. Jag anser att de är väldigt lika i total storlek, det är ju helt otroligt hur mkt man kan få in i gorillans nätfickor, snacka om stretchigt material! Talon 44 var ganska bra men ytterfickorna är ganska dåliga, när huvudfacket är fyllt är det svårt att få in något överhuvudtaget i stretchfickorna. "Genomskinligheten" på gorillan ger också en väldigt fin överblick var grejorna är. Du kan nog läsa mellan raderna vilken jag föredrar...

Jag petade faktiskt på någon av Talon-ryggsäckarna när jag skulle välja, men de verkade inte alls i klass med Exos-serien. Håller med om det du skriver om fickorna. Exos har mycket djupare och rymligare nätfickor på sidorna och en stor lättpackad front-"klaff". Framför allt saknande Talonserien den suveränt luftade ryggen och den svängda ramen. Men visst, allt detta kostar vikt och Exos är ett par hundra gram tyngre än motsvarande "Gorillor" (konstigt nog är inte "Talon" mycket lättare). Jag gillar "Gorillorna" skarpt, men valde till slut Exos och de extra grammen för ryggventilationens och bäregenskapernas skull (suverän balans på just min rygg).
Är man inte en sådan extrem svettapa som jag, kanske man skall välja "gorillan", för själva säcken är säkert minst lika bra.

Senast ändrad:
Jag har gorillan och har precis haft talon 44. Jag anser att de är väldigt lika i total storlek, det är ju helt otroligt hur mkt man kan få in i gorillans nätfickor, snacka om stretchigt material! Talon 44 var ganska bra men ytterfickorna är ganska dåliga, när huvudfacket är fyllt är det svårt att få in något överhuvudtaget i stretchfickorna. "Genomskinligheten" på gorillan ger också en väldigt fin överblick var grejorna är. Du kan nog läsa mellan raderna vilken jag föredrar...

Tycker fortfarande att 33:an har stor volym men då jämför jag ju bara med huvuddelen. Annars håller jag med dig - att nätfickorna på Gorilla är mycket rymligare än Talon 44 och det är lätt att packa och fördela än med Talon 44. Det stämmer mycket väl att det blir svårare att packa ytterfickorna när huvudsäcken är fylld.

Jag har reklamerat Talon 44 pga spricka på ett spänne på höftbältet :-( Det skedde 4:e dag när jag skulle sätta på höftbältet. Dåligt. Får se vad Addnataure anser om det.

Golite Jam

Vi använder Golite Jam. Tidigare sålde GetOut dom men jag är osäker på om den säljs i Sverige längre.

Mer info: http://www.golite.com/Jam-35L-Pack-Unisex-P46811.aspx

Min hustru har M-storleken och jag har L. Vi tycker båda att de sitter helt perfekt och att man snart glömmer bort att man bär en full vandringspackning. Bra fickor på midjebältet och de kännns gedigna trots att de är mycket lätta och smidiga. Rekommenderas!
Bengt

Jag kör med Osprey Exos 58 (XL varianten). Köpte den strax efter lanseringen och den har följt med på alla vandringar sen dess, den längsta på en vecka. Men den följer även med på "civila" resor när jag åker i Sverige och Norge, men även en månadslång resa till Australien. Har inte annat än positiva betyg att komma med om Exos:en.

Även om jag har funderat på Ula Omh för att komma ned i vikt, men jag tänker inte köpa en ny ryggsäck bara för att vinna ca 600 gr - inte just nu i alla fall. Men jag funderar även på att uppgradera tarp/myggtältet jag har till en tarp/hammock lösning och då vill jag nog ha en lättare rygga för att inte gå upp i vikt på grundpackningen.

Har även tittat på den tyska Huckepack, väger från 355gr!!!

http://www.laufbursche-gear.de/backpacks/

Bild på bara ryggan är från senaste vandringen med en fullpackad säck, på väg hem från min vandring på Sörmlandsleden. Ryggan är fullpackad förutom maten jag hade ätit upp. Den andra bilden har en bekant tagit av mig på en etapp av Sörmlandsleden utanför Nyköping, på denna bild är ryggan bara packad med grundpackning plus en lunch!

Bilagor

• IMG_1058.JPG
    IMG_1058.JPG
    117.4 KB · Visningar: 775
  • IMG_6527-764x1024.jpg
    IMG_6527-764x1024.jpg
    150 KB · Visningar: 776
Hej, jag ahr bestämt mig för att vänta lite med att köpa. Ska försöka få ner min packning först så jag vet bättre vad jag behöver. Kanske eventuellt gör min egen ryggsäck senare.

Lite offtopic:
Andreas: Jag har en hennessy hammock. Har aldrig testat en tarp/myggtält lösning men misstänker att den faktiskt är bättre än en hängmatta. Hängmattan är egentligen bara riktigt bra på sommaren och vid resor till regnigare länder. På vår och höst är det mycket skönare att sova på marken eftersom man i en hängmatta får väldigt kallt om ryggen när sovsäcken trycks ihop.
Jag titar själv på marklösningar nu, både för att komma ner i vikt och få bättre komfort.

Hej, jag ahr bestämt mig för att vänta lite med att köpa. Ska försöka få ner min packning först så jag vet bättre vad jag behöver. Kanske eventuellt gör min egen ryggsäck senare.

Lite offtopic:
Andreas: Jag har en hennessy hammock. Har aldrig testat en tarp/myggtält lösning men misstänker att den faktiskt är bättre än en hängmatta. Hängmattan är egentligen bara riktigt bra på sommaren och vid resor till regnigare länder. På vår och höst är det mycket skönare att sova på marken eftersom man i en hängmatta får väldigt kallt om ryggen när sovsäcken trycks ihop.
Jag titar själv på marklösningar nu, både för att komma ner i vikt och få bättre komfort.

Svar till Kanii på OT:
Jo jag kan hålla med om hammockens nackdelar, men för mig gör det inte så mycket då jag bara vandrar sommartid. Och jag behåller ju min gamla lösning om jag känner att jag vill använda den. Men jag kan bara säga att efter ha sovit 4 nätter i en lånad hammock så vill jag inte sova på marken längre. Har inte sovit så skönt och varit så utvilat nån gång i fält som efter de nätterna i hammocken.

/Andreas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
asjohem Ryggsäck dagsturer? Lättpackning 7
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
johannatillfots Superlätt ryggsäck sökes Lättpackning 30
yps Ryggsäck - Zpacks Arc Haul?! Lättpackning 2
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
Mats Grahn Ryggsäck: efterlysning av vilket märket Lättpackning 8
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
shalin Ryggsäck som liggunderlag, men i regn då? Lättpackning 7
3056Claesson Parkour ryggsäck modell liten Lättpackning 3
camoscio ny ryggsäck - Osprey Lättpackning 16
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
Lars10 Bra ryggsäck för nackskadade Lättpackning 14
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
Malindo Ryggsäck Lowe Alpine Neutrino 30 Lättpackning 0
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
Dr manne Ultralätt och ultrabilligt? Lättpackning 18
Lena L Ultralätt ficklampa, gärna m dynamo? Lättpackning 6
LightDan Får vad som helst kallas ultralätt? Lättpackning 54
Davva2 Ultralätt sovsäcksöverdrag? Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
Perra2 Ultralätt regnställ Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt 700-milasommar Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt i världens värsta väder Lättpackning 61
Martin Fjäderlätt Hilleberg kommer inte satsa på ultralätt Lättpackning 14
Martin Fjäderlätt Kan ordet "ultralätt" vara lagbrott? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Hur kan en 700-gramsjacka vara ultralätt? Lättpackning 28
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg