Jag har följt den här råden och läst med intresse ända sedan jag svarade senast. Några fina Klipp har jag sett. Måste revidera min första uppfattning om att jag inte hade något vettigt att säga i den här tråden utifrån att jag inte kunde något om hästar och Transporter i snö. Nåväl i jämförelse med resten av gänget här står jag mej bra. Den första fina filmen om skogsarbete. Jo hästen pulsar lite djup snö. Jag vill påstå att en mil om dagen går inte i längden. Men Lassen körs efter basvägar som är hårda och trampade. Sånt orkar hästar om de får tillräckligt mycket mat. Exemplet med älgar rådjur och till och med renar faller. För det första rör sig inte såna djur speciellt mycket i denna typ av före utan de står till och betar. De har dessutom klövar som bär bättre än hästens hovar. De har lättare kropp och ett snålare energisystem. De utnyttjar alla typer utav skoterspår bilvägar och så vidare som finns för sin förflyttning. Ja inte historiskt förstås eftersom att sådant inte fanns förr. Gällande den där speciella snö släden är det ju bara en vanlig liten kälke Som breddats med ett lite större flak För att kunna köra större lass med förmodligen hö. Just detta med att köra hö i snö har jag stor erfarenhet av dock med skoter. Att läsa in någon större lössnö tanke med den kälken är En irrväg. Efter att ha läst ytterligare en tid sedan jag senast svarade är jag helt säker på att denna tur bör göras på sommaren Om den inte skall innebära total misär för hästar och folk. Finns en hel del forbönder i trakterna av Jämtland och Hälsingland som kör långa turer över flera veckor med hästar och tjälkar. Uppsök och prata med folk som kan det här med vinterkörning och hästar.be att få följa med kanske? Det är mitt bestämda råd.
Bosse
Bosse