Russin eller torkad frukt som vandrargodis?

Tackar ödmjukast för era inlägg!

Vad trevlig att få ett snitt av erfarenhet så samlat som här.

Jag kommer nog också att blanda/variera, vikten på godiset är inte så väldigt viktig den heller om det är gott. Med det är hälsosamt att få ta del av av era erfarenheter.

Tack än en gång.

Jörgen

Själv tuggar jag i mig oförsvarliga mängder mörk blockchoklad. Om det är så bra eller nyttigt vet jag inte men gott är det, jodå.

Leif...

Nordesjö; sa:
nermander; sa:
kroppen kommer gladeligen att börja förbränna glukosen ganska snabbt.

Men sen är den ju slut?
Är det inte då smart att ha en del andra kolhydrater i "pajpen"?

Ja men var skulle de komma från? Det spelar ju ingen roll om du äter snabba eller långsamma kolhydrater om det är lika mycket energi du stoppar i dig.

Det "värsta" som kan hända (om man äter "för snabba" kolhydrater) är att kroppen lagrar för mycket glukos som glukogen, men glukogenet kan ju musklerna använda (och det är ju de som förbränner mest energi vid vandring).

Så länge man förbränner energi i samma tempo som man stoppar i sig den så spelar GI marginell roll.

avslutad210712

Gäst
Runekaka

Låt mig först av allt säga att jag är ingen älskare av kola och definitivt inte av (plombutdragar)knäck så när jag hade handlat alla ingredienser till runekakan så var jag lite tveksam. Liknar mest en kolasmet som man tillsätter diverse roligheter i.

Kan dock bara säga att det här är kanon, suveränt, gott och en garanterad följeslagare på alla mina framtida vandringar. Varför betala 20:- st för powerbars när man kan göra själv.

En varning dock. Jag kokade troligen smeten för kort tid så mina kakor förenade sig i en stor hög efter en dag i ryggan *L*. Men något skall man ha kniven till. Rengör kniven efter det att du har skurit för min kniv fick lustiga fläckar på bladet som var lite svåra att få bort. Kommer att förpacka mina kvarvarande i smörpapper för att slippa kladdigheten.

Länken till receptet hittar du i början av tråden.

Re: Runekaka

avslutad210712; sa:
Jag kokade troligen smeten för kort tid så mina kakor förenade sig i en stor hög efter en dag i ryggan *L*.

Självklart!
Om man inte slår in dem lär de nog kladda ihop sig hur väl man än kokar. Du skulle väl aldrig lägga en näve knäck i en påse och tro att de går att sära på efter nån dag?

avslutad210712; sa:
Kommer att förpacka mina kvarvarande i smörpapper för att slippa kladdigheten.

Jag kör med aluminiumfolie. Funkar fint och ger den rätta godiskänslan :)
Se bara till att bitarna är ordentligt torra innan du slår in, annars riskerar folien bita sig fast.

PS. Kraftkakot/runekakor skall man ha med sig så mycket att det går att bjuda sina följeslagare. Man får lätt kompisar :)

[Ändrat av Nordesjö 2004-07-07 kl 11:16]

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Runekaka

Nordesjö; sa:
PS. Kraftkakot/runekakor skall man ha med sig så mycket att det går att bjuda sina följeslagare. Man får lätt kompisar :)

Visserligen är jag redan kompis med min kusin som skall med till helgen men självklart skall jag bjuda honom. Om inte annat för att få åka hem i hans bil *L*

Re: Re: Re: Runekaka

avslutad210712; sa:
Visserligen är jag redan kompis med min kusin som skall med till helgen men självklart skall jag bjuda honom. Om inte annat för att få åka hem i hans bil *L*

Fast nu menar jag inte kompisar som i "få ÅKA i hans bil" utan som i "FÅ hans bil". :)

"Du får min 9-5 - och vinterhjulen - om jag bara får smaka en enda liten bit till"

Nja, jag överdriver. Men bara lite. Kraftkakorna har gjort succé varje gång jag har haft med dem. Särskilt på just medvandrande kusiner.

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Runekaka

Nordesjö; sa:
avslutad210712; sa:

Fast nu menar jag inte kompisar som i "få ÅKA i hans bil" utan som i "FÅ hans bil". :)

"Du får min 9-5 - och vinterhjulen - om jag bara får smaka en enda liten bit till"

Nja, jag överdriver. Men bara lite. Kraftkakorna har gjort succé varje gång jag har haft med dem. Särskilt på just medvandrande kusiner.

Hade tänkt byta bil nästa år men varför inte påskynda det hela lite *L*

Vandrargodis

Vi var ute på vandring med en grupp scouter nu i våras, och med oss hade vi vår variant av vandrargodis. Stek havregryn i lite smör och socker, låt det svalna och blanda det med hackad choklad, hackad mandel och russin. En sockerkick med fibrer som är mycket uppskattat!

puttepatrik77; sa:
Hur länge klarar sig runekakan innan den blir gammal?

Frågan är akademisk. Runekakor äts upp om de finns i närheten av människor. :)

Senast bakade jag i och för sig en sats några veckor innan jag skulle ut, och lyckades gömma dem för sambon. De klarade sig finfint i rumstemperatur i åtmindstone tre veckor.
[Ändrat av Nordesjö 2004-10-15 kl 14:53]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Gröna russin. Friluftsmat 1
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
Lennyosd Torkad köttfärs Friluftsmat 30
pajaro Torkad mat? Friluftsmat 29
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
millimeter Torkad svamp Friluftsmat 40
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
peter1959 Torkad kycklingfilebitar ? Friluftsmat 18
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg