Trots att det nu finns många fina appar för telefonen (Orux, MapDroyd, Androzic, AndroidRik, StreetPilot m.fl.) föredrar jag fortfarande en "riktig" gps, i mitt fall Garmin gpsmap60csx som är mer fältmässig för vandring och cykling.
Ruttplanering gör jag så enkelt och flexibelt som möjligt hemma så att när jag väl är i terrängen blir det flexibelt beroende på hur det då ser ut.
Jag föredrar MapSource som är enklare men det går ju även med BaseCamp, och kartan är oftast FriPro v4.
Jag lägger med ruttverktyget ut waypoints glest och grovt för att se ungefär hur lång rutten blir, är ju väsentligt så att man får en "lagom" lång tur.
När jag sett att det är genomförbart lägger jag in nya waypoints mellan på de punkter jag tidigare vid grovplaneringen gjort där jag ser att det finns ett vägval. Om man lägger waypointen strax efter vägskälet får man effekten att en pil pekar mot det håll man skall skall vilket underlättar vid cykling eller med MC om man har en gps med den funktionen, Om man vill använda autozoom kan man styra denna genom att sätta waypointen strategiskt. Man lär sig snabbt detta. En titt på Google Earth ger mer info när man vill gena genom skogen, rutten kommer ju upp i GE direkt från MapSource!
Den färdiga rutten ser då ut så som den övre bilden, både i MapSource och i gpsen. Rutten kan då även mailas till kompisar som skall med på turen.
När jag kommer hem har jag ett spår som jag för över till datorn och har en fil med alla spår i så jag ser var jag varit och kan hitta "vita fläckar" att utforska. Spåret blir då som den nedre bilden.