Risker med Spork?

Re: Re: Re: Re: Re: Sporken går sönder...

GustavOh; sa:
Vad som behövs är således en UL-tekula.

Kineserna har både thermosar och Nalgeneflaskor (kopior??) med inbygd sil. Förvisso några gram tyngre än att sila mellan tänderna. Men för er UL-are som dragit ut gaddarna för att spara vikt kanske det kan vara något??? :-D

är man ute i vildmarken behövs oftast bara en sked. Det sista man behöver är en kniv när man ska äta för dom flesta av oss har väl tänder=). Visst ser Sporken Light My Fire bra ut men den är inte så praktisk och hållbar, min gick sönder mkt lätt. Tacka vet jag den fulaste skeden från besticklådan hemmifrån. //Alex

Mina Sporkar [2 stycken, en blå och en röd(rosa?)] hamnade i bilens handskfack - det är enda stället där de kan motiveras...
Ute - där är det antingen svenska arméns rostfria attackbestick (i original!) eller tyska arméns lite fiffigare attackbestick (också i original!) som gäller. Det är värt extravikten att äta med riktiga bestick. Det ger mer civilisationskänsla... Stenåldersslabb med slidkniv och fingrar hör det förgångna till.

Re: Re: Sporken går sönder...

Martin Fjaderlatt.se (Martin Nordesjö) skrev
Jag vill ha en Knoon (eller Spnife): sked i ena änden, smörkniv i andra.

Det hörs ju på namnen att det inte går att lita på "Sporkar", eller "Knoonar" och "Spnifar" för den delen.

Jag vill härmed föreslå "Skeffel", "Kned" och "Skniv" - enligt god, svensk ordbildningsprincip.

Puristen ;)

Mvh /Joel

Re: Re: Re: Sporken går sönder...

Polarnatt; sa:
Jag vill härmed föreslå "Skeffel", "Kned" och "Skniv" - enligt god, svensk ordbildningsprincip.

Jag är med dig! Kned it is!

Jag har min Kned (av varumärke Spork® :) ) med mig i skötväskan - mosa banan med ena änden, mata barn med andra. Faktiskt riktigt bra, och ännu så länge har varken jag eller lillkillen gjort illa oss på den...

Men jag tycker att det är skumt att de verkar gå sönder så lätt - jag kan böja min rätt mycket utan att nåt händer.

Förstår inte vad som är problemet.
Min Spork har hållit för det mesta inkl. att bli kliven på.
Får man sönder sin spork så är det skit bakom spakarna.
och skär man sig med den så är det ett ännu tydligare bevis på detta.

Sporken är det första som packas ned i ryggsäcken, alt. benfickan för att kunna snylta på allt och alla ;).

Nu säger jag kanske mot mig själv, men jag skulle gärna se att dem börjar producera Sporken i titan. Både för vikten och hållbarhetens skull :).
OCH DÅ ÄVEN SOM VÄNSTERHÄNDT!!! inte för att man använder kniven något värst utan mer för att alltför lite finns för vänsterhändta. Ska man skära tar man fram moran!

/Niklas, nöjd Sporkare

Här i denna stund..
och på denna plats..

Döper jag de underliga tanborstskaftborrnde samt gps-navigerande ritbordsäventyre som svärmar i år till...

SPORKAR

Härmed varen i SPORK

/chinerunner

Har ett par sporkar men än så länge har jag inte lyckats förbruka ens en av de.

Den jag använder har varit med i ca 1,5 år... i fjällen, i skogen, på sjön.

Än så länge håller den.

Collin; sa:
jag skulle gärna se att dem börjar producera Sporken i titan. Både för vikten och hållbarhetens skull :)

Hållfastheten skulle såklart öka markant, men det skulle vikten också.
Light my fire-ätmojen väger 9–10 gram, medan titanätmojar väl väger kring 15.
Att bry sig om såna små skillnader är i och för sig tandborstklipperi, och kvittar rätt ordentligt.

Å andra sidan är det tandborstklipperi att överhuvudtaget bry sig om vikten på en ätmoj :)

Uppenbart är att konstruktionen är lyckad då grejen går sönder och smälter vid normalt bruk, skapar återförvärvsbehov....
Själv kommer jag att hålla fast vid den lätta, långa skeden, som är stark nog för kall glass....
Tumnagel i ATS 34 i lämplig ficka.
Tack för besked och tankar.

go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
norpan_ Spork! Kök och brännare 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg