Risker med Spork?

Dä ä ente rätt, det däringa skeffel...

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Eller jag menar: skeffel it is.
Skeffel [sche'ffel] är i vissa varianter av Guds eget tungomål (västgötska) ordet för grävverktyget som på rikssvenska kallas skyffel, alternativ beteckning "sköffel", så det är upptaget. ;) So close, but no cigar.

/stolte västgöten Arvidsson, f.n. i exil i Tokholm

Re: Dä ä ente rätt, det däringa skeffel...

Sarvi; sa:
Skeffel [sche'ffel] är i vissa varianter av Guds eget tungomål (västgötska) ordet för grävverktyget som på rikssvenska kallas skyffel, alternativ beteckning "sköffel", så det är upptaget. ;) So close, but no cigar.

/stolte västgöten Arvidsson, f.n. i exil i Tokholm

Om skyffel uttalas "skeffel" är det ju inget problem att kalla ätmojen för skeffel, eftersom det ju kommer att uttalas "skifful" eller liknande.
Du får ju lägga på dialekten på bägge, annat vore tyket.

tycker den håller bra, min överlevde 9mån i benfickan innan den dog, men gör ju inte mkt, 20spänn.
kniven e ett skämt o kunde lika gärna tagits bort, men kniv har man ju ändå o jag har aldrig lagat/ätit ngt jag behöver kniv till i fält. tack gud för MRE:s

Kniffelknaffel

Min kompis fick med sig en av finska försvaretes "sporkar" hem från sin värnplikt.

Enligt honom benäms utrustningsdetaljen som "kniffelknaffel".

Uffe

Tack gode Gud för dessa underbara diskussioner! De får en riktig nörd att känna sig hemma. :) Man kan kanske inte tro att en liten plastsked kan skapa sådana här diskussioner men det är helt fantastiskt att läsa och få nörda loss ordentligt!

Jag har inte varit medlem på utsidan särskilt länge men är redan beroende av dessa fantastiska diskussioner. All heder åt er Ubernerds! Jag hoppas bli som er en dag! Än så länge käkar jag med en vanlig kniv och gaffel men det blir nog snart ändring på det.

Jag hoppas att ni förstår att nörd är något bra i detta sammanhang, nörd is the way to be!

/Nördkalle

Jag har ätit med spork under 5 dagar ute.
Och jag måste säga att jag redan har haft av en, men det var lite handhavandefel, skulle ha in den i fickan under locket i mitt optimus terra kok-set, och det blev liet för knöligt, när jga tryckte på locket så hördes ett litet klick, öppnade och kollade så var den av..

Så jag köpte 2 nya, en gul och en rosa..
Kan ju trots allt va värt att bära med sig 9 gram extra.

Men ang utformningen av sporken så skulle jag vilja renodla gaffeln mer, med långa smala tänder istället för dagens semisked, för enda gången som jag "behöver" ha en gaffel är när jag äter spaghetti, och det glider ju av och får plats löjligt lite på sporken i dagsläget! För att inte tala om risken att ha av spaghettin..

För det är väl inte så myckte man behöver sticka fast på gaffeln när man är ute?

Sen kan man disskutera utformninegn som ett C istället för dagens S, så mna håller runt själva skaftet och gaffeln går ut framför pekfingret när man äter med skeden.. så blir den tom lätt packbar i en kastrull också, om den böjs lagom myckte så går den att lägga längst kanten (och då skulle jag inet ha haft av min)..

Men jag har även hört ryktas om att dom sporkar som går av är röda(!), kan detta stämma?
Min var röd, men det var å andra sidan den enda jag har haft (av)..
Men jag är inte bitter!

lleberg; sa:
Men ang utformningen av sporken så skulle jag vilja renodla gaffeln mer, med långa smala tänder istället för dagens semisked, för enda gången som jag "behöver" ha en gaffel är när jag äter spaghetti, och det glider ju av och får plats löjligt lite på sporken i dagsläget! För att inte tala om risken att ha av spaghettin..

För det är väl inte så myckte man behöver sticka fast på gaffeln när man är ute?

Sen kan man disskutera utformninegn som ett C istället för dagens S, så mna håller runt själva skaftet och gaffeln går ut framför pekfingret när man äter med skeden.. så blir den tom lätt packbar i en kastrull också, om den böjs lagom myckte så går den att lägga längst kanten (och då skulle jag inet ha haft av min)..
I egenskap av ingenjör. Läge för mönsterskydd och patent? Kanske blir du ekonomiskt oberoende för resten av livet.

Men jag har även hört ryktas om att dom sporkar som går av är röda(!), kan detta stämma?
Min var röd, men det var å andra sidan den enda jag har haft (av)..
Men jag är inte bitter!

För 70 år sedan när nästan alla bilar var svarta, och då var det mest svarta bilar som var inblandade i trafikolyckor. Så hur stor ”marknadsandel” har dom röda?

Per

avslutad210712

Gäst
Årets första resa gillade jag min Light My Fire Spork framförallt när jag skulle rensa färsk fisk. Nämnas bör kanske att jag för tre år sedan slutade bära med mig något annat än en sked för ätändamål.

Årets andra resa tredje dagen upphörde kärleken i samma ögonblick som sporken gick av när jag skulle skrapa ur potatismos ur grytan. Men visst går det att äta med en halv spork i tio dagar. Speciellt Reals påsar är underbara att skrapa ur med en halv sked :)

Årets andra resa tredje dagen upphörde kärleken i samma ögonblick som sporken gick av när jag skulle skrapa ur potatismos ur grytan. Men visst går det att äta med en halv spork i tio dagar. Speciellt Reals påsar är underbara att skrapa ur med en halv sked :)

Och en pinne och lite silvertejp/leukoplast skulle inte ha blivit ett nytt fint skaft...? ;)

bra att sporken äntligen blir dissekerad på det sätt den förtjänar.

min titan-spork är inte bara en gaffel och en sked - Den har även tjänstgjort som reserv-tältpinne.

Det ni, klarar knappast en sån där ful macflurry-sked-wannabe i fåniga färger.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
norpan_ Spork! Kök och brännare 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg