Sylarna från Nedalshyttan

På Sylsjöns norra sida är väldigt det väldigt blött nästan bättre att gå på stranden, det gjorde vi Leden vid Ekorrdörren är en vinterled och det ser ganska blött ut där också.
Ekorrdörren är inte alls blöt, där är jättefint, inga problem att vandra! Jag har tälta där, det gick också fint. Längs Sylsjön var det inte så blött när jag vandrade där (kanske var det en torr sommar) men minns att jag ibland gick lite längre från sjön än som leden är markerad på kartan.
 
Var till Helags förra året. Gick från Ljungdalen till Helags. Nästa dag toppstigning sen hem dagen därpå. Var borta tre dagar, två nätter. Hade blivit tufft att köra toppbestigning samma dag.

Men hörde ju av anda att det fanns folk som nästan sprang up för helags på fm för att sen fortsätta vidare mot Sylarna. Skulle jag själv inte ha orkat. Så tänkte först att du var en av dem som orkade hur mycket som helst 🤣
 
Kollar jag på kartan ser det ut som att vägen till Sylsjön är en avstickare från Ekorrdörrren om man ska till fjälkstationen vill säga.
 
Liten rättelse, det heter nog Syltjönna och inte Sylsjön. Menar det inringade vattnet på bilden. Du kan ta Syltoppen härifrån också. Har förstått att de friska Norrmännen tar en toppbestigning från denna sida som en dagstur från Nedalshytta.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240713_195846_Sweden Topo Maps~2.jpg
    Screenshot_20240713_195846_Sweden Topo Maps~2.jpg
    617.2 KB · Visningar: 44
Nyss hemkommen från tre dagar i Sylarna. Tack för alla tips! Orkade tyvärr inte gå ned i dalen vid Syltjönna. Eller gå in i tempeldalen. Får nog bli en tripp dit igen nästa år.
Ska till dess se över hur jag packar. Tog alldeles för mycket onödig mat med mig. Hade mycket kläder som vägde en del, men de behövdes dock vissa stunder. Var mycket lyckat!

Plus att jag inser att jag behöver lära mig resa tältet snabbare och smidigare vid blöta förhållanden. Har ett aelvdal tält. Avsett för två. Lite liten absid för två ryggsäckar. Plus att det är bökigt när innertältet inte sitter ihop med yttertältet. Behöver hitta smidigt system för att resa och plocka ner utan att allt blir blött vid regn. Har hittills haft tur ska dock tilläggas...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
piratisaac Sylarna runt med topp-tur Expeditioner 2
Davvids Vandring Storulvån-Sylarna-Vålådalen Expeditioner 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg