Rollerblades?

Inlines istället för rullskidor?

Någon som kan svara på om det är värt att köpa ett par inlines istället för rullskidor?

Är känslan i närheten av skidåkning eller är stakning med inlines en helt annan sak?
[Ändrat av K403Run 2004-10-17 kl 12:15]

Inlines

Hej,

Vet inget om det men jag vet att det heter inlines inte rollerblades. Rollerblades är ett gammalt märke som gör inlines.

Lite petigt kanske men jag bara måste.

Mvh, Per.

Mycket stor skillnad...

Om du menar skillnaden mellan klassiska rullskidor (om du kanske skall åka vasan) och vanliga rullskidor så är denna skillnad MYCKET STOR.

Det är en stor skillnad i hur lätt man kan transportera sig fram. Att åka med rullskidor går långsammare men är mer likt en skidrörelse. den största skillnaden är att man vid rullskidor "tvingas" att använda stavarna mer än då man åkar rullskidor. där stavrörelsen i stort sett försvinner vid neförsbacke och på platt mark. (5 hjul)

En relevant jämförelse är hur det skiljer mellan att åka skridskor och åka skidor. En ganska stor skillnad eller hur?

Fimpar man 3 hjul på "grillerna" så har man ju två hjul. Då är det inte mycket kvar till ett par rullskidor... =)

Jag antar att det är skidskating som avses

Lite svårt att förstå vad du menar, du borde antagligen skrivit rullskridskor i stället för rullskidor på ett par ställen i ditt inlägg men antar att du avser jämförelse med rullskidor med backspärr och digonalåkning versus inlines och vanlig skridskoteknik och det är givetvis stor skillnad.

Däremot tycker jag att skillnaden mellan känslan att skidskata och att åka inlines med klap dvs lös häl inte är så stor i varje fall om man vinnlägger sig om att ha liknande rörelsemönster med stakning och skatingskär.
Friktionen är något mindre vid bra asfalt än vid snö och man kan röra benen annorlunda då inlines i allmänhet är kortare än rullskidor och speciellt vanliga snöskidor. Snöskidor har också större kursstabilitet.

Thure
cjonsson; sa:
Mycket stor skillnad...

Om du menar skillnaden mellan klassiska rullskidor (om du kanske skall åka vasan) och vanliga rullskidor så är denna skillnad MYCKET STOR.

Det är en stor skillnad i hur lätt man kan transportera sig fram. Att åka med rullskidor går långsammare men är mer likt en skidrörelse. den största skillnaden är att man vid rullskidor "tvingas" att använda stavarna mer än då man åkar rullskidor. där stavrörelsen i stort sett försvinner vid neförsbacke och på platt mark. (5 hjul)

En relevant jämförelse är hur det skiljer mellan att åka skridskor och åka skidor. En ganska stor skillnad eller hur?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg