Jag var bara nyfiken, mig veterligen har du bara ifråga satt samerna.

De som invandrar till Sverige. Det har tvingat välja att fly och valt Sverige.
Ska de få bidrag?

Det jag vill veta är om det som svider hos er endast är bidragen till renskötade samer eller är det fel på hela vårat samhälle. Vad är ok och vad är inte ok.
Många verkar ha en väldigt stark åsikt om renskötarna, det får mig att undra har ni särintresse just här eller tycker ni fler saker är fel.
 
Vill du debattera invandringen får du nog hitta ett annat forum, jag tänker inte ge mig in på det gungfly som det är, och det har inget med friluftsliv att göra.

Men för att ta exempel på bidrag jag anser vi kan vara utan så är det tex bidrag til fiskerinäreningen. Återigen ett bidrag som går till en grupp som mycket väl kan livnära sig på annat. Vi bör inte heller satsa en massa miljarder på en fordonsindustri som sjunker, satsa miljarderna på att få över folk i andra yrken.

En annan grupp som skriker högt då och då är skärdgårdsborna, nu senast var det post och bankservicen de skrek om ( http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=863077 ). (och som konsumentupplysning kan jag ju tala om att min morfars släkt är gammal lotssläkt i Stockholms skärgård).

Christian
 
För egen del så gillar jag inte att sponsra att andra ska leva liv som de vill på mina pengar. Om de vill leva det liv de vill för egna pengar så är det helt Ok.
Christian
Gäller det lärare och läkare också? Det kanske går att se samerna som en slags kulturarbetare. Det finns en hel drös med såna som lever på dina och mina skattepengar. Ta för tusan inte illa upp nu för att jag ställer frågan till dej, den är mer allmänt ställd men det passade bra att citera ditt inlägg. Frågan är dock ställd högst seriöst, om vi kan ha en skattefinansierad nationell teater så kanske vi borde kunna finansiera annat som ger ett värde till den svenska identiteten och historien. Ett levande museum. Vi finansierar det fullt ut om man väljer att inte modernisera utan bedriver verksamheten på ett traditionellt sätt.
 
Läkare och lärare utför ett arbete som vi som svenskar har beställt, det är inte en livsstil. Återigen, tror inte någon har ifrågasatt sjukförsäkringssystemet. Och att ge barn utbildning är en samhällsekonomisk investering.

Sen tror jag inte på att se samerna som kulturarbetare som vi ska tvinga sköta det hela som i nån rosaskimrande forntid (vilket åratal ska vi välja som baslinje?). Och ska vi tvinga samerna at leva primitivt? Det är inte ett samhälle jag vill ha. Nä modernisera det hela istället ( och i fallet fiskerinäringen så är det så enkelt som att man kan inte fiska så mycket att fisken tar slut, vilket fiskerinäringen har ytterstt svårt at förstå verkar det som).

Christian

PS, jag tar inte illa upp, men börjar misstänka att du egentligen inte vill debattera utan mest slänga ur dig frågor. Så jag tror jag har klargjort var jag står nu och överlåter det hela till andra ett tag.
 
Almgren (Christian Almgren)

Vill du debattera invandringen får du nog hitta ett annat forum, jag tänker inte ge mig in på det gungfly som det är, och det har inget med friluftsliv att göra.

Men samernas rennäring har med friluftliv att göra ??? Har den det så handlar inte detta om bidrag utan om nåt annat.
Kanske inte consono har helt fel om att det mer handlar om jävla eget intresse från vissa.(ta åt er om ni vill)

En annan grupp som skriker högt då och då är skärdgårdsborna, nu senast var det post och bankservicen de skrek om ( http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=863077 ). (och som konsumentupplysning kan jag ju tala om att min morfars släkt är gammal lotssläkt i Stockholms skärgård).


Och det om skärgårdsbor gnäll kan vi ju också dividerar om. Min mormor var tvungen att sälja på grund av skatter och höga taxeringar som jag inte kan förstå att bofasta sen genertioner tilbaka ska behöva ha. Så hon fick lämna barndomsgården för att hon plötsligt var rik fast ända tillgången var tomt och fastighet.
Nu är någon jävla pamp i mormors hus(varken mormor eller hennes hus finns längre). Det tråkiga är att ingen av hennes barn (morsan bla) hade råd med dessa utgifter för att hjälpa henne. Så snälla kom inte och snacka en massa skit nu.
Då har vi en riktig diskussion. Men då är det mer personligt från min sida.


Låt oss sluta denna skit diskussion och samerna ha sitt bidrag tills nåt annat händer. Och alla icke samer som tycker att alla andra gnäller... Lyssna till ert eget jävla gnäll låter rätt illa det med....
 
PS, jag tar inte illa upp, men börjar misstänka att du egentligen inte vill debattera utan mest slänga ur dig frågor. Så jag tror jag har klargjort var jag står nu och överlåter det hela till andra ett tag.

Det har jag ju sagt för flera inlägg sedan!
Jag ställer frågor som jag funderar på, för att se om jag kan skapa mig en åsikt från svaren som kommer. Det är faktiskt ett respektfullt sätt att visa att jag vill veta vad de flesta av er tycker, somliga har åsikter som jag redan har sorterat bort. Det gäller ett fåtal dock.
Jag har lärt mig mycket i den här tråden, jag har någon gång skrivit något påstående som jag inte riktigt har stått för, ibland är det intressant att göra så för att få argument för motsatsen, om ni förstår hur jag menar. Det ger ingenting om alla i en tråd har samma åsikter, då är ämnet fort avhandlat men om man ibland blir "djävulens advokat" så får man med fler synpunkter. Det hjälper i alla fall mig att se om mina egna argument är hållbara eller bara förutfattade meningar utan substans.

I slutändan kanske jag tycker som du men jag vill testa andra argument först för att veta. Hoppas att du förstår hur jag menar.

Jag är ingen sån där åsiktsmaskin som nån taggare tycker att alla ni andra är:)

Consono är för övrigt inte samiska, det är telefonmodellen på jobbet.
 
Betula, så mycket svordomar och illa dolt agg hör inte hemma här. Du kommer säkert skriva något liknande nu igen som svar på detta men jag kommer inte svar mer i den här tråden
 
Senast ändrad:
Jag funderar så här:
Man (vi) körde bort samerna från de delar av landet som man ville ha till något annat.
Förbjöd deras språk, religion, utseende och rätten att leva som de alltid gjort.
Alla rikedomar man hittade i "deras" land lade man beslag på. De tvingades arbeta med verksamheter som gav något som vi kunde ta skatt på. Man tog deras barn ifrån dom och försökte göra dom till "svenskar".
När man börjat förstå att man gjort dom orätt så slutade man med de flesta orätterna. De är svenskar och har samma rätt till det svenska samhället som andra svenskar.
Man har försökt ge dom deras språk tillbaka genom rätt till undervisning, böcker, kartnamn, vägskyltar och TV-program på samiska.
De fick rätten till jakt och fiske och att ta virke till husbehov för att lite kunna behålla sitt kulturarv men vi behöll de delar av deras land vi lagt beslag på.
Som kompensation fick de ensamrätten till rennäringen i hela renskötselområdet och dessutom en viss ersättning för rovdjursskador och slaktbidrag för att stödja näringen. Inga krav ställdes att det skulle ske med samma metoder som förr och inte fick utvecklas.
Frågan är om "kompensationen" var för rundligt tilltagen eller kanske väl snål?
Man kanske skulle räkna ut hur mycket pengar de fått i bidrag genom åren och sedan räkna ut hur mycket pengar som tagits ur norrbottniska gruvor och vad som är en rimlig hyra för kraftverksdammar, förfluten och framtida. Låt dem bedriva renskötsel på marknadsmässiga villkor och låt oss betala marknadsmässig hyra för intrång på renbetesland.
I andra länder ber man om ursäkt och lämnar tillbaka rättigheterna till landet.
Jag tror det skulle bli en dålig affär för "vår" del...
 
Det var förresten spännande med den hierarkin som tydligen finns bland samer, hur fungerar det rent praktiskt, har vissa fler röster än andra i tingen osv? Finns samma indelning hos t ex inuiter och andra folkgrupper med liknande levnadssätt?

Hierarkierna är ju icke-formella, men visst, det förekommer även på annat håll, t ex i Nordamerika. Ett intressant fenomen som man sett är att man anammar det som anses som stereotypt "native american", och t ex kanadensiska micmac-indianer har i olika sammanhang använt symboler som fjäderskrudar (ett fenomen från prärieindianerna) och totempålar (nordvästkustindianer). En förklaring som ges är att man i vissa situationer som upplevs hotande tar till stereotypa etnografiska markörer för att såväl utåt som inåt definiera sin kultur. Lite som att folk har vikingahjälmar med horn när de går på fotbollsmatch.

När det gäller samer så har jag själv många vänner med samiskt ursprung. En av dessa läser f ö nyheter i TV4 för er Stockholmare och hon är inte direkt en "friluftsmänniska". Från flera har jag hört just avogsamheten från de som definierar sig som "riktiga" samer, men även från folk som tror sig veta allt om samisk kultur. För väldigt många människor så verkar samer vara en exotisk och isolerad stam i norra norrland och att en same kan heta Andersson eller Svensson och ha ett vanligt arbete och inte alls vilja hålla på med renskötsel verkar vara en främmande tanke.

Håkan Jonsson skrev i inlägget jag citerade tidigare "hur definierar man vad som är samisk kultur"? Det är en mycket bra fråga för om någon tror att man kan göra det med ett blodprov så är man fel ute. Som jag skrivit gång på gång; "kolonisationen" av övre norrland är inget som skett de senaste hundratalet år utan något som skett under mycket lång tid. DET är en helt annan sak än de övergrepp som den svenska STATEN begått under sen historisk tid. I Tornedalen har sen förhistorisk tid kulturen varit snarare mer finsk än samisk för att ta ett exempel och i många släkter så finns det inslag av såväl svenskar, samer, finnar och annat.

Att vara same handlar därför i dag inte om något absolut och givet. Man kan INTE sätta en genetisk stämpel på någon och säga att "du är same" eller "du är inte same" utan det handlar mycket om i vilken tradition man växt upp. Jag har själv kusiner som definierar sig som samer. Jag gör det inte även om det funnits fler samiska släktingar i historien. Folk går ur olika kultursfärer och in i andra, gifter sig, flyttar för att studera, flyttar tillbaka etc och bara för att man inte känner att man kan definiera sig som same innebär det inte att man på något sätt skulle ha en kollektiv skuld för vad svenska staten gjort under sen historisk tid. För mig personligen har det även med mitt ursprung att göra och då jag vet att vår släkt haft sina rötter i östra norrbotten minst sedan 1400-talet då källorna upphör blir jag ibland jävligt trött på att diskutera med folk som inte inser hur det faktiskt ser ut i verkligheten.

Att verkligheten ser ut som den gör är nog en orsak till uppkomsten av de interna samiska hierarkierna där man strävar efter någon form av "renrasig" släktlinje; en sann samisk utan inblandning av blod utifrån som också får en hög status; det blir lite som en tävling i att vara mest samisk (och detta är alltså inget unikt utan är välbeskrivet i etnografisk litteratur och är någon form av etnicitetsgrundad nationalism).

I dag har vi en situation då vi alla tillhör en statsbildning som växt fram sedan medeltiden och som vi kallar Sverige. Vi har lagar och förordningar som reglerar förhållandena till varandra och vi bygger statsbildningen på ett demokratiskt synsätt. Visst är det hemskt med gamla oförätter men går de verkligen att lösa? Och är det verkligen önskvärt att försöka återställa varje oförätt som skett under historien? Personligen är jag av den åsikten att när man har fått sitt svenska medborgarskap så ska man ha tillgång till ALLA rättigheter och skyldigheter som den övriga befolkningen.

När det gäller rennäringen så har det i princip bara varit samer anslutna i en sameby som fått ägna sig åt det (med vissa undantag). Samebyn är en märklig juridisk konstruktion som bygger på rätt ålderdomliga föreställningar och där den som har flest renar också har starkast rösträtt. Dessutom så har kvinnor en klart underordnad ställning som det har sett ut:
http://www2.amnesty.se/ap.nsf/0/6FE306E3302D3378C125750500532974?opendocument

Dessutom har rennäringslagen som den formulerats kommit att exkludera väldigt många samer, vilket ju var en del av Håkan Jonssons kritik (och hur bitter han än är, som någon påpekade, så finns missnöjet hos många samer) och jag citerar här från VF för den som inte har läst artikeln som jag länkade till tidigare:

"Detta har skapat ett monopol för Samebyarna på rennäring, vilket är direkt demokratifientligt och strider mot FN:s konvention om Mänskliga rättigheter. I samebyn avgörs omröstningar med graderad rösträtt, det vill säga den rikaste samen har starkast röst, vilket innebär att den rikaste samebymedlemmen kan diktera villkoren i byn. Också detta är demokratifientligt. I Samebyn har utomstående ingen insyn, varken myndigheter eller privat personer.
SSR och Sametinget stöder samebyarna. I sametinget styr de samebyknutna partierna, trots att Jakt- och Fiskesamerna, som stöder samer utanför samebyarna är det största partiet."

Personligen är jag mycket skeptisk till näringar som görs bidragsberoende i så hög grad. En stor anledning är att jag tror att det är kontraproduktivt för näringen som sådan; bidragsberoendet gör att marknadsmässiga incitament inte premieras och utvecklingen inom näringen stagnerar. I vissa fall, som med fiskerinäringen, riskerar näringen även att tära ordentligt på fiskbestånd.

Nåväl. Börjar kännas som vägs ände är nådd i den här diskussionen.
 
Va ????
Ska n ge upp nu när det börjar bli intressant ???

Detta att leva på bidrag är ju högintressant att veta var folk står för i dessa av regeringens "arbetslinje" tiders införande, ingen ska ju gå på bidrag, det är fult, och då är man i "utanförskap".

Konstigt att Alliansen ville gå med i EU som öser ut bidrag hit o dit med sin politik....

Näe, jag tycker det är OK att folk får bidrag för sin försörjning så länge det är lagligt.

Det finns ingen som jobbar som kan hävda att dom inte är ett dugg beroende av sin omgivning för att klara sin försörjning, det är bara nyrika dårar som brukar uttrycka sig så...

Det finns alltid massor av jobb i ett samhälle som behöver utföras, men det finns inte lika mycket villiga som vill betala alla dessa jobb för då hade vi ingen arbetslöshet.

Alla är vi beroende av effekterna av skatterna som betalas, ingen klarar sig utan.

Om för få betalar skatt så funkar det inte, men det är en annan debatt, skattesmitarnas...

Näe lev vad ni vill på, så länge det är lagligt, det är ett förbannande tyckande i Sverige vad man skall syssla med.

Men gärna, vem har "finaste mest viktigaste jobb" ? , är det månne han/hon som tömmer papperskorgarna utanför Rosenbad....????

Eller är det pigga, "ständigt leende käcka fröken citron" som
vill väcka utbrända ur sin sin depression ???som får lön från F-kassan...

Lev väl vänner, ni har "lyxproblem", om det bara handlar om vem som ska betala er försörjning, de står på kö tydligen, då är det ingen ko på isen...
 
... För väldigt många människor så verkar samer vara en exotisk och isolerad stam i norra norrland och att en same kan heta Andersson eller Svensson och ha ett vanligt arbete och inte alls vilja hålla på med renskötsel verkar vara en främmande tanke.
...
I dag har vi en situation då vi alla tillhör en statsbildning som växt fram sedan medeltiden och som vi kallar Sverige. Vi har lagar och förordningar som reglerar förhållandena till varandra och vi bygger statsbildningen på ett demokratiskt synsätt. Visst är det hemskt med gamla oförätter men går de verkligen att lösa? Och är det verkligen önskvärt att försöka återställa varje oförätt som skett under historien? Personligen är jag av den åsikten att när man har fått sitt svenska medborgarskap så ska man ha tillgång till ALLA rättigheter och skyldigheter som den övriga befolkningen.
...

Nåväl. Börjar kännas som vägs ände är nådd i den här diskussionen.

Alltså, en eloge till dina inlägg. Verkligen.

Jag tycker snacket om att samer idag är förtryckta faktiskt mest är är bullshit. Åtminstone om man ser dom (renägarna) som vilken svensk som helst. Samma rättigheter som alla andra + en massa annat. Det är ju bonus det. Dom har mer rättigheter än andra svenskar! Fast å andra sidan om dom klassats som "ursprungsbefolkning" så blir det ju lite svårare... Och eftersom dom inte kan särskiljas på grund av namn, utseende, tal etc så är gruppen inte föremål för allmän rasism heller. Det är väl bra det! Kanon! Inse att läget här är helt annorlunda än för aborignier, indianer etc.

I mina ögon är dom lyckostar som har tillgång till den samiska kulturen + all annan "svensk" (vad det nu är). Det skall dom vara glada och stolta över. Men gnälla om förtryck, näe.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg