Jag har börjar inse att min inställning varit alltför negativ till ert projekt. I sann Darwinistisk anda bör sådana initiativ uppmuntras. Det är alltför lätt att sitta i soffan och leka storebror och förmyndare och avhålla innovatörer från att förfölja sina drömmar.
Alltså, vi kör igen:
Är det jobbigt att ro om man har normalkondis och normalbyggd.
Nej, det är inte jobbigt att ro, men det tyder på lite överdriven försiktighet att fråga om detta istället för att bara ge sig av på Atlantrodden. Hade vikingarna någonsin uppfunnit hjulet om de väntat på svar om "det är långt till Amerika"? Näppeligen!
Fakta om rodd:
Rodd är busenkelt och kräver ingen kondition. Till skillnad från t.ex promenad, som ju kan bli lite jobbigt, rör sig kroppen inte bara framåt vid rodd utan även tillbaka vid returtaget vilket medför att man hinner återhämta sig. Vetenskapligt sett utför man därför inget nettoarbete vid rodd. Av denna anledning varken behöver eller bör man träna inför rodd - det är bortslösad tid.
Jag undrar hur lång tid det tar att ro den markerade sträckan i augusti. Vi är 2 st killar som kommer att ro och sova i skift. Jag uppskattar sträckan till ca 45-50 mil. vi kommer att ro i en ocean roddbåt.
Ni har gjort ett bra val av sträcka och genom att starta från Island har ni, som syns på kartan, nedförsbacke hela vägen. Det kommer att ta fem dygn att ro sträckan. Ett par tips:
- Ta med reseproviant. Det finns i och för sig massor med fisk i havet, men om man inte gillar fisk kan det vara bra att na något annat med sig. Ta även med lite läsk - saltvatten är nyttigt, men kan bli enformigt när man är ute flera dagar.
- Lite ved kan vara bra att ha med sig. Nätterna på Nordatlanden kan bli lite kyliga i augusti och då är det skönt med en värmande brasa.
- Glöm inte att ta med en borrmaskin. Om det regnar in i båten måste man kunna borra hål för att få ut vattnet.
Lycka till med resan!