Tack för all bra input, flera bra tankar och tips!
Insåg att det hjälper att ge lite mer kontext till frågan: Vi bor mitt ute i skogen nära trädgränsen så det är nära till hands att gå ut på olika typer av skidor från huset. Längdspår finns i kommunen och det händer att ungarna åker spårat på idrotten men det är rätt sällan. Själva åker vi i princip aldrig dragna spår utan det är i skogen och på fjället bakom husknuten. Båda barnen är duktiga på både utför och tur men problemet är att det är svårt att hitta vettiga skidor som verkligen funkar för turåkning i den terräng och de snöförhållanden som gäller där vi bor. Äldsta barnet kan snart ha korta vuxenskidor men 165 blir lite väl långt för en 9-åring.
Det är alltså inte snack om skidor att använda nån gång ibland på vintersemestern utan grejer som håller måttet flera gånger i veckan.
@undvall Bra poäng med rejälare pjäxor för att hålla värmen bättre. Fischers längdpjäxor som finns i massor begagnat är ett helvete när barnen börjar frysa i dem. Tänkte skaffa BC pjäxor åt dem nu i vinter.
Tegsnäs barnskida kände jag inte till - det kan ju eventuellt vara något.
@Nennaa "längdskidor med fiskfjäll från 90-talet" är just vad jag letar efter men det verkar vara svårt att få tag på och verkar inte tillverkas den sortens skidor längre.