Ja exakt, barfota, därför på mjukt underlag så hovarna inte slits.
Andra frågor, som åt vilket håll man ska gå vid ett hinder på vägen.
Man får försöka rida upp på en höjd och planera färden därifrån i etapper, och så om igen.
Ungefär som man gjorde förr när man red genom okänd mark.
Man får nog vänta till första gräset börjar växa.
Angående slädar finns terrängående för djup snö.
Vitsen var ju att se om det eventuellt finns sådana som vill följa med, så då är det bra att veta hur det kommer se ut, så det inte blir några överraskningar.
Det kan ju vara svårt att hitta någon höjd som är tillräcklig hög för att planera färden ifrån, men vanligtvis undviker man ju höjder och går hellre runt dessa.
Ja på en sådan här färd kommer ju hästen i första hand, så man väljer den väg där gräset är som grönast.
Sen får man improvisera, kommer man till ett parti som helt saknar gräs, får man på något sätt försöka ta med så hästen klarar sig ett par dar, (20 kilo).
Att hästen går ner i vikt, är oundvikligt, och helt naturligt.
Det finns ju vissa hästraser som går ner marginellt i vikt, men dessa är även tunna och späda från början.
Till exempel en nordsvensk kommer att tappa enormt mycket hull i början innan kroppen vänjer sig och planar ut intag och förlust av energi.
Det är till och med bra, eftersom lasten hästen bär sliter onödigt mycket på leder o senor annars.
Man behöver inte ha så mycket med sig, och man kommer sannolikt att tappa minst 10-20 kilo kroppsvikt själv.
Man får hushålla med energin, både hästens och sin egen, så något annat än skritt är inte att rekommendera, om man inte ser att hästen är i gott hull och det finns överflöd av energirikt bete.
Att hålla kursen någon mil bredvid en järnväg är inte fel.
Då har man hela tiden kontakt med civilisationen, om man skulle behöva, som en säkerhetsåtgärd.
Dessutom om det är första gången man gör detta.
Angående inriden häst eller inte, det finns dom som tagit helt oinridna hästar och ridit tusentals mil.
Så visst kan man göra det om man gör det på rätt sätt, hästen blev inriden på färden.
Som jag förstår ska man ta det väldigt väldigt lugnt i början, oavsett vilken häst det är, så hästen hinner vänja sig vid allt vad det innebär, och med runt ikring.
Hästen är ditt skepp och du är kapten, och det är ingen tävling i att komma så långt som möjligt på en dag.
Angående snårig skog, beror ju det på avverkningen, så man försöker gå runt sådana skogar.