Russin eller torkad frukt som vandrargodis?

Om ni "bara" ska vandra och ha trevligt, och inte ligga på max och prestera, så är det väl inte så himla noga exakt vad man har med sig. Bara det innehåller socker och är gott.
Jag brukar göra en påse med hemmatorkad och köpt torkad frukt (bananer, jordgubbar, äpplen, papaya, russin...), solrosfrön och gott godis. Ahlgrens bilar och saltlakrits _måste_ med. Chokladen har jag för sig, så det inte kletar ner allt annat.
Hemmatorkad frukt kan lätt klibba ihop, för att motverka det gör jag så här: När frukten torkat lägger man den i en påse, strö över lite askorbinsyra- eller citronsyrapulver och skaka om.
Om man äter mycket torkad frukt bör man se till att dricka ordentligt så inte magen blir trög.

/Stina
PS: Jag vägrar kalla det jägarsnus. Det låter äckligt att äta snus. DS

Slår också ett slag för runekakorna!
(Skall testa med kakao nästa laddning)

Annars blir det en "trailmix" med nötter, torkad frukt, smulat knäckebröd, knäckta salta pinnar, mandelbiskvier...
Kort sagt lite av varje blandat i en påse per vandringsdag. (Då blir det något kvar till sista dagen också)

När syrran plockade fram en ölkorv ur packningen efter en jobbig rasbrant i jotunheimen var det guld värt!

GustavOh; sa:
Annars blir det en "trailmix" med nötter, torkad frukt, smulat knäckebröd, knäckta salta pinnar, mandelbiskvier...
Kort sagt lite av varje blandat i en påse per vandringsdag. (Då blir det något kvar till sista dagen också)
Precis, att ha varierat "godis" är bäst! Jag brukar ta med mig t ex smågodis (typ vingummin, lakrits, sega råttor osv), torkad frukt (t ex äpple, aprikos) nötter (t ex pistage-, cashew-, jordnötter) och druvsocker. Smulat knäckebröd är jag skeptisk till!

GustavOh; sa:
När syrran plockade fram en ölkorv ur packningen efter en jobbig rasbrant i jotunheimen var det guld värt!
En iskall öl hade väl varit snäppet bättre!?

/Håkan

Jägagsnus

Blanda i en rejäl påse:

Jordnötter, choklad, russing, krossade chips så kommer du att få den energi du behöver, dessutom fantastiskt gott!

/ M

Re: Kraftkakor!

Nordesjö; sa:
Men man vill ju att energin skall räcka hela uppförsbacken. Det smartaste är ju att pytsa ut energin i blodet under lagom lång tid, istället för att vräka ut allt på en gång så snabbt att kroppen inte kan utnyttja det.

Och var gör kroppen av den energi den inte kan utnyttja då?

Re: Re: Kraftkakor!

nermander; sa:
Nordesjö; sa:
Men man vill ju att energin skall räcka hela uppförsbacken. Det smartaste är ju att pytsa ut energin i blodet under lagom lång tid, istället för att vräka ut allt på en gång så snabbt att kroppen inte kan utnyttja det.

Och var gör kroppen av den energi den inte kan utnyttja då?

Lägger sig som fett!

Men man kan nog utgå från att dom flesta vandrare ligger på energiminus under sina vandingar. Då kommer det inte bli fett alls eftersom energiöverskott inte existerar. GI spelar ingen roll alls här!

Vad tror ni har högst GI (insulinpåslag samt blodsocker höjning(snabbhet och peak)) 1dl ris eller 40g druvsocker ??

Min springande punkt är att snabba kolhydrater ger ett snabbt insulinpåslag. En snabb topp följd av en snabb dal.
Toppen behöver vi, men dalen är dum.
Är det inte så det funkar?

Men det är klart, om man fortsätter att proppa i sig snabba kolhydrater kanske det funkar ändå.
Risken är kanske att man kissar ut sockret istället, och slösar en massa vatten på att forsla ut överflödigt socker.

Jag är ingen medicinare (så jag garderar med några "kanske" :)), men det måste ju finnas en anledning till att såna som faktiskt är medicinare förespråkar sammansatta kolhydrater för sånt här.

Nordesjö; sa:
Min springande punkt är att snabba kolhydrater ger ett snabbt insulinpåslag. En snabb topp följd av en snabb dal.
Höjning av blodsockret ger en ökad insulinutsöndring. Men frågan är om det spelar nån roll. Står du halvägs upp i en 3 km lång och brant uppförsbacke och "orkar inte" gå vidare så är snabba kolhydrater utmärkta för att ge en liten puff i rätt riktning. Blodsockerdalen som kommer kan man så småningom avhjälpa med en lunchrast med pasta och vila.

/Håkan

Runekakor

Tänk på att köpa glykosen till Runekakor från t.ex. en restaurang eller ett konditori, alternativt från Simonssons chokladhandel på nätet. Apotekets glykos är kriminelt dyr. Om man köper från Simonssons så kostar 750 g 70:-

Glykos är för övrigt detsamma som energigel.....

Nordesjö; sa:

Som jag skrev: Det är en stor skillnad på hur det fungerar "till vardags" och hur det fungerar under ansträngning.

Du får nog knapra rejält med socker för att verkligen få den där toppen, kroppen kommer gladeligen att börja förbränna glukosen ganska snabbt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Gröna russin. Friluftsmat 1
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
Lennyosd Torkad köttfärs Friluftsmat 30
pajaro Torkad mat? Friluftsmat 29
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
millimeter Torkad svamp Friluftsmat 40
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
peter1959 Torkad kycklingfilebitar ? Friluftsmat 18
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg