Rugga upp ytan på gamla vallningsfria skidor?

Eftersom det är ovanligt mycket snö denna vinter har jag lyckats leta upp ett par gamla vallningsfria Karhu-skidor från 70- eller 80-talet i en släktings garage. Jag har inte åkt skidor på väldigt många år men något måste jag ju hitta på då kajakvattnet frusit och skridskoisarna snöat igen.

Vid en skidtur i preparerat spår tyckte kompisen att jag borde låta rugga upp ytan närmast under fötterna så den ger mer motstånd. Skidan har två olika material undertill. Från en skidaffär fick jag svaret att man inte kan göra något åt vallningsfria skidor utan att man i så fall får valla dem. Stämmer det eller finns det något annat bra sätt att få mer friktion på ytan under foten?

Jag vet inte heller hur bra spannet passar mig. Vid ett test på hallgolvet går det att skjuta in ett A4-ark under höger skida, men inte under vänster. Jag vet inte om det har med att skidorna har olika spann eller om jag inte står rakt på skidorna. Om jag försöker få mer friktion under foten, finns det risk då att jag inte kommer någonstans alls om det är så att spannet är för litet?

Just nu hade jag tänkt försöka undvika att lägga ut pengar på ny utrustning.

Jag antar att du fick rådet pga att det var bakhalt...

Prova att slänga på lite fästvalla i trampet och framåt en bit. Det går att lägga på valla även på sk vallningsfria belag. Funkar det så har du löst problemet men för att få vallan att sitta behöver du troligen smälta fast den mha en varmluftspistol.
Får du ändå inget fäste kanske du får göra som jag precis har gjort på sonens vallningsfria - jag smetade på klister i trampet och uppåt en bit och det har löst problemet. Men även klister mår bra av att bli behandlad av en varmluftspistol.

Rugga ytan i trampet tror jag inte går!

Lycka till.
Vänligen/Dag

Plus en här, jag har samma problem. Lånar ett par vallningsfria som har blivit nedslipade av ägaren. Finns fortfarande lite grepp kvar men jag vill ju inte behöva köpa nya just nu så går det att försöka bättra på fiskfjällen...eller är det bara att se glad ut?

Funderar på att göra de fiskfjäll som finns djupare mekaniskt.

hej!

du ska absolut inte värma in någon valla i dina skidor, med 99% säkerhet är din vallningsfria skida av en helt annan typ än dom som de andra skribenterna pratar om.

deras är med största sannolikhet av "fiskfjällstyp" dina, så som du beskriver dina har dom ett belag som ska reagera mot olika snöförhållanden och temperatur. med stor sannolikeht total-förstör du den funktionen om du blåser på med varmluftspistol.

karhu tillverkade en skida på 80-talet som var väldigt stor, som hade ett belag av den här typen, om jag inte minns fel hade dom en vit botten med dekor i blått och rött. belaget var gult/ grått /svart och i övergångarna såg det ut som nyckelhål, som hakade i varandra.

jag tror nog mer på din kompis råd i så fall, det är ingen vedertagen metod på den här typen av skidor, men skidorna är gamla och kan på sin höjd vara värda 200:-, så det är ju inte mycket att förlora på att testa, du tar ett vanligt 120-150-180 korn papper och slipar lätt, tvärs mot åk-riktningen i fästzonen.

jag vet att tanken inte var så och att man fick klara instruktioner att skidan inte fick vallas, men har du fortsatt stora problem med fästet skulle jag nog smeta ut lite klister, åter igen du har inget att förlora. men som sagt värm inte.

men sen är ju frågan hur din åk-teknik ser ut, just nu i dom här snöförhållandena ska man nästan kunna få "fäste" med helt ovallade skidor. mycket sitter ju där, att man minskar ner klivens längd och i stället lägger kraften på att trampa fast skidan i snön.

när det gäller spannet är principen, i teorin, enkel

1. när du står med jämnvikt, alltså lika mycket på resp skida ska "fästzonen" åka upp så mycket så att den inte släpar emot underlaget. du ska stå med precis jämnvikt, sen ber du en vän köra in pappret mellan de punkter det går att röra pappret får du din "fästzon" det parti där du ska lägga ev valla eller göra ruggningen

2. när du sedan lägger nästan all vikt på ena skidan ska du lyckas trampa fast pappret hela vägen.

om pappret fastnar hela tiden, oavsett hur du fördelar vikten = du är för tung
om pappret aldrig fastnar = du är för lätt /spannet är för styvt.

obs! du kan inte göra det här själv
obs2 det är tiondels mm, du inte ha ett klinkersgolv eller halvt uppflisat laminatgolv som underlag.

med andra ord, som svar på din sista fråga; om du är för tung för skidan så ligger fästzonen och släpar i nsön hela tiden = skidan går tungt.

vore jag som dig skulle jag hoppa över allt det här och i stället sticka ut och provåka dom, funkar det hyfsat är det totalt ointressant att mäta upp spann osv.

Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg