Hola
Är du oxå hemma - sjuk?
Är du oxå hemma - sjuk?
jliungman; sa:För miljöns skull borde vi helt undvika bultning, om man hårddrar det. En obultad klippa är vackrare än en bultad, kort och gott.
fling; sa:Skillnaden mellan en diktatur är att alla har möjlighet att yttra sig i en demokrati, trodde jag. Majoriteten kan likväl styra utan att det anses vara förtryck.
[Ändrat av fling 2005-06-14 kl 23:59]
Duracellkaninen; sa:Lika fel att bulta en trad, som att ta bort bultar på en sport1;
Helt enkelt; klättraren bör inte sträva efter att anpassa allt efter sig själv, utan klättra på de villkor som finns. Det kommer att förbättra dennes svagare sidor.
Åtskilliga turer har gjorts innan diverse utrustning fanns. Vem vet vad som kommer framöver; då kan bultar anses som verklig teknisk stenålder (miljömässigt tycker jag redan de är det)? Just därför att bultar lämnar permanent skada skall man vara extra försiktig med dessa.
Beträffande de mixade lederna. Håller helt med att få protesterar i det första fallet; å andra sidan så är det ju inte sådär överhängande viktigt att bulta lite till. I det andra fallet har jag kanske en lite udda åsikt; bultas en led borde den väl bultas till säker standard? Att bulta upp en sportled utan att leden blir säker känns helkonstigt för mig.
rockåtta; sa:Vad tycker ni, ska man bulta upp dessa turer eller inte? Och var ska man i så fall dra gränsen för vilka turer som i så fall skulle bultas?
En okänd tur som ingen klättrar bråkas det väl knappast om annat än av principskäl men en dundertur som topprepas in ordentligt av alla som gör den för att ingen vågar gå den onsight är mer känslig.
lilla_my; sa:...
Gietvis med samma bulttyp som de redan existerande.
...
I ett sånt här fall bör väl de gamla dåliga bultarna ersättas med nya, i så lika posititon som de gamla som möjligt och av samma typ.
...
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
bultkommité (även publ. i "retrobultning i sthlm") | Sportklättring | 11 | ||
Retrobultning i Stockholm | Sportklättring | 103 |